JÁTÉKRA FEL!

Jankovics Borbála: Melyik manó volt?

A játék neve, címe: Melyik manó volt?

A játék pedagógiai célja: 1) Közös játék élménye vírusos időszakban 2) Gyerekek közti együttműködés megerősítése (főleg eltérő életkorú és fizikai állapotú résztvevők esetén) 3) Mikulás ünnepre hangolódás

A játék jellege: Bemelegítő, ráhangoló

A baleseti kockázat szintje: közepes

Szükséges biztonsági intézkedések: 1) Elegendő tér biztosítása (ha osztályteremben vagyunk, padok, székek elpakolása) 2) Megfelelő talaj biztosítása (ne csússzon) 3) Résztvevők figyelmének felhívása az egyéni különbségekre: pl. egy négyévestől nem várható el, hogy utolérjen egy kilencévest, vagy egy várandós anyukától nem várható el, hogy sprinteljen a gyerekek után.

Résztvevők száma: 8 főnél kevesebb, 8-14 fő,

Résztvevők életkora: 5 évtől idősebb

Játékidő: 1-5 perc

Helyszín: Elsősorban szabadtéren játszható

Helyigény: Nagyobb kör: Akkora hely, ahol a résztvevők hátra tudnak lépni

Eszközigény: Mikulássapka, manósapkák (opcionális)

Az előkészítés feladatai: Megfelelő tér biztosítása

Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc

A résztvevők bevonásának lehetőségei: 1) Manósapkák közös elkészítése – elsősorban ovis, kisiskolás korosztálynál 2) Kerettörténet előkészítése – közös beszélgetés arról, hogy mi történik a Mikulás műhelyében dec.6. előtt. Hogyan segítenek a manók, milyen csomagokat állítanak össze?

A játék megnyitása, nyitánya: A gyerekek és a játékvezető körben állnak. A játékvezető elkezdi a kerettörténetet:

December eleje van. A manók a Mikulás műhelyében szorgosan dolgoznak, hogy minden kis csomag elkészüljön időben. Igen ám, de a Mikulásnak feltűnik, hogy egy-egy csomag hiányos. Először csak pár cukorka tűnik el, aztán már a mandarinok is, végül a Mikulás észreveszi, hogy egy-egy csokimikulás feje is le lett harapva. Ez mindennek a teteje. Melyik manó volt az???

A játék menete, játékszabályok:A játékosok = manók körben állnak, középen a Mikulás. A Mikulás hirtelen elkiáltja magát egy játékos nevével: Kata manó, te voltál? A Mikulás a kérdés után rögtön elkezdi kergetni a megszólított játékost, aki a körön kívül jobb kéz irányba nekiiramodik, mögötte a Mikulással. A Mikulás ott szaladhat csak ki, ahol a manó állt. Ha a Mikulásnak sikerült elkapnia a manót, mielőtt az egy kör után visszaért volna a helyére, akkor szerepet cserélnek, ha nem, akkor következő körre is marad az eredeti szereposztás.

A játék lezárása: A játék a résztvevők energiaszintjétől függően hosszú percekig játszható. Főleg fiatalabb korosztálynál fontos figyelni arra, hogy mindenki kipróbálhassa magát a Mikulás szerepében. Amikor újra a játékvezetőre jut a Mikulás szerep, így zárhatja a kerettörténetet:

Kedves manóim, nem sikerült kiderítenem, mi is történt, de talán még helyre tudjuk hozni a megtépázott csomagokat. Tudom, hogy szorgalmasan éjt-nappallá téve dolgoztok, ezért adok nektek egy kis szünetet, egy kis szusszanásnyi időt és megengedem, hogy megkóstoljátok a mandarint és csokit, amit a zsákokba tesztek. (A játékvezető tényleg megkínálhatja a résztvevőket.) Utána viszont szorgalmasan dolgozunk tovább. (Átvezetés egy következő játékra)

Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Megdicsérhetjük a játékosok gyorsaságát, de talán még fontosabb kiemelni, ha tudtak figyelni egymás egyéni különbségeire (pl. felváltották a 4 évest, amikor már harmadszorra ő lett volna a Mikulás) Megkérdezhetjük őket, hogy melyik szerepben érezték jobban magukat? Illetve, kicsit idősebbeknél, megkérdezhetjük őket, hogy kerültek-e már olyan helyzetbe, amikor valamivel meggyanúsították őket, amit nem is ők tettek?

Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Futás helyett gyors-gyaloglás, egy lábon szökdelés (ezt a gyerekek javasolták). Egy kör helyett két kör. Amennyiben készült mikulássapka, sapkacsere.

Egyéb/megjegyzés: Megfelelő kezdő játék lehet egy olyan alkalmon, ahol több játék épül a Mikulás tematikára.

A játékot lejegyezte: Jankovics Borbála