JÁTÉKRA FEL!

Jakus- Deme Dóra: Pokémon

  • A játék neve, címe: Pokémon
  • A játék pedagógiai célja: Figyelem, ügyesség, gyorsaság, hallás, reakció idő, kreatív megoldó képesség fejlesztése és csapatépítés
  • A játék jellege: Egyéb
  • A baleseti kockázat szintje: Közepes
  • Szükséges biztonsági intézkedések: Felhívom a játékosok figyelmét, hogy a játék közben tilos a lökdösődés, csak a kéz használata lehetséges, és az is a labda felé irányulhat csak!
  • Résztvevők száma: -8,8-14
  • Résztvevők életkora: -5,14+
  • Játékidő: 5-10 perc
  • Helyszín: A játék bárhol játszható
  • Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  • Kellékigény: résztvevők létszáma szerinti labda vagy babzsák vagy bármilyen tárgy amelyet Pokémonnak ki lehet nevezni
  • Technikai igény: különösebb technikai igényt nem igényel, a résztvevők részéről kényelmes öltözet és kényelmes lábbeli, napsütés esetén napellenző sapka és folyadék
  • Az előkészítés feladatai: terepfelmérés szabadban, viszonylag sík, gödör mentes területen rendezni a játékot amely álló helyzetben történik
  • Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  • A résztvevők bevonásának lehetőségei: Ismert résztvevők k körében maga a játék, a játszás öröme is motiváció lehet a versengés, igyekezet mellett. Idegen helyen ha a korosztály olvasni tud, olvasható névtábla használata,
  • A játék megnyitása, nyitánya: Ha a játékosok nem ismerik egymást, akkor mindenképpen rövid bemutatkozásokkal célszerű kezdeni. Ha a játékosok ismerik egymást, mindenképpen szívéjes üdvözlés, már a jó kedv a mosoly is, pozitív fellépés, hozzáállás motiválhat jó pillanatokra, kellemes idő eltöltésre.
  • A játék menete, játékszabályok: A játékosok körben állnak, középről irányítom, kezdeményezem a játékot a játékszabályok ismertetésével: – Pokémonokat fogunk gyűjteni – körben állunk, mindenki kap egy labdát, ezek a Pokémonok. – középen áll egy játékos, akinek a körben álló játékosoktól meg kell szerezni a Pokémonokat (labdákat), tetszés szerint járhat- kelhet a körben, akár körbe is járhat. – attól a játékostól kezdeményezheti a labdát elvenni aki hangosan Pokémont mond. – A labda tulajdonos védi a labdáját oly módon, hogy megpróbálja megakadájozni, hogy a középen álló játékos elvegye tőle a labdát, használhat „poké”… -val kezdődő kitalált szavakat is megtévesztésre, de lökdösődni, rúgni nem lehet – ha sikerül megvédeni a labdáját, akkor marad a felállás, mindenki marad a helyén. – ha nem sikerül megvédeni a labdáját, a középen álló játékossal- akinek sikerült Pokémont (labdát gyűjteni)- helyet cserél, neki kell a „vadászatot folytatni. Természetesen óvodás gyerekeknek életkori sajátosságaiknak megfelelően vázolom a játékszabályt.
  • A játék lezárása: ”Tök jó ez a játék” mondta az egyik játékos. Igazából ennek a játéknak a szúnyogok vetettek véget. Lehet, hogy hiba? Erre nem készültem.
  • Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Megköszöntem a játékot, és megkérdeztem, hogy érezték magukat. A válaszok vegyesek voltak: a fiatalok nagyon jól az idősebbek közül egy cica játékot játszott volna. Alapjában véve jó hangulat kerekedett, szerintem már ez megérte. Sokat kell még tapasztalnom,
  • Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: a. variáció: a kör össze szűkétésével ketten mondanak Pokémont, így két labdát kell szereznie a középen állónak, megállapodás szerint ilyenkor vagy a jobb vagy a bal oldali játékos megy be a körbe abban az esetben, ha mindkét labdát sikerül megszerezni. b. névtanulás: Pokémon helyett a játékos a nevét mondja c. óvodai jel gyakorlás: neve helyett a jelét mondja d. óvodai jel gyakorlás: neve helyett a jelét mondja a középen álló pedig a jelhez tartozó keresztnevet, majd ezután indulhat a labdát megszerezni.
  • A játékvezető speciális feladatai: Eszköz esetén rendkívül fontos, hogy valóban a szabályok ismertetése után kell kiosztani, mert teljesen mindegy, hogy milyen korúak elkezdenek vele játszani. Fokozatos játékismertetés szükséges, és folyamatos próbajáték, főleg vegyes korcsoport esetén figyelembe véve a résztvevők fejlettségi szintjét.
  • Egyéb/megjegyzés: Azt tapasztaltam, hogy a játékot élvezték a résztvevők. Először vezettem ezt a játékot, és izgultam annak ellenére, hogy ismertem mindenkit. Nagyon sokat segítettek azzal, hogy maximálisan partnerek voltak a játék során. Sokat tanultam, több következtetést levontam, amelyet más tevékenység során is alkalmazni tudok.
  • A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  • A Játékot lejegyezte: Jakus- Deme Dóra