A játék neve, címe: Mondatalkotó, történetkitaláló mesekocka
A játék pedagógiai célja: Emlékezet, képzelet, verbális kommunikációs képességek fejlesztése. Aktív szókincs bővítése. Legyenek képesek egymást meghallgatni, gondolataikat a társaikkal megosztani, egymás gondolatát továbbvinni, kiegészíteni.
A játék jellege: Kommunikációs
A baleseti kockázat szintje: alacsony
Szükséges biztonsági intézkedések: Olyan sima felület biztosítása (pl.asztal vagy szőnyeg vagy pléd), amely lehetővé teszi a mesekocka akadálymentes gurulását.
Résztvevők száma: 8 főnél kevesebb,
Résztvevők életkora: 5 évtől idősebb
Játékidő: 15+ perc
Helyszín: A játék bárhol játszható
Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
Eszközigény: Kézzel készített színes mesekockák, melynek minden oldalára 1-1 szó vagy befejezetlen mondat van írva.
Technikai igény: Székek+asztal vagy szőnyeg, pléd vagy kispárnák körbe rakva.
Az előkészítés feladatai: – folyamatos ismerkedés különböző mesékkel, történetekkel – mesekockák elkészítése színes papírok, régi mesekockák felhasználásával (a papírral bevonjuk a kockákat) – hely, idő, eszközök biztosítása
Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
A résztvevők bevonásának lehetőségei: – a kellékek közös elkészítése – hely kiválasztása, ahol jól érzik magukat
A játék megnyitása, nyitánya: Mesemanó vagy korona vagy vándorbot stb. felhasználásával, beszélgetés kezdeményezése, a már ismert történetek, mesék felelevenítése. Az eszközök segítségével motivált állapot létrehozása, érdeklődés felkeltése. Emlékezet beindítása a beszélgetések során.
A játék menete, játékszabályok:A játék első résztvevőjét kiszámolással döntjük el. A mesekockákból tetszés szerint választ mindig a soron következő játékos, és elgurítja azt. A „kigurított” szót felhasználva 1-1 mondatot alkot tetszés szerint, vagy ha „befejezetlen” mondat került elé, azt kiegészíti a saját szavaival. A felhasznált kockákat sorba rakjuk, és a végén egy teljesen új történetet alkotunk közösen, melyben szerepelhetnek a már ismert mesék, történetek motívumai, vagy saját ötleteiket, gondolataikat is beépíthetik a történetbe.
A játék lezárása: A kerettörténetet a motiválásra felhasznált Mesemanó elköszönésével fejezem be. (pl. Nagyon szép és vicces történetet alkottatok, jó volt hallgatni Titeket. De most már álmos lettem, amíg alszom rajzoljátok le, hogy mi tetszett nektek a legjobban!)
Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A játék végén szóban értékelem a gyerekek teljesítését, ötleteit, kitartását, előtérbe helyezve a dicséret, elismerés, együtt örömködés módszereit. Minden gyereket egyénileg, személyre szabottan értékelek (pl. örülök, hogy szép, hosszú mondatokat alkottál, tetszett, ahogy az arcoddal, kezeddel is kifejezted a gondolataidat, és örülök, hogy vicces mondataiddal megnevettettél bennünket. Stb.) Feldolgozásként a már előzőleg említett rajzolást vagy térbeli alkotások (pl.korona) lehetőségét ajánlom fel.
Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: – Egyszerre két mesekockával dobunk és megpróbáljuk összekötni a feliratokat. – Csak szavakat írunk vagy 1-1 szimbólumot rajzolunk a kockára, s azt el kell mutogatniuk (pl. király, róka, varázsvessző, repülő, stb.). – A feliratozás során nem mesékben, hanem valódi élethelyzetekben gondolkodunk, melynek nehézségi fokát, bonyolultságát a célcsoport határozza meg. (pl. én azért nem vagyok beteges, mert…, szeretek barátkozni, mert…)
A játékvezető speciális feladatai: Az esetlegesen bátortalanabb, nehezebben beszélő „csendes” résztvevők bátorítása eszközök bevonásával. Az eszközt-pl.báb vagy plüss vagy akármi- a résztvevő kezébe adom, és ha rákerül a sor, nem neki, hanem az eszköznek kell megszólalnia.
A játékot lejegyezte: Jakab Andrea