JÁTÉKRA FEL!

Irsikné Karácsony Andrea: Igazak és hamisak

  1. A játék neve, címe: Igazak és hamisak
  2. A játék pedagógiai célja: Ismeretek gyakorlása játékos formában, figyelemfejlesztés, tanultak felidézése, alkalmazása
  3. A játék jellege: Egyéb
  4. A baleseti kockázat szintje: Közepes
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Csak akkor érdemes játszani ezt a játékot, ha nincs tele az udvar, hiszen más futkározó gyereke ill. a zaj zavarhatja a játékot, és balesetveszélyes is. Ezért óra alatt, üres udvaron játszottunk. Ki kell emelni, hogy itt még nem lesz következménye, ha valaki téved, sőt jó, ha rájövünk a hiányosságokra.
  6. Résztvevők száma: 15-20
  7. Résztvevők életkora: 10+
  8. Játékidő: 10-15 perc
  9. Helyszín: Elsősorban szabadtéren játszható
  10. Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
  11. Kellékigény: Kréta, színes kréta
  12. Technikai igény: nincs
  13. Az előkészítés feladatai: A játék a természetismeret órán tanultakon alapszik, összefoglalás egy részeként terveztem. A gyerekek segítettek a tér kiválasztásában, a feliratokban.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Mivel tanórai játékot terveztem, adott, hogy mindenki részt vesz. Nagy létszámú osztály esetén nem ajánlom. Motiválta a gyerekeket, hogy mozgásos játékkal, a szabad levegőn gyakorolhattunk.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Bevezetésként elmondtam, hogy osztálytermi keretek közt már mindent megtettünk a sikeres dolgozatért és szeretném, ha vidáman egy játékkal zárnánk le az összefoglalást. Az Igazak és hamisak c. játék alapvetően nem az én ötletem, neten találtam, de a mi igényeink szerint átalakítottam. Több verziót játszottunk, betartva a fokozatosság elvét. Elsőként csak meghatározásokat mondtam, majd átalakítottuk a játékot „Vasco Da Gama” c. játékra, ahol felfedezőkkel kapcsolatban állítottam dolgokat. Az első részben még „ház”-ba lehetett menekülni, a második részben is volt ház, de a kiesett játékosok a bennszülöttek szigetére lettek száműzve. A kerettörténet tehát a földrajzi felfedezőkről és azok eredményeiről szólt, végül a játékot a gyerekek kérésére tovább bonyolítottuk, miszerint a kiesett/megfogott tanulók a bennszülöttek szigetére legyenek száműzve, de felszabadulhatnak, ha ők is tudnak egy jó kérdést feltenni.
  17. A játék menete, játékszabályok: A csoportot két egyenlő részre osztjuk, egy meghúzott vonal két oldalára állnak, melyre korábban felírtuk, hogy „Igazak” és „Hamisak”. A játékvezető állításokat mond, ha igaz az állítás, az igazak üldözni kezdik a hamisakat. Akit megfognak átmegy a másik csoportba. Ha az állítás hamis, akkor a hamisak üldözik az igazakat. Amelyik csoport előbb elfogy az a vesztes. De valójában nincs vesztes, hiszen mindenki átgondolta a kérdéseket és ezzel tanult. A második változatban híres felfedezőkről mond a vezető állításokat, ha igaz akkor ismét az igazak üldözik a hamisakat ill. ellenkező esetben fordítva. Akit megfognak a bennszülöttek szigetére kerül, és akkor szabadulhat, ha ő is fel tud tenni egy kérdést. Egy körben egy fogoly szabadulhat. Mivel ez a játék nagyon elhúzódhat, érdemes időkeretet szabni a visszavágó lehetőségével.
  18. A játék lezárása: Az első esetben a csoport elfogyása jelenti a játék végét. Érdemes több alkalommal játszani. A második esetben a játék végén, ha a megadott idő lejár a két csapat közül az nyer, aki több foglyot ejtett. A kerettörténetet úgy zártam le, hogy bár ez az utazás most véget ért, foglyainkat felszabadítjuk, de más alkalommal ismét utazunk új világokat fedezünk fel. Ezzel megadva a folytatás lehetőségét, melyet érzékeltem, hogy a gyerekek igényeltek.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A játék végén megkérdeztem, hogy hogyan érezték magukat a játék alatt, miben lehetne változtatni, hogy még izgalmasabb és eredményesebb legyen. Megköszöntem a részvételt, biztosítottam a gyerekeket, hogy én is nagyon élveztem a tanítás ezen formáját és jeleztem, hogy továbbiakban is alkalmazni fogjuk. Kiemeltem azokat, akik ügyesek voltak, és bátorítottam azokat, akik sokat haboztak, hogy egy állítás igaz vagy hamis.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Már a játék után felvetettük a lehetséges módosításokat. Nagyobb területen fogjuk játszani, és kombinálni fogjuk a páros fogóval, mert a csoport együttműködése is fejlesztésre szorul. A kerettörténetet „Idegen lényes”-re szeretnék a gyerekek változtatni, ami lehetséges, ha napköziben játsszunk.
  21. A játékvezető speciális feladatai: A játékvezetőnek itt előzetesen kell felkészülni a kérdésekből, hogy ne menjen feleslegesen az idő, és olajozottan menjen a játék. Készen kell állni, hogy adott esetben rögtönözzön, változtasson a kerettörténeten, ha észreveszi, hogy nem érdekli a gyerekeket. Hisz a kerettörténet nagy motivációs erő.
  22. Egyéb/megjegyzés: Bevezetésként páros fogót játszottunk, hogy a felesleges mozgási energiájukat lekössem, hiszen a játékban nagyon kellett figyelni az állításokra, gyorsan cselekedni.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó:
  24. A Játékot lejegyezte: Irsikné Karácsony Andrea