JÁTÉKRA FEL!

Ilonka-Kalla Eszter: Szófutó (németül: Wortlauf)

  1. A játék neve, címe: Szófutó (németűl: Wortlauf)
  2. A játék pedagógiai célja: A már tanult szavak, kifejezések megfelelő helyesírással történő lelépkedése a betűszőnyegen. Bármilyen nyelven játszható.
  3. A játék jellege: Bemelegítő, ráhangoló
  4. A baleseti kockázat szintje: Közepes
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: A padokat arrébb tolni Felhívni a figyelmet arra, hogy a laminált lap csúszik. (Egymást segíthetik kézfogással) Fal mellett célszerű elhelyezni, hogy tudjon szükség esetén támaszkodni
  6. Résztvevők száma: 8-14
  7. Résztvevők életkora: 7+
  8. Játékidő: 10-15 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Nagyobb kör: Akkora hely, ahol a résztvevők hátra tudnak lépni
  11. Kellékigény: Laminált abc
  12. Technikai igény: 2*2m
  13. Az előkészítés feladatai: Elmondani a játékszabályokat A baleset veszélyre felhívni a figyelmüket A tanteremben a helyszínt előkészíteni
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Két gyermek segít a padot arrébb tolni, másik két gyermek pedig a játékvezető segítségével lerakja a földre az ABC betűit.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Keretmese: Képzeljétek Gyerekek, a mai német órán van egy vendégünk. Az ő neve Kluger Teddybär, azaz Okos Mackó. Ő itt lakik az iskolában és képzeljétek el, hogy német szavakkal táplálkozik. Szegény már nagyon éhes. Etessük meg közösen! Azonban arra figyelnünk kell, hogy ő válogatós és csak a hibátlan helyesírással leírt szavakat eszi meg. Van kedvetek segíteni neki, hogy ne éhezzen tovább?
  17. A játék menete, játékszabályok: Két csapatot alkotunk. A csapatalkotás a következőképpen történik: szókirályt (Wortkönig/in) játszunk és akik utolsó kettőnek bent maradnak, ők választanak maguknak csapattagokat. (Szókirály – Wortkönig/in – Minden gyermek feláll, kettesével –általában padtársak – kérdezek egy magyar szót, aki hamarabb rávágja a német megfelelőjét, az a játékos bent marad, ő továbbra is áll, aki kiesett az leül. Ez így megy tovább, amíg már csak ketten maradnak. Közülük az a győztes, azaz a szókirály, aki hamarabb rávágja a helyes szót németül.) Az éppen aktuális témánk a Schulsachen, azaz tanszerek. Ezekből a szavakból kérdeztem már a szókirály alatt is tőlük, így egyben kicsit átismételtük a későbbi játék során használt szavakat is. Miután a csapatválasztás megtörtént a két csapat a kirakott betűszőnyeg jobb és bal oldalán helyezkednek el. A csapatkapitányok kezdik majd a szavak lelépkedését a betűszőnyegen. A feladatuk az lesz, hogy találjanak ki a megadott témán belül egy szót, lépjék le a betűszőnyegen, a csapat többi tagja pedig találja ki, hogy mely szóra gondolt. Az a csapat a győztes, amelyik a legtöbb német szót helyesen le tudja lépni.
  18. A játék lezárása: A játék akkor ér véget, amikor mindkét csapat minden tagja lelépett 1-1 szót. Amennyiben döntetlen, akkor a játékvezető kérhet még további szavakat. Amennyiben helyesírási hibát vétenek, akkor a másik csapat kap egy pontot. A játékvezető számolja a pontokat és a végén eredményt hirdet.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A győztes csapat jutalma, hogy megsimogathatják az Okos Macit és mindannyian kapnak egy-egy matricát. Értékelni a gyerekeket, az esetleges hibák átbeszélése. Amennyiben idegen nyelven játsszuk a két nyelv helyesírása közötti különbségek átbeszélése.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Ez a játék bármely témánál felhasználható, leginkább az új szavak begyakorlásához vagy ismétléséhez. Lehet egyénileg, párban vagy akár csapatban is játszani.
  21. A játékvezető speciális feladatai: Figyelni a helyesírásra, hogy gyerekek helyesen írnak-e az abc szőnyegen. Fokozottan ügyelni kell a biztonságra, az előre megbeszélt szabályok betartására.
  22. Egyéb/megjegyzés: A gyerekek örömmel vették a játékot. Szívesen játszanak mindig.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Ilonka-Kalla Eszter