JÁTÉKRA FEL!

Illésné Liptai Judit: Nyolcasra erdei állatot!

  1. A játék neve, címe: Nyolcasra erdei állatot!
  2. A játék pedagógiai célja: A célcsoportom tagjai önkéntes alapon, játszva ismételhesse át a nyolcas szorzótáblát. Tantárgyi kapcsolódásként bevonjuk a környezetismeret tananyagát. Célom továbbá csoportom előzetes tudásának felmérése, a közösségépítés mélyítése, a szabálytartás gyakorlása. A gyerekek tudjanak egymásra kölcsönösen odafigyelni. A türelem, az elfogadás és a megértés képességének fejlesztése. A gyors reagálási idő fokozatos kialakítása. Ellenőrzés és önellenőrzés gyakorlása. A tévesztés kulturált formában való kezelésének megtanulása, alkalmazása. A szabadidő eltöltésének tartalmas, szórakoztató módja.
  3. A játék jellege: Egyéb
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: A tanulók ne hintázzanak a székükön. Ne sértsünk meg senkit tévedése, ill. lassabb reagálása miatt.
  6. Résztvevők száma: 15-20
  7. Résztvevők életkora: 7+
  8. Játékidő: 10-15 perc
  9. Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
  10. Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  11. Kellékigény: Személyes tárgyak (papucs, tolltartó, füzet, könyv, stb.) Egy lepel vagy terítő, mely alatt a zálogokat gyűjtjük.
  12. Technikai igény: Minden játékosnak legyen saját széke, amin kényelmesen ülhet. Esetleg egy nagyméretű szőnyeg, melyen törökülésben tudnak körben ülni.
  13. Az előkészítés feladatai: A székek elrendezése kör alakban. A gyerekek egy pár személyes tárgyat előkészítenek a zálogadáshoz.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: A játékosok saját széküket elhelyezik kör alakban. Személyes tárgyaikat elérhető közelségbe készítik.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Játékvezetőként egy kerettörténettel nyitom meg a játékot. „ Képzeljétek gyerekek az erdei állatkák új búvóhelyeket találtak maguknak, miután a fő gonosz ERDŐNYŰVŐ nagyon sok fát irtott ki lakóhelyükről. Fedezzük fel együtt, ki és hová költözött!”
  17. A játék menete, játékszabályok: A gyerekek körben ülnek, játékvezetőként én is részt veszek a játékban, így közöttük ülök én is. A tanulók sorban egymás után számokat mondanak 1 – 88-ig. Akinek a nyolcast vagy a nyolc valamelyik szorzatát kell mondania, az ahelyett egy erdei állat (pl. mókus) nevét mondja. Kétszer nem lehet ugyanazt mondani. Aki nem tud erdei állatot mondani, vagy rossz helyen mondja, az zálogot ad. A zálogok kiváltásánál figyelni kell arra, hogy egyszerű, teljesíthető érdekes feladatokat adjanak egymásnak, amit a kitaláló is szívesen vállalna.
  18. A játék lezárása: A zálogok kiváltása. A zálogok húzását a nem hibázó tanulók végzik. A feladatokra mindenki tehet javaslatot, együtt döntenek, arról kiét fogadják el.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Megköszönöm a játékot a játékosoknak. Megdicsérem a hibátlanul dolgozókat. Kikérem a véleményüket a zálog kiváltásakor ki, hogyan dolgozott. Önértékelésként használom az önértékelő fát. Amikor is minden játékos maga egy fa, guggolásból indulva növekedni kezdenek. Attól függ milyen magasra nőnek, hogyan értékelik saját magukat a játék után.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Természetesen a többi szorzótáblát is lehet vele gyakorolni. Az erdei állatokat is lehet mással helyettesíteni. (pl. lány/fiú nevek, gyümölcsök, országok nevei, b – betűvel kezdődő tárgyak, mese címek…stb.) Nehezítésként a végén memória gyakorlatként újra fel lehet soroltatni, hogy mi állt pl. a 16-os helyén.
  21. A játékvezető speciális feladatai: Fokozottan figyeltem a gyerekek lelki állapotára, beszélgetéseink gyakori témája, az elfogadás, a tolerancia.
  22. Egyéb/megjegyzés: Nagyon élvezték a játékot. Az egyik kezem ujjaival jól láthatóan, némán számoltam ötig, ami alatt folytatniuk kellett a számsort. A zálogokat a végén helyeztük a fekete lepel alá, hogy ne akadjon meg a játék. Akik nem hibáztak kifejezetten sajnálták, hogy nem kell zálogot kiváltaniuk. A gyerekek aktívak és leleményesek voltak a feladatok kitalálásakor („csikizőgép”)
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Illésné Liptai Judit