JÁTÉKRA FEL!

Huszti Marianna: Gombolyag-tekerősdi

  1. A játék neve, címe: Gombolyag-tekerősdi
  2. A játék pedagógiai célja: A figyelem és koncentráció fejlesztése; adott szavakhoz, adatokhoz az azt kimondó személyek társítása, jelen esetben helyesírási készség fejlesztése (a hagyomány elve témakörben), memorizálási készség fejlesztése. Ismétlés, gyakorlás (ly-vel írandó szavak).
  3. A játék jellege: Bemelegítő, ráhangoló
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: A játék megkezdése előtt figyelmeztetem a tanulókat, hogy figyeljenek a fonal gombolyítása és a székük elfoglalása közben, nehogy beakadjon a lábuk.
  6. Résztvevők száma: 8-14
  7. Résztvevők életkora: 7+
  8. Játékidő: 5-10 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  11. Kellékigény: Egy gombolyag élénkebb színű fonal, illetve a résztvevők számához igazított számú szék.
  12. Technikai igény: Külön technikai feltételt nem igényel.
  13. Az előkészítés feladatai: Egy osztálytermet, vagy egy viszonylag nagyobb teret berendezünk a megfelelő számú székkel, amelyeket össze-vissza, egymástól kicsit messzebb helyezünk el. A játékosokat egy csoportba gyűjtjük, és ismertetjük velük a feladatot.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: A játékosok egymás után kapcsolódnak be a játékba. Állhatnak sorba, véletlenszerűen szólíthatjuk őket, vagy neveiket előre felírva egy kalapból is kihúzhatjuk, hogy ki következik.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Ismertetjük a kerettörténetet: kisebbeknél: Morci cica elszaladt a nagymama fonalával, és mindenkit körbetekert vele. Segíts neki visszagombolyítani, hogy nagymama ne legyen rá mérges! Nagyobbaknál:a gonosz pók hálójába beleragadtak a legyek. Segíts nekik kiszabadulni!
  17. A játék menete, játékszabályok: A játékosok sorrendje lehet adott (amennyiben sorba állnak), de lehet véletlenszerű is , ha kalapból húzzuk ki a neveket. Mindkét formában játszottunk már, a kalapból húzgálós izgalmasabbnak bizonyult. Az első játékos megkapja a gombolyag fonalat, és leül egy általa kiválasztott székre. Mindenki ráfigyel, és ő mond egy ly-vel írandó szót. A következő szólított (kihúzott) játékos odamegy hozzá, elveszi a gombolyagot (természetesen a gombolyag fonalának vége az első játékosnál marad), és folyamatosa letekerve a fonalat, viszi magával. Szintén leül egy tetszőleges székre, elmondja az első szót, és hozzáteszi a saját ly betűs szavát. A következő játékos ugyanígy tesz, majd a következő is, egészen addig, amíg az utolsó játékoshoz nem érkezünk. Neki ugyanis nem kell helyet keresnie, hanem neki kell kiszabadítania a társait. Az utolsó játékostól visszafelé gombolyítva a fonalat, el kell mondania az összes addig elhangzott szót, minden játékosnál azt, amit mondott. Így állandóan ismételve, az egyes személyekhez kötve szinte a játékosokba ívódnak ezek a szavak: fejlődik a helyesírási készségük, koncentrálóképességük, figyelnek egymásra, ráhangolódnak az órai munkára.
  18. A játék lezárása: Miután az összes játékos kiszabadult, még egyszer átismételjük az adott szavakat. Mondatokat alkotunk velük, és felírjuk táblára. Így kapcsolódván a játékhoz szinte észrevétlenül, energizálva kötünk át az órai feladatokba, tananyagba.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Folyamatos szóbeli dicséret, a játék közben is. Illetve óra végén a játékban, feladatokban jeleskedőket jó érdemjegyekkel is jutalmazom.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Ezt játékot a felsős korosztállyal kicsit nehezítve is játszottuk. Ebben az esetben egy-egy játékosnak már két szót kellett mondania, illetve úgy is, hogy rövid mondatba kellett foglalnia legalább egy ly-s szót. természetesen kevesebb számú játékossal játszottuk, és nagyon hasznosnak bizonyult így is.
  21. A játékvezető speciális feladatai: Időnként pici segítséget kellett adni egyes játékosoknak, illetve irányítani a korábban bekapcsolódott játékosokat, hogy segíthetnek társaiknak.
  22. Egyéb/megjegyzés:
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Huszti Marianna