JÁTÉKRA FEL!

Husztáné Lovasi Krisztina: Lakomát rendez a király…

A játék neve, címe: Lakomát rendez a király…

A játék pedagógiai célja: Együttműködés fejlesztése volt a célom, hogy a csoport minden tagját bevonjam a közös megoldásbaAzok is vegyenek részt a játékban, akik egyébként visszahúzódóak, a máskor irányító egyéniségek pedig lépjenek kicsit hátrébb.

A játék jellege: Együttműködési

A baleseti kockázat szintje: alacsony

Szükséges biztonsági intézkedések: A teremben kell a székekből kört alkotni, a nem szükséges felszereléseket elpakolni, hogy mozogni lehessen illetve, hogy a körben elférjenek az eszközök. Bekötött szemmel is biztonságosan lehessen közlekedni.

Résztvevők száma: 8 főnél kevesebb, 8-14 fő, 15-20 fő,

Résztvevők életkora: 10 évtől idősebb

Játékidő: 15+ perc

Helyszín: Elsősorban beltérben játszható

Helyigény: Nagyobb kör: Akkora hely, ahol a résztvevők hátra tudnak lépni

Eszközigény: Egy pakli nagy méretű francia kártya. Szembekötésre alkalmas kendő/sál.

Technikai igény: Székek a résztvevőknek, időmérésre alkalmas eszköz (pl. okostelefon, okostábla időzítője).

Az előkészítés feladatai: A résztvevők segítségével berendezni a termet, elhelyeznini a kártyákat, előkészíteni az eszközöket.

Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc

A résztvevők bevonásának lehetőségei: A résztvevők már az eszközök előkészítésénél bevonhatók. A kártyázás egy népszerű játék, tehát már az eszköz maga felkelti a résztvevők érdeklődését. Mivel sokan sok kártyajátékot ismernek, ezért azonnal elkezdenek ötletelni, hogy az általik ismert játékok közül, melyiket fogjuk játszani. Az érdeklődés még fokozható, ha nem árulom el, mit fogunk a kártyákkal csinálni. A terem berendezését is a résztvevőktől kérem közben mérem az ehhez szükséges időt, amit magamnak feljegyzek.

A játék megnyitása, nyitánya: Körben ülve helyezkedünk el. Először a játékhoz használt eszközt mutatom meg, amit általában mindenki ismer, de mivel a játék során fontos lesz a kártyalapok ismerete, ezért a játék legelején ismertetem a lapok nevét, sorrendjét. A kártyapaklit (a királyok nélkül) elhelyezem a kör egy pontján úgy, hogy a pakli ne zavarja a kártyák sorbarendezésénél kialakuló sort. A kártyákat a pakli tetejéről lehet sorban elvenni. Ezután helyezkedünk bele a játékba a kerettörténet elmesélével:

Négy birodalom helyezkedik el egymás szomszédságában: Pikk-ország, Káró-köztársaság, Treff-állam és Kőr-birodalom. Mindegyiket egy király vezeti: Pikk Pál őfelsége, Káró Károly nagyúr, Treff Teodór uralkodó és Kőr Kelemen királyi fenség. (Közben lehelyezem a pakliból a királyokat.) Az egyik király (bármelyik) lakomát rendez és meghívja a szomszédos uralkodókat kíséretükkel együtt. A király inasai (játék résztvevői) fogadják az érkező vendégeket (a pakli lapjai) és ültetik le őket az asztalhoz. Az asztalnál a vendégek rangjuknak megfelelően foglalhatnak helyet (a lapokat megfelelő sorrendbe kell elhelyezni). Az vendégek leültetéséhez rendelkezésre álló időt a vendéglátó király nevezi meg. (A megadott időt beállítom az időzítőn.)

Minden teljesített kör után új szabályt vezetek be, ami alapján újra meg kell oldani a feladatot (a kártyákat újra kell keverni). A király (résztvevők közösen) új időkeretet neveznek meg. A kerettörténetet tovább mesélem: 1. Minden inasnak dolgoznia kell. 2. Hogy egyik király se sértődjön meg, a kíséretük úgy ülhet le, hogy a rangsorban következő főúr csak akkor foglalhat helyet, ha minden király azonos rangú főura már leült. 3.Hogy az inasok beszédükkel ne zavarját a nemes társaságot, ezért nem beszélhetnek, miközben mindenkit a helyére kísérnek. 4. Minden király magával hozta főinasát, aki segít a főurak az ültetésnél úgy, hogy a vendéglátó király bekötött szemű inasait szóval irányítja, de nem érintheti sem az inast, sem a helyet foglaló főurat (kártyát). 5. Minden főinas csak a saját kíséretét ülteti.

A játék menete, játékszabályok:A körben elhelyezett kártyapakli tetejéről húznak a játékosok, ha letették a kezükben lévő kártyát leülnek. Minden teljesített kör után megbeszéljük a feladat sikerességét, sikertelenségét. Mit lehetett volna másképp csinálni. Az ismertetett új szabály után új időkeretet szabnak meg.

1. A kártyapaklit színenként sorba kell rendezni, de minden résztvevőnek legalább egy kártyát le kell tenni. 2. A pakli kártyáit úgy kell lehelyezni, hogy csak akkor kerülhet le a következő kártya, ha minden sorban lenn van már az előző (pl.: csak akkor rakhatják a 9-est, ha minden sorban lenn van már a 10-es). 3. Minden eddigi szabályt kiegészítve a feladatot beszéd nélkül kell végrehajtani. 4. Kiválasztanak 4 játékost, akik a bekötött szemű társaikat szavakkal irányítják a feladat megoldásában. Nem érinthetik sem a játékosokat, sem a kártyákat. 5. Kiválasztott 4 játékos (lehet más, mint az előző körben) csak egy szín kártyáit ültető játékosokat irányíthatja az előző szabályokat is betartva.

A játék lezárása: A játék közben minden kör után megbeszéljük a történteket, sikerült-e megvalósítani a feladatot, betartottak-e minden szabályt, belefértek-e az általuk megadott időkeretbe.

Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A játék végén a terem visszarendezése következik. Ilyenkor már sokkal kevesebb a motiváció a pakolásra, mint a játék elején, ezért saját rekordjuk döntésére hívom őket, vagyis megmutatom azt az időt, ami alatt a játék előtt átrendezték a termet. Ezt az időt kellene megdönteni. Mindig sikerül…

A játékot lejegyezte: Husztáné Lovasi Krisztina