JÁTÉKRA FEL!

Huszár Erika: A Mikulás csengettyűje

  1. A játék neve, címe: A Mikulás csengettyűje
  2. A játék pedagógiai célja: Koncentráció és együttműködési készség
  3. A játék jellege: Együttműködési
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Megfelelő tér kialakítása,
  6. Résztvevők száma: 8-14,15-20
  7. Résztvevők életkora: -5,5+
  8. Játékidő: 1-5 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  11. Kellékigény: csengettyű, de lehet csörgő, száncsengő is
  12. Technikai igény: nincs különösebb technikai igénye
  13. Az előkészítés feladatai: A hely kialakítása, a zajszint minimumra csökkentése, megfelelő oxigénellátottság biztosítása, előkészítem az eszközöket
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Az eszközök illetve a hely együttes kialakítása
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Megkérem a résztvevőket, hogy üljenek le körbe a szőnyegen, és magam is a körbe ülök le. Előveszem a csengettyűt és meghallgatjuk a hangját.
  17. A játék menete, játékszabályok: A játék elején ismertetem a játék szabályait, mert játék közben igyekszem a legkevesebbet beszélni. A csengettyűt a körön belül úgy adogatjuk egymás kezébe, hogy a lehető legkevesebb zajt keltsük. Ne is beszéljünk közben! Elmesélem a kerettörténetet, ami jelen esetben: A Mikulás elaludt és a kis manók elcsenték a csengettyűjét. Mi vagyunk a kis manók, és úgy adogassuk körbe a csengőt, hogy nehogy megszólaljon, mert akkor felébresztjük a Mikulást. A körbeadogatást, többször meg lehet ismételni, mindkét irányba is, a játszók életkorától függően.
  18. A játék lezárása: Az utolsó kör előtt felhívom a játszók figyelmét, a játék végére és megkérem őket, hogy különösen figyeljenek, mert a Mikulás ébredezik, és minden neszre felébredhet.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A játék végén megbeszéljük, hogy ki, hogyan érezte magát a játékban, és utána mindenképpen egy levezető játékkal zárom le, amely oldja a koncentráció izgalmát.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Ez a játék egy montessori csöndjáték továbbgondolása Mikulásvárás előtt. Sokféle kerettörténettel megállja a helyét, kisebbeknek és nagyobbaknak egyaránt.
  21. A játékvezető speciális feladatai: A játékvezető legfontosabb feladata a hangulat megteremtése, a játszók ráhangolása a játékra. A folyamat közben játszóként viselkedve érheti el azt a hatást, amelyik a legnagyobb koncentráltságot eredményezheti.
  22. Egyéb/megjegyzés: Ez a játék egy játékfüzér első darabja. A következő játék, egy ölelős kör ( add tovább az ölelést! ), amely jó feszültségoldó. Ezután egy mozgásos játék következik amely a Csengettyű mellett a játékvezető személyében a Mikulást is megjeleníti (mikulássapka), és a csengő hangjára, a gyerekeknek le kell guggolniuk a szemük elé tenni a kezüket, amikor újra hallják a csengő hangját, akkor újra futhatnak a térben össze vissza.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Huszár Erika