JÁTÉKRA FEL!

Hujber Tamásné: ZORK VÁRÁNAK KINCSE – harc az orkok aranyáért

  1. A játék neve, címe: ZORK VÁRÁNAK KINCSE – harc az orkok aranyáért
  2. A játék pedagógiai célja: Az önismeret óra célja: A tantervi előírásoknak megfelelő haladás értelmében a bemutatkozás, ismerkedés fázisban tartunk. Az adott órán életút-térkép készítésével mutatják be a tanulók eddigi életeseményeiket, azok érzelmi hangulatát. A feladat nagy koncentráltságot igényel, és érzelmileg megterhelő. Az önálló térbeli – vizuális képességet igénylő kivitelezés megmozgatja a tanulói kreativitást, de csatornaként felszínre hozhat traumatikus élményeket. Az elkészített munkát páros helyzetben tekintik át. A generálódott feszültség oldására elvonatkoztatásra van szükség, ezért az adott játékot az óra végi levezetésre, önfeledt játékélmény szerzésére, rekreációra használtam.
  3. A játék jellege: Energetizáló
  4. A baleseti kockázat szintje: Közepes
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: – figyelem felhívása az újságpapír miatt csúszóssá váló játékfelület miatt – papucsban a játék nem játszható – a szemkötőt viselő tanulók keze állandóan kinyújtva legyen, az ütközés elkerülése miatt
  6. Résztvevők száma: 8-14,15-20,21-30
  7. Résztvevők életkora: 14+
  8. Játékidő: 5-10 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Nagyobb kör: Akkora hely, ahol a résztvevők hátra tudnak lépni
  11. Kellékigény: – Újságpapírok azonos számosságban a két csapat előtt, mint tőzeg – Aranyat/kincset szimbolizáló meghatározott számosságú tárgyak középen – Szemkötő kendők az ork őrök szemén
  12. Technikai igény: – PC – hangfal
  13. Az előkészítés feladatai: Újságok gyűjtése, széthajtogatása, padlón való elhelyezése, esetleg háttérzene a harchoz (technikai előkészületek: PC, hangfal, zeneválogatás – javasolt zene: Epica)
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: Több mint 5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: A teljes körű előkészületi feladatsor átadható a középiskolás korosztálynak.
  16. A játék megnyitása, nyitánya:
  17. A játék menete, játékszabályok: Kerettörténet: Cím: Zork várának kincse – harc az orkok aranyáért A törpök és a hobbitok is meg akarják szerezni Zork várának kincsét. A vár egy lápvidék közepén áll. Az aranyat ork őrök védelmezik. Az éjszaka azonban sötét, az orkoknak rossz a látása, viszont kifinomult hallással rendelkeznek. A lápvidék keleti oldaláról támadnak a törpök, nyugatról a hobbitok. Csak úgy van esélyük, ha a tőzegeken jutnak el a várig, ahol megpróbálják halkan kijátszani az ork őröket. Minden törp és hobbit harcos rendelkezik egy azonosítóval. Egyszerre támadnak, de csak az azonos azonosítóval rendelkező harcosok indulhatnak egy időben. Akiket megfognak az orkok, annak menekülnie kell vissza a védelmi vonalak mögé. A játéknak akkor van vége, amikor a kincsek elfogytak a várból. A játék alapötlete: Plüsselkapó Fontos: 1. egyszerre csak egy kincset lehet rabolni. 2. egy időben több harcos is úton lehet. 3. aki nem tőzegre lép, az elveszik a lápföldön. 4. ha valakit megfognak az ork őrök, ő maga is orkká válik.
  18. A játék lezárása:
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A feldolgozást támogató kérdések: 1. Személyes élmény/hangulat reflektálása (E/1. személyben) 2. Mennyiben tudtál hozzájárulni a csoport sikeréhez? 3. Mi tetszett a legjobban? Mit viszel magaddal? 4. Min változtatnál? 5. Csoportmunkában fejlesszétek tovább a játékot! 6. Készítsetek másik kerettörténetet!
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Variációk: 1. akit megfognak az őrök, abból is ork válik, és felesküszik a kincs őrzésére. 2. az őröket kijátszva tovább lehet támadni az ellenfél felé, és elrabolni tőlük az addig megszerzett aranyat 3. az ostromló csapatok közül bárki indulhat a kincsért, ekkor a csapat előzetesen stratégiát kell, hogy kitaláljon a kincs megszerzésére, az ellenfél támadására. 4. az ellenféltől csak úgy szerezhető arany, ha a tőzegen lépdelve akadálytalanul bejut valaki az ellenség vonalaihoz. Csak olyan tőzegre léphet, ami üres.
  21. A játékvezető speciális feladatai: A játékvezető speciális feladatai: – a szabályok betartatása. Ha elnézőek vagyunk a lápba esésnél, akkor kevesebb ork őr lesz. – a csoportok számára 2×60 mp stratégiai idő biztosítása (időkérés) – a biztonságos lebonyolításra kiemelt figyelmet kell fordítani
  22. Egyéb/megjegyzés: Fejlesztett tehetségterületek: – interperszonális: a csapatjellege miatt – logikai – matematikai: a stratégiai gondolkodás, tervezés szükségessége miatt – térbeli- és vizuális: térlátás, reakciók előzetes modellezése, válasz alternatívák kipróbálása – motoros: nagymozgás kivitelezése, reakcióidő – intraperszonális: önbizalom, tervezés, meggyőzés, vezetés, közösségi érdek szem előtt tartása Fejlesztett képességterületek: – motoros- és orientációs képességek (nagymotórium, egyensúly, mozgás koordináció, testséma, téri orientáció, reakcióidő) – kommunikációs képességek (verbális kommunikáció, szabályértés, érvelés, nonverbális jelek olvasása) – kognitív képességek (észlelés, vizuális és auditív emlékezet/figyelem, logikai gondolkodás – stratégiai gondolkodás, analízis-szintézis, problémamegoldó gondolkodás, képzeleti működés) – szociális- és emocionális képességek (együttműködés, egymásra figyelés, közösségi érdek előtérbe helyezése, tolerancia)
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Hujber Tamásné