JÁTÉKRA FEL!

Horváthné Rácz Éva: Szabadulás a bombától!

  1. A játék neve, címe: Szabadulás a bombától!
  2. A játék pedagógiai célja: Az emlékezet, gondolkodás, figyelem fejlesztése, a hangok pontos észlelése, azok helyes ejtése, artikulációja, hangfelismerés, szókincsfejlesztés
  3. A játék jellege: Egyéb
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: A tanulók által alkotott kör megkerülésekor közepes tempójú futással haladjanak a gyerekek azért, hogy a kicsúszást elkerüljék! A játékosok figyeljenek arra, hogy a használt eszközt pontosan adják tovább, az ne sérüljön!
  6. Résztvevők száma: 8-14
  7. Résztvevők életkora: 5+
  8. Játékidő: 10-15 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Nagyobb kör: Akkora hely, ahol a résztvevők hátra tudnak lépni
  11. Kellékigény: Műanyagból készült, elemes, ketyegő, időzítővel ellátott bomba
  12. Technikai igény: Síp (a játék sípszóra indul és áll meg)
  13. Az előkészítés feladatai: A kényelmes öltözék, jelen esetben, a tornateremben váltócipő használata kötelező a gyerekeknek (átöltözés), majd kört kell alkotni.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Ha a tornateremben játsszuk akkor, a gyerekek részéről semmilyen előkészítést nem igényel. De minden játék és foglalkozás előtt „vihart csendesítünk”, a „hullámokat elsimítjuk”, hogy nyugodtan csak az adott feladatra koncentrálva, egymásra figyelve kezdjük el a játékot. (Az osztályteremben is kipróbáltuk már ezt a játékot, ott viszont szükség volt a gyerekek segítségére a játéktér kialakításában, a padokat a fal mellé kellett tologatni, hogy elegendő hely legyen a mozgáshoz. Sajnos így is elég szűkös volt a tér, ezért az első megoldás számomra biztonságosabb.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: A játék előtt közösen légzőgyakorlatot végzünk megtöltjük tüdőnket levegővel, majd kifújjuk. Hangokat szoktunk hangoztatni, pl.: egyre hangosabban zümmög a méhecske, mi hirtelen a két tenyerünket összecsapva elkapjuk. Ez már maga is egy kis játék előtti játék.
  17. A játék menete, játékszabályok: A játékosok körben állnak, én pedig a kör közepéről irányítom a játékot.  Most a Szabadulás a bombától nevű játékot fogjuk játszani!  Valakinek a kezébe adom a bombát, amit majd mindig a jobb oldalán levő társának kell átadnia, minél gyorsabban, ha teljesítette a feladatát!  Az első feladat, mondj olyan szavakat, amelyekben benne van az „E” hang! (Nem kell, hogy az elején legyen!) Ha sikerült mehet a bomba körbe-körbe!  Addig van lehetőséged a gondolkodásra amíg nem „robbansz fel”.  Akinek nem sikerül teljesíteni a feladatot, annak le kell guggolnia (1. variáció), ill. három kör futással kiválthatja magát (2. variáció)!  A játék elég gyors, tudatosan nekem, mint játékvezetőnek nem kell a tempót fokoznom, mert a gyerekek minél hamarabb meg akarnak szabadulni a bombától.
  18. A játék lezárása: Az alábbiakban két lezárási lehetőséget mutatok be:  Az első körben: Akkor ért véget a játék, ha egy gyerek maradt állva. A célom az volt, hogy gyorsan, újabb és újabb szavakat gyűjtsenek a gyerekek, külön dicsértem azokat, akik ritkábban használt kifejezésekkel rukkoltak elő. Az lett a játék győztese, aki állva maradt. (Sajnos, az első körben kiesetteknek unalmasnak tűnt a játék, és én sem értem el a célomat, mert az ügyesek bent maradtak, akiknek pedig szüksége volt a fejlődésre, ők ”pihenő pályára” kerültek. A játéknak akkor volt vége, ha már csak egy résztvevő marad játékban.  A második körben: A játéknak akkor volt vége, ha sípszóval megállítottam. Ebben a körben a „felrobbant” gyerekeknek nem kellett leguggolni, hanem három kör futással kiválthatták magukat. Így elértem célomat, minden gyerek folyamatosan játszhatott. A játék győztesének azt kiáltottunk ki, akinek egyszer sem kellett futnia. (Persze nagyon kellett figyelnem, hogy mikor állítom meg a játékot!)
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Szóbeli dicséret járt mindenkinek és az első helyezettek kis színezőket kaptak tőlem! Aki nem „állhatott dobogóra”, de érdekes, izgalmas szavakat mondott külön dicséretben részesült. A gyerekek egymástól nagyon sokat tanulnak ebben a játékban.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Ha több körben játsszuk az alábbi nehezítéseket lehet kitalálni:  Mondj bármilyen szót az adott hanggal!  Mondj állatneveket az adott hanggal!  Mondj gyümölcsnevet az adott hanggal!  A fiúk lánynevet, a lányok fiúnevet mondjanak az adott hanggal!  A bomba sípszóra irányt változtat!
  21. A játékvezető speciális feladatai: A szabályokat, nehezítéseket, utasításokat mindig érthetően közvetítettem. A játék közben folyamatosan dicsértem, hiszen, ezt a korosztályt ez motiválja leginkább. Az irányt váltó bomba tette legizgalmasabbá a játékot.
  22. Egyéb/megjegyzés: A gyerekek kedvelték ezt a játékot, és én is elértem a célomat. A dokumentálás céljából készített fotóknál ügyeltem arra, hogy a gyermekeke arca ne látszódjon a képeken.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Horváthné Rácz Éva