JÁTÉKRA FEL!

Horváthné Nyikovics Mónika Ágnes: Tűzgyújtási tilalom (Azaz szabadulj a gyufától!)

  1. A játék neve, címe: Tűzgyújtási tilalom (Azaz szabadulj a gyufától!)
  2. A játék pedagógiai célja: Rövid távú cél: a napi tennivalók mellett érezzük jól magunkat! Legyen a kikapcsolódás mellett pozitív cselekedetre nevelés.
  3. A játék jellege: Egyéb
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: (Megfelelő bútorok – asztal, szék – pl. kertben ne boruljon fel senki!)
  6. Résztvevők száma: -8
  7. Résztvevők életkora: 14+
  8. Játékidő: 5-10 perc
  9. Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
  10. Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  11. Kellékigény: Vödrös számkártyák, gyufaszálak (gyufásdoboz), dobókocka (esetleg karton alaplap).
  12. Technikai igény: Asztal és legyen annyi szék, ahányan játszanak!
  13. Az előkészítés feladatai: Vödrös számkártyák elkészítése – lehet rajzolni, nyomtatni, kivágni, ragasztani…
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Kártyákat lehet együtt rajzolni, kivágni, ragasztani…
  16. A játék megnyitása, nyitánya: A koronavírus idején halmozottan fontos a friss levegő, a tiszta tüdő szerepe. Ne füstöljünk! Tilos tüzet rakni – már csak a szárazság miatt is! Hoztam egy játékot, ahol a gyufaszálaktól kell szabadulni! (Képzeletbeli vizes vödrökbe dobjátok!)
  17. A játék menete, játékszabályok: Ez egy egyszerű dobókockás játék: Színes kartonra 6 számozott vödör rajzát ragasztottam, 1-6-ig meg is számoztam! Minden játékos 6-6 gyufaszálat kap. A játék lényege, hogy sorban mindenki dob a dobókockával. Az első játékos a dobott számnak megfelelő vödörbe tehet egy gyufaszálat. A következő játékosok pedig csak üres vödörbe tehetik a gyufájukat. Amennyiben a vödör már foglalt, fel kell venni az ott lévőt is. DE! Ha valaki 6-ost dob, akkor bárhova teheti a pálcikáját!
  18. A játék lezárása: Az nyeri a játékot (a kört), aki elsőnek szabadul meg az összes gyufaszáltól. Hurrá, tiszta a levegő!
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Menet közben figyeltem a taktikai lehetőségeket! A 6-os dobásnál, akinek sok gyufaszála volt, inkább tett más vödörbe (hogy az „ellenfelek” hátha felveszik). Akinek viszont csak 1-2 pálcikája maradt, inkább biztosra ment és a 6-osra rakta, nehogy neki kelljen esetleg más számú vödörből visszavenni !
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A játék (egy új körben) ismét lejátszható kis változtatással úgy, hogy aki PÁROS számot dob, az mindig 2-2 gyufaszálat tehet le a megfelelő páros számú vödrökbe – nyilván ezekből (ha foglalt) kettőt kell felvenni. A játék többi menete ugyanaz! Még tovább gondolva, lehet 2-12-ig számozott vödrökkel és 2 dobókockával gurítva játszani!
  21. A játékvezető speciális feladatai: Önkéntességre, fokozatosságra figyelve motiválni. Nem volt nehéz – nem volt megterhelő agymunka (este munka után a motiváció elsősorban az volt, hogy „együtt lenni jó”)!
  22. Egyéb/megjegyzés: Mivel a járvány miatt az iskolában kis tanítványaimmal nem találkoztam, ezért a családban (már felnőtt gyermekeimmel összehangolva) oldottam meg a játék levezetését. az aktuális élethez alkalmazkodva!
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó:
  24. A Játékot lejegyezte: Horváthné Nyikovics Mónika Ágnes