JÁTÉKRA FEL!

Horváthné Nyerges Ágnes: Levelet hozott a postás (átdolgozva)

  1. A játék neve, címe: Levelet hozott a postás (átdolgozva)
  2. A játék pedagógiai célja: Kiváló csoportformáló játék, melynek során kiderül, hogy milyen jól ismerik egymást a résztvevők, valamint segíti a jó hangulat kialakulását, a csoportfejlődés produktív időszakában játszható a legsikeresebben.
  3. A játék jellege: Csoport vagy párképző
  4. A baleseti kockázat szintje: Közepes
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Felhívni a játékosok figyelmét arra, hogy mivel csoportok közti versenyről és mozgásos játékról van szó, megnőhet a lökdösődésből kifolyó baleseti kockázat veszélye, ezért figyelnem kell arra, hogy kb 2 egyforma testfelépítésű játékost hívjak ki a táblához. Érdemes olyan csoporttal játszani, akik már valamennyire ismerik egymást, valamint én is ismerem őket.
  6. Résztvevők száma: 15-20
  7. Résztvevők életkora: 10+,14+
  8. Játékidő: 15+
  9. Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
  10. Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
  11. Kellékigény: papírok, minden résztvevőnek ceruza vagy toll , piros és kék kréta, szivacs
  12. Technikai igény: megfelelő méretű tábla szükséges
  13. Az előkészítés feladatai: Eltávolítani minden tárgyat a tábla környékéről, ami esetleg sérülést okozhat, vagyis sem szék, sem asztal vagy főleg éles tárgy nem lehet a közelében. kiosztani a papírokat, amire írni fognak, továbbá krétát, szivacsot előkészíteni, valamint felírni a résztvevők keresztnevét a táblára
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Amíg felvázolom a játékszabályokat, addig az egyik játékos eltávolít a tábla környékéről minden tárgyat, egy másik pedig felírja a játékban résztvevők keresztnevét a táblára (figyelni kell arra, hogy azonos keresztnév esetén a vezetéknév kezdőbetűjét is felírják) továbbá elmondani neki, hogy ne egymás alá vagy mellé írja a neveket, hanem össze-vissza.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Kerettörténet: A következő játék egy verseny lesz, címe: levelet hozott a postás. A játékosok két csoportra oszlanak 8-8 fővel, az egyik a kék a másik a piros csapat. (Ez azt jelenti, hogy az egyik piros, másik kék krétát használ a verseny alatt.) A postások és a címzettek is ti vagytok egy személyben, egyszer a postás, egyszer a címzett és mindenkire sor kerül. A játék végén pedig kiderül, hogy melyik csapat „postásai” kézbesítették volna megfelelő helyre a „levelet”.
  17. A játék menete, játékszabályok: Miután két csoportra osztottam a résztvevőket és a táblára is felkerültek a nevek, megkérem őket, hogy mindenki névvel ellátva írjon magáról 3 olyan mondatot, ami jellemzi őket, vagy rájuk jellemző tevékenységet (3 -4 mondatnál semmiképp ne legyen több) a jellemzések közt ne legyen egynél több külső tulajdonság, mert abból könnyebb kitalálni a játékos személyét, inkább válasszanak olyan jellemző dolgot, tevékenységet, amit nem mindenki ismer. Miután ezzel megvannak, összeszedem a papírokat, közben egy játékost az egyik, egy másikat pedig a másik csapatból kihívok a táblához (háttal a többi játékosnak, a tábla felé fordulva kell állniuk) és név nélkül természetesen felolvasom a tulajdonságokat, amiket a következő bevezető mondat előz meg: Levelet hozott a postás annak, aki ….. A táblánál álló két csapattagnak (akik a postások) ki kell találnia, hogy vajon ki lehet a jellemzett személy és ha megvan akkor gyorsan bekarikázni. Aki hamarabb megtalálja és gyorsabban bekarikázza a nevet, annak jár egy pont. Ezután ők leülnek, majd kihívok két másik játékost (természetesen nem ugyanabból a csapatból) és felolvasom a következő jellemzést és így tovább. A táblánál álló játékosok nem fordulhatnak a többi csapattag felé, azt elmondhatom, hogy lehet nekik segíteni, de kizárólag iránymutatással pl. jobb oldalt, lenn, fenn stb., viszont ennek az a veszélye, hogy lehet hogy az ellenfél táblánál álló játékosa így hamarabb megtalálja a keresett személyt, főleg ha már csak 3-4 név maradt. (Ez tette csak igazán izgalmassá a dolgot, hiszen volt aki csak hümmögött nem mert megszólalni, míg a többiek hangosan kiabáltak, de így a hangzavarból nem értettek semmit a táblánál állók :))
  18. A játék lezárása: A játéknak akkor van vége, amikor már mindenkinek hozott a postás levelet, vagyis mindenkinek a neve be van karikázva. A játék végén kiderül, hogy melyik csapat postásai kézbesítették volna megfelelő helyre a levelet.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A játék végén megszámolom hány piros és hány kékkel bekarikázott név van a táblán, majd kihirdetem a végeredményt. Lehet elemezni, értékelni is az eredményeket. Ki mit nem tudott a másikról, melyik volt a legérdekesebb, legfurcsább dolog, amit eddig nem is tudtunk a társainkról.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: 1.Nyelvtanár lévén fontos megjegyeznem, hogy a játékot idegen nyelven is lehet játszani, amikor is a résztvevők idegen nyelven írják le a rövid, tömör jellemzéseket. Ebben az esetben feltételezem, hogy a játékosok már tanulták a külső-belső emberi tulajdonságokat a célnyelven. 2. Nálunk színes kréta hiányában az egyik csapat karikázta, a másik pedig áthúzta a neveket a táblán. Ezzel a módszerrel azonban még nehezítettem is a játékon, még izgalmasabbá téve azt, hogyha valaki véletlenül áthúzás helyett karikázott, vagy fordítva, akkor az ellenfél táborának járt a pont.
  21. A játékvezető speciális feladatai: A felolvasás során figyelnem kell arra, hogy soha ne a táblához kihívott játékosok bemutatkozó levelét olvassam fel (ha jól ismerem a csapatot, akkor esetleg azét, akit a két kihívott játékos nem túl jól ismer, vagy nem barátok, valamint arra is figyelhetek – még izgalmasabbá téve a játékot – hogy a nem túl jellemző, vagy általam eddig nem ismert jellemvonással kezdem a felolvasást , ez azonban nem feltétele a játék sikeres levezetésének) A játék balesetveszélyei: A táblánál álló csapattagok közt lökdösődés alakulhat ki, ezért figyelmeztetnem kell a játékosokat, hogy túl durván és vadul nem lökhetik arrébb társaikat, valamint figyelnem kell arra is, hogy a játék végén összetakarítsam a kréta darabokat, mert a heves, mozgalmas játék közben törnek a kréták. 🙁
  22. Egyéb/megjegyzés: Kiemelve néhány tulajdonságot, amit a résztvevőim írtak: Van egy 20 éves testvérem. Szeretek sakkozni. Hamar ideges leszek. Gitározni tanulok. Van egy biciklim, amivel nemrég nagyot estem. Jövő hónapban keresztapa leszek. Kedvenc együttesem, filmem, ételem, számítógépes játékom stb:……………. Nem szeretek táncolni. Szép barna szemem és barna hajam van. Nővérem külföldön dolgozik. Barátságos vagyok és vicces. Szeretek énekelni. Mivel a jellemzéseket, tulajdonságokat vagy szabadidős tevékenységeket önkéntes alapon, mindenki saját magáról írta és tette közzé, ezért nem fenyeget annak a veszélye, hogy esetleg olyan derül ki a másikról ami talán nem publikus. Rengeteget nevettünk és közben sok új, eddig ismeretlen jellemvonást, tulajdonságot vagy hobbit tudtunk meg a résztvevőkről így!
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó:
  24. A Játékot lejegyezte: Horváthné Nyerges Ágnes