JÁTÉKRA FEL!

Horváth-Rajnai Beáta: Tűz, víz, repülő (egy kicsit másképp)

  1. A játék neve, címe: Tűz, víz, repülő (egy kicsit másképp)
  2. A játék pedagógiai célja: A közlekedési eszközök és névelőik rögzítése – német rendészeti szaknyelv órán
  3. A játék jellege: Kommunikációs
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Megfelelő mozgástér biztosítása. A székeket egymástól olyan távolságra kell elhelyezni, hogy a gyerekek kényelmesen mozoghassanak.
  6. Résztvevők száma: -8,8-14
  7. Résztvevők életkora: 14+
  8. Játékidő: 5-10 perc
  9. Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
  10. Helyigény: Nagyobb kör: Akkora hely, ahol a résztvevők hátra tudnak lépni
  11. Kellékigény: –
  12. Technikai igény: székek, tábla
  13. Az előkészítés feladatai: A teremben a padokat hátra rakjuk, a játékosok számának megfelelő számú széket körbe rakunk. Fontos a megfelelő mennyiségű hely biztosítása.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Közösen pakoljuk el az asztalokat illetve rakjuk körbe a székeket.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Most pedig játszani fogunk. Képzeljétek el, hogy iskolánkban egy nagyon veszélyes vírus szedi áldozatait. A vírusnak egyetlen ellenszere van: a helyes kód megadása. Ugyanis ezzel a kóddal tudod aktiválni magadnak azt az oltóanyagot, amely megvéd a vírusfertőzéstől. A kód pedig nem más, mint a közlekedési eszközök névelője. Abban az esetben, ha eltalálod a névelőt (kódot), élve maradsz, ha nem, akkor sajnos áldozatul estél a vírusfertőzésnek. Mit is kell tenned? Ha szerinted az általam megnevezett közlekedési eszköz névelője: der – akkor maradj állva. Ha die – akkor ülj le a székre, ha das – akkor guggolj le a szék elé. De vigyázz, mert nincs végtelen sok gondolkodási időd, csupán a szó elhangzásától számított 3 másodperc.
  17. A játék menete, játékszabályok: A játék leírása: 1. A székeket körbe rakjuk. 2. A német csoport tagjai beállnak a körbe, egy-egy szék elé. 3. A játékvezető beáll a kör közepére és egymás után mondja németül a közlekedési eszközök neveit névelő nélkül, pl. Flugzeug 4. A diákoknak, ha a szó névelője: der – állva kell maradniuk, ha die – le kell ülniük a székre, ha das – le kell guggolniuk a szék elé. 5. Aki eltalálta a névelőt, tovább játszhat, aki nem, kiesett. Ő a szék mögé áll és onnan figyeli tovább a játékot. 6. A játék addig tart, míg csupán 1 diák marad bent a körben, ő a győztes. 7. Ugyanez a játék szókártyákkal is variálható, mely már egy következő nehézségi fokozatot jelent. Nehezítés – Új kör Wo verkehren die folgenden Verkehrsmittel? Ebben az esetben a cél már nem csak a főnevek névelőinek rögzítése, hanem a német szavak rögzítése is.  Szabálymódosítás: Ha a közlekedési eszköz a levegőben közlekedik, a tanulóknak állva kell maradniuk. Ha a szárazföldön, akkor le kell ülniük a székre, ha a vízen, akkor le kell guggolniuk a szék elé. Minden más szabály megegyezik az előbbiekével. Mindkét játékot az óra elején motivációs céllal is lehet alkalmazni a Verkehrsmittel illetve Reisen témaköröknél.
  18. A játék lezárása: A játék addig tart, míg csupán 1 diák marad bent a körben, ő a győztes.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Gratulálunk a győztesnek, jutalmazhatjuk érdemjeggyel, kis 5-sel stb. Hogy tetszett s játék? Ti mit változtatnátok rajta?
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Ugyanez a játék szókártyákkal is variálható, mely már egy következő nehézségi fokozatot jelent. Nehezítés – Új kör Wo verkehren die folgenden Verkehrsmittel? Ebben az esetben a cél már nem csak a főnevek névelőinek rögzítése, hanem a német szavak rögzítése is.  Szabálymódosítás: Ha a közlekedési eszköz a levegőben közlekedik, a tanulóknak állva kell maradniuk. Ha a szárazföldön, akkor le kell ülniük a székre, ha a vízen, akkor le kell guggolniuk a szék elé. Minden más szabály megegyezik az előbbiekével. Mindkét játékot az óra elején motivációs céllal is lehet alkalmazni a Verkehrsmittel illetve Reisen témaköröknél.
  21. A játékvezető speciális feladatai: Fontos figyelni az időre, mert különben a diákok nagyon sokat gondolkodnak a névelőkön. Az elején fontos többször elismételni, hogy melyik névelő esetében mit is kell csinálniuk, szükség esetén ezt akár a táblán rögzíteni kell.
  22. Egyéb/megjegyzés: A játék nagyon tetszett a csoportnak, azóta óráról órára újabb játékokat kérnek. Rendkívül hatékonynak bizonyult a névelők rögzítésénél, ugyanis ez nagyon nehezen megy a diákoknak.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Horváth-Rajnai Beáta