JÁTÉKRA FEL!

Horváth András : Túlélő expedíció (Hegymászás után, át a szakadék felett)

A játék neve, címe: Túlélő expedíció (Hegymászás után, át a szakadék felett)

A játék pedagógiai célja: A workshop résztvevőinek szemléltetni, érzékeltetni, hogy mi az, amivel lehet emelni a kihívási szintet, hogy kimozduljanak a komfortzónából és mi az, ami mégis megadja az egyén és a csoport biztonságát is, hogy ne essenek át pánikzónába.

A játék jellege: Bizalmi

A baleseti kockázat szintje: közepes

Szükséges biztonsági intézkedések: A választható kihívás hangsúlyozása (!). Tegyük bele magunkat, adjunk hozzá az élményhez, hiszen akkor lesz belőle gazdagabb csoportélmény is. Ha fizikai, lelki vagy bármilyen probléma merül fel, akkor húzódjunk hátrébb, ugyanúgy a csapat tagjai vagyunk, ötletelhetünk, stratégiát alkothatunk, segíthetünk más módon is, mert szükség lesz rá. A választható kihívás nem passzolási lehetőséget jelent!

Résztvevők száma: 8-14 fő,

Résztvevők életkora: 10 évtől idősebb

Játékidő: 15+ perc

Helyszín: Elsősorban szabadtéren játszható

Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye

Eszközigény: mászókötél, amiből lent a földön lesz kialakítva a kanyargós hegygerinc. És egy 20 méter hosszú slackline.

Az előkészítés feladatai: A trénerek feladata kiépíteni a hegygerincet a földön és a fák között kialakítani a slackline pályát.

Az előkészítéshez szükséges idő: Több mint 5 perc

A játék megnyitása, nyitánya: Előzmény: Az „indián híd” nevű játékot még nem vezettem le. Valahogy kimaradt eddig. Ezt neveztem el „át a szakadék felett” gyakorlatnak. Alul slackline (kb. 30-50 cm-re a földtől, fent semmi kapaszkodó, csak egymásra számíthatnak.

1.Gyakorlat: Szó szerint túlélő gyakorlat jön! Itt állunk egy 3000 méter magas hegy előtt és végig kell menni rajta. Mindkét lábnak a hegyen kell lenni és kanyarokat kell megtenni. Nem szabad elengedni egymás kezét egy pillanatra sem, mert akkor meghalunk. A sorban elsőnek és az utolsónak van egy szabad keze, de a többieknek fogni kell a mellettük álló kezét. Ha elakadtak, mert valaki lelépett a kötélről vagy elszakadt a lánc, akkor újból kell kezdeni az egész csapatnak. 10 percük van, hogy teljesítsék! Stratégiaalkotásra 5 perc van.

HA végeztek az első feladattal, akkor: 2.Gyakorlat: A szakadék felett kell átmenni a teljes csapatnak. Akkor szállhat le a kötélhídról az első, amikor az utolsó is felmászott. Senkinek nem szabad lelépni a kötélhídról (ha lelép, akkor csak annak az egynek kell visszamenni, aki lelépett). Lentről be vannak biztosítva a társak által, a kötélen lévő mondja meg, milyen szintű segítséget kér (sokat, keveset, stb.). A csapatból legalább 5 főnek végig kell menni (lehet több is), fától-fáig, és egészen az utolsó fáig el kell érni. Egymásnak segíthetnek, a fába, ágakba lehet kapaszkodni. A stratégiára van 10 perc, a megoldásra 15 perc. Bármikor el lehet kezdeni, nem kell megvárni a 10 percet a stratégiánál. Szemerkél az eső! Csúszós a pálya, vigyázzunk!

A játék menete, játékszabályok:Lásd fent!

A játék lezárása: Mindkét feladatnál az volt az instrukció, hogy jelöljenek ki egy időfelelőst, egy felelőst, aki a szabályok betartásáért felel, egy hangulatfelelőst, aki motivál, hajt minket. És egy felelőst, aki a biztonságra figyel. Facilitátor vagyok: Mérem közben az időt én is, de ha túllépnék, akkor nem szólok, majd a végén beszélhetünk erről. De mindkét feladatnál időn belül voltak bőven. Véget ért a gyakorlat úgy, ahogy a csapat végigment a feladatokon.

Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: a., Nagy körben csak egy jelzést adjanak (addigra már kiraktam a zónákat a földön kötelekből), hogy ki hol érezte magát, milyen zónában. Beálltak. Egyet-egyet megkérdeztem, hogy miért, stb. b. 1-10-es skálán milyen volt a kommunikáció a folyamat alatt. Álljanak be! Itt is kérdeztem a két véglettől. c., 1-10-es skálán mennyire elégedettek a megoldással és miért. Álljanak be! Megkérdeztem a két végletet. Bementünk, leültünk nagy körben: d., Melyek azok a tényezők, melyek biztonságot jelentettek számukra a gyakorlat alatt. Négyes csoportokban beszéljék át. Aztán prezentálták. e., Tréneri imput: Végül összegyűjtöttem 12 tényezőt, ami segít abban, hogy a csoport és az egyén is biztonságban legyen: pl. Vészfék-modell, egymásra épülő gyakorlatok, páros-kiscsoportos megbeszélések, maga a csoport, 5 ujjas szerződés, Választható kihívás, stb.

Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Nehezítjük, ahogy a csoport is javasolta (néma, vak, valamit át kell vinni (éltető víz))

A játékvezető speciális feladatai: Biztonságra felhívni a figyelmet. Gondoskodni arról, hogy több segítő legyen lent a földön, mint fent a kötélen. Folyamatosan figyelned kell a játékosok fizikai és lelki biztonságára is!

Egyéb/megjegyzés: A résztvevők kimondottan szerették ezt a gyakorlatot. Van benne kihívás, bizalomfejlesztés társas támogatás. Nekem is izgalmas, érdekes volt, főleg a kontextus miatt is. Mert sikerült érzékeltetni a zónákat fizikailag, lelkileg és szociálisan is. Sokat tanultam.

A játékot lejegyezte: Horváth András