JÁTÉKRA FEL!

Horti Károlyné: Hulladékból termék – memória játék

  1. A játék neve, címe: Hulladékból termék – memória játék
  2. A játék pedagógiai célja: A tanórán szerzett ismeretek elmélyítése a gyakorlati alkalmazás tudatosítása. A tanórai ismeretek felelevenítése. Az emlékező képesség fejlesztése, a környezetvédelem tudatosítása. A feladatokkal az a célom, hogy:  kialakítsam a gyerekekben azokat a magatartási és életviteli mintákat, amelyek során a társadalom környezetért felelős személyiségévé válnak,  biztosítsam számukra a környezettudatos magatartáshoz és életvitelhez szükséges tudást,  rendszerszemléletre neveljem őket,  alakítsuk ki a minőségi élethez tartozó viselkedési normákat és viselkedési formákat. A célok eléréséhez szükséges készségek kialakítása, fejlesztése a diákokban  alternatív, problémamegoldó gondolkodás,  ökológiai szemlélet,  problémaérzékenység,  kreativitás,  együttműködés, alkalmazkodás, tolerancia és segítő életmód.
  3. A játék jellege: Bemelegítő, ráhangoló
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: nincs
  6. Résztvevők száma: -8
  7. Résztvevők életkora: 5+
  8. Játékidő: 5-10 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  11. Kellékigény: laminált kártyalapok – tartósabb, esetleg kartonlap
  12. Technikai igény: laminálógép, laminálófólia, olló; vagy kartonlap, ragasztó, olló
  13. Az előkészítés feladatai: a helyszín berendezése, hogy a kártyákat mindenki számára elérhetően és láthatóan elhelyezhessük.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: Több mint 5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: A játék előtti órán a tanulókkal közösen választottuk ki a játékhoz szükséges képeket, egyben megbeszélve a környezetvédelmi problémákat, a környezetszennyezést. A gyűjtőszigetek keresésével kialakult a szelektív hulladékgyűjtés fogalma, fontossága. Az újrahasznosított képek keresésénél az ökolábnyom csökkentésének fogalma, a környezeti terhelés csökkentése került előtérbe. A munka során kialakult az ok- okozati összefüggés. Tevékenység során sajátították el a tananyagot, megismerkedtek a környezetvédelem fontosságával, lehetőségeivel. A képek kiválasztásánál fontos az egyértelműség, a láthatóság, olvashatóság.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: A játék előtt a szelektív hulladékgyűjtés „szabályainak” átismétlése. A kártyalapok felhelyezése előtt el kell dönteni, hogy a játék egyszerűbb (kétkártyás); nehezebb (háromkártyás) változatát játsszuk. Annak a játékosnak aki nem vett részt a kártyák elkészítésében a játék előtt feltétlenül mutassuk meg a kártyákat és az összefüggéseket.
  17. A játék menete, játékszabályok: A játékot két módon játszhatjuk attól függően, hogy a résztvevők milyen korosztályúak, illetve mennyire jártasak a szelektív hulladékgyűjtésben, újrahasznosításban. A játék során a képek között logikai kapcsolatot kell felfedezni, mi alapján tudom egymáshoz rendelni a képeket. Ok- okozati kapcsolatot keressünk. a) Kettes memória: hulladék – újrahasznosítás (kisebb gyerekeknek) A játék m képpel lefelé fordított lapok közül 2-t felfordítunk, úgy hogy minden játékos jól lássa. Ha nem találtunk olyat, ami logikailag összekapcsolható jön a következő játékos. A játék elején megállapodhatunk abban, hogy aki „párt talál” még egyet fordíthat. b) Hármas memória: hulladék – gyűjtőhely – újrahasznosítás (nagyobb gyerekek, felnőttek) A játék menete: a képpel lefelé fordított lapok közül 3-at felfordítunk, úgy hogy minden játékos jól láthassa. Ha nem találtunk olyat, ami logikailag összekapcsolható jön a következő játékos. A játék elején megállapodhatunk abban, hogy aki „párt talál” még egyet fordíthat. Ki a győztes? Az a játékos a nyertes, aki a legtöbb párt – triót tudja begyűjteni. A játék során a résztvevők játékosan tanulják meg a szelektív hulladékgyűjtést, illetve az újrahasznosítási lehetőségeket. A logikai kapcsolatok:  kerék gumi – gumigyűjtő telep – gumiszőnyeg  porcelán – törött pohár – mozaikkép  üveg – fehérüveg konténer – befőttesüveg  fa – forgács – bútorlap  falevél – komposzt – virágföld  műanyag flakon – műanyag flakon gyűjtő – poló  konzervdoboz – vasöntöde – hullámlemez  papírhulladék – papírgyűjtő konténer – papírdoboz  elektronikus hulladék – gyűjtőtelep – elektromos cikk  betontörmelék – zúzott kő – útalap A kártyák tetszés szerinti számban növelhetők, csökkenthetők a játékra szánt időtől függően.
  18. A játék lezárása: A játéknak akkor van vége, ha az összes kártyalapot felszedtük, mindnek van „párja”.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A játék végeztével mindenkit megdicsérek, akik kevesebb lapot tudtak begyűjteni buzdítom, hogy legközelebb jobb lesz. Mindenkinek megköszönöm a részvételt. Megkérdezem, hogy érezték magukat a játék alatt. Van-e valamilyen észrevételük, amivel tovább lehetne még fejleszteni.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk:
  21. A játékvezető speciális feladatai: Fontos felhívni a játékosok figyelmét arra, hogy ebben a játékban a párok/triók logikai kapcsolat alapján alakulnak ki. Ez a játék nem a klasszikus értelemben vett memória játék. Új játékos esetén érdemes a kártyákat először nyíltan kiteríteni a kapcsolatok szerint, hogy lássák az összefüggéseket.
  22. Egyéb/megjegyzés:
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Horti Károlyné