A játék neve, címe: Piacnap
A játék pedagógiai célja: Figyelemfejlesztés, a tanulók általános tájékozottsága és a gyorsaság fejlesztése, közösségépítés.
A játék jellege: Bemelegítő, ráhangoló
A baleseti kockázat szintje: alacsony
Szükséges biztonsági intézkedések: A tanulóknak felhívom a figyelmét arra, hogy helyváltoztatáskor a kellő óvatossággal mozogjanak, óvják mások testi épségét.
Résztvevők száma: 8-14 fő, 15-20 fő, 21-30 fő,
Résztvevők életkora: 7 évtől idősebb
Játékidő: 1-5 perc
Helyszín: A játék bárhol játszható
Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
Eszközigény: Nem igényel semmilyen felszerelést.
Technikai igény: Nem igényel semmilyen technikai előkészületet.
Az előkészítés feladatai: A tanulók elrendezése egy nagy kört alkotva, megfelelő távolságra.
Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
A résztvevők bevonásának lehetőségei: A tanulók megpróbálnak önállóan kört alkotni, lehetőleg vegyesen állnak a fiúk és a lányok.
A játék megnyitása, nyitánya: A játék elején a tanulóknak bevezetem a játék témáját, beszélgetünk arról, hogy ki járt már piacon, miket lehet ott vásárolni. Megbeszéljük azokat a szabályokat, amelyek a játék során fontosak lesznek, és mindenkinek be kell tartani.
A játék menete, játékszabályok:Ma piacnap van. Ezért vásárolni indultok. A gyümölcsöket a lányok szerzik be, a zöldségeket a fiúk. Mivel a piac messze van, ezért néha a sok finomságot busszal hozzátok haza. A vásárlás után pedig finom ebédet főztök belőle.
A játékot úgy játsszuk, hogy ha gyümölcsnevet mondok, akkor a lányok minél rövidebb idő alatt helyet cserélnek, ha zöldségnevet hallanak, akkor a fiúk cserélnek helyet. Ha elhangzik a piac szó, akkor pedig a gyerekek buszra pattannak, és úgy tesznek, mintha utaznának (kapaszkodnak). Egy negyedik vezényszó az ebéd. Ha rámutatok valakire, és elhangzik ez a szó, úgy tesz, mintha főzne (kavarja az ételt), a tőle jobbra álló elkezdi szeletelni az ennivalót (a kezével szeletelést imitál).
A játék lezárása: A játék kedvcsináló, energetizáló jellegű, ezért bemelegítésként használjuk. Addig játsszuk, amíg a gyerekek már jól mozognak a vezényszavakra.
Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A játékosokat megdicsérem, a legtöbb gyermeket kiemelem teljesítménye miatt. Megkérdezem, hogy hogyan érezték magukat a játékban.
Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Kisebb tanulócsoportnál játszhatjuk úgy is, hogy aki rosszul mozdul a feladatnál, büntetőpontot kap. A győztes az lesz, aki a legkevesebb pontot gyűjti be. Fontos, hogy tájékozottak legyünk arról, hogy a csoportban van-e olyan gyermek, akit a versenyhelyzet kifejezetten frusztrál. Ebben az esetben nem javasolt versenyezni.
A játékvezető speciális feladatai: A játékvezető folyamatosan instrukciókkal, tanácsokkal látja el a tanulókat, hogy mire érdemes odafigyelni a játék során. Felügyeli a balesetveszély előfordulását, és szükség esetén beavatkozik a játékba.
Egyéb/megjegyzés: –
A játékot lejegyezte: Horák Eszter