JÁTÉKRA FEL!

Hőbe Zoltánné: Szigetek

  1. A játék neve, címe: Szigetek
  2. A játék pedagógiai célja: A játék koncentrációra készteti a résztvevőket, ugyanakkor alkalmas a feszültségoldásra is. A továbbfejlesztett változat együttműködést kíván a játszóktól.
  3. A játék jellege: Egyéb
  4. A baleseti kockázat szintje: Közepes
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Játék előtt fel kell hívni a játékosok figyelmét arra, hogy ügyeljenek a saját és egymás testi épségére, kerüljék az erőszakos viselkedést.
  6. Résztvevők száma: 8-14
  7. Résztvevők életkora: 10+
  8. Játékidő: 5-10 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
  11. Kellékigény: A csoport létszámának megfelelő újságlap.
  12. Technikai igény: A játékhoz nincs szükség semmilyen speciális technikai eszközre.
  13. Az előkészítés feladatai: Az újságlapok elhelyezése a földön nagyjából egyenlő távolságra.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei:
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Kerettörténet ismertetése: Képzeljétek el, hogy a télből hirtelen a nyárba utazunk. Szikrázóan süt a nap, a tengerparton pihenünk. Hogy a tikkasztó hőségben felüdítsük magunkat, megmártózunk a tenger hűs habjaiban. Önfeledten úszkálunk a kis szigetek között, mikor egyszercsak elkiáltja magát valaki: – CÁPA! Menekülni kell! Irány egy-egy sziget! Aki nem talál szabad szigetet, azt elkapja a cápa.
  17. A játék menete, játékszabályok: A földön annyi kitépett újságlapot helyezünk el (nagyjából egyenlő távolságra egymástól), ahány játékos van. Mindenki folyamatosan, össze-vissza mozoghat ( az úszást imitálva) mindenféle irányban a papírok között mindaddig, míg a játékvezető el nem kiáltja magát: -Cápa! Ekkor mindenkinek egy újságpapír-szigetre kell lépnie. A cápaveszély elhárulása után újra kezdődhet a mozgás, de előtte egy-egy papírlapot mindig felveszünk a földről, így egyre kevesebb szabad sziget marad. Akinek nem sikerül rálépnie egyik újságpapírra sem, az kiesik a játékból. A játék addig folytatódik, míg csak egy sziget marad.
  18. A játék lezárása: A játékot az nyeri, akinek sikerül az utolsó újságpapír-szigetre rálépnie.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A játékosoknak megköszönöm a részvételét. Megkérdezem tőlük: Hogyan érezték magukat játék közben? Mire figyeltek a játék során?
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A játék továbbfejleszthető úgy, hogy nem kiesésre játszanak a tanulók, hanem azt a feladatot kapják, hogy segítsenek egymásnak, hogy a cápa senkit se tudjon elkapni. Ebben az esetben többen is ráléphetnek egy-egy újságpapír-szigetre. Cél, hogy minél többen tudjanak elférni ugyanazon a helyen.
  21. A játékvezető speciális feladatai: Játék előtt mindenképpen fel kell hívni a tanulók figyelmét a balesetveszélyre, valamint arra, hogy a játék hevében, a versengésben kerüljék az erőszakos, durva magatartást (pl.lökdösést, félretaszítást). Játék közben ha ezt tapasztalom, leállítom azonnal a játékot, és figyelmeztetem a szabálytalankodót.
  22. Egyéb/megjegyzés: Érdemes kipróbálni mindkét játékváltozatot. Kedvelték a gyerekek a játékokat. A kiesős fajtáját egyelőre jobban élvezték. Az együttműködést még fejleszteni kell.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Hőbe Zoltánné