A játék neve, címe: Hotelportás
A játék pedagógiai célja: Kommunikációs képességek fejlesztése (verbális és non-verbális terület is fejleszthető vele egyaránt)
A játék jellege: Kommunikációs
A baleseti kockázat szintje: alacsony
Szükséges biztonsági intézkedések: Hívd fel a játékosok figyelmét arra, hogy játék közben az esetleges nagyobb mozgásoknál tartsanak megfelelő távolságot egymás közt.
Résztvevők száma: 8 főnél kevesebb, 8-14 fő,
Résztvevők életkora: 10 évtől idősebb
Játékidő: 5-10 perc
Helyszín: A játék bárhol játszható
Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
Eszközigény: Nagyobb létszám esetén a megfigyelőknek papírt, tollat és mappát biztosítsunk, hogy jegyzetet tudjanak készíteni a látottakkal kapcsolatban)
Technikai igény: –
Az előkészítés feladatai: Elegendő hely álljon rendelkezésre a szabad mozgáshoz. Nagyobb létszámnál a megfigyelőknek biztosítsunk ülőhelyet és lehetőséget jegyzet készítésére, ehhez rendezzétek át a helyszínt!
Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
A résztvevők bevonásának lehetőségei: Ha a csoport tagjai nem ismerik egymást, készíthetnek névtáblát a foglalkozás elején. Ehhez biztosítsunk plusz eszközöket (pl.: filctoll, öntapadós fehér matrica-könnyen ragasztható ruhára)
A játék megnyitása, nyitánya: Üdvözöld a játékosokat, ismertesd a játék szabályait, menetét. Ha a foglalkozáson résztvevők nem ismerik egymást, mutatkozzanak be, illetve előzetesen egy névtanulós játékkal is kezdhettek.
A játék menete, játékszabályok:• A részvevők közül választunk egy hotelportást. (Önkéntes alapon-ha nincs jelentkező, véletlenszerű kiválasztás alapján). • A többi résztvevő a hotel vendégeinek szerepét fogja játszani. (8 főnél nagyobb csoport esetén megfigyelőket választunk, majd cserélnek, így mindenkinek van lehetősége vendég, portás és megfigyelő szerepben is lenni) • A vendégek nem beszélhetnek, így csak a non-verbális kommunikáció eszközeivel tudják kifejezni magukat • A vendégek valamilyen problémát kívánnak közölni a hotelportással, akinek az lesz a feladata, hogy kitalálja, miben tud segíteni, mit kívánnak tőle. • A játék során egyedül csak a hotelportás beszélhet • Amint kitalálta az egyik vendég problémáját, kívánságát a portás, jöhet a következő vendég. • A portás személyét is érdemes változtatni (Érdemes arra bíztatni a résztvevőket, minél többen próbálják ki magukat a különféle szerepekben.)
A játék lezárása: Mindaddig játszhatjuk a játékot, míg van újabb vendég probléma/panasz, bár érdemes felmérni, mi az a pont, ahol már komolytalanná válhat a játék menete. Körülbelül 8 szituációnál többet nem érdemes játszani. A játékot mindenképp kövesse megbeszélés. A résztvevők néhány mondatban számoljanak be élményeikről, mennyire okozott nehézséget az, hogy csak a non-verbális kommunikációs eszközökre hagyatkozhattak céljuk elérésénél.
Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Köszönd meg a játékosok részvételét, dicsérd meg őket.
Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A hotelportás és vendég szerepeket be lehet helyettesíteni más szituációkba. Akár szakmai tanulmányokat folytató tanulók esetében pl.: nővér és beteg, eladó és vásárló, pincér és vendég, stb.
A játékvezető speciális feladatai: –
Egyéb/megjegyzés: Érdemes lehet a játék lezárásánál, tapasztalatok megosztásánál megbeszélni a kommunikáció formáit, non-verbális és verbális kommunikáció fogalmait.
A játékot lejegyezte: Hegyiné Bálint Ágnes