A játék neve, címe: Székfoglaló
A játék pedagógiai célja: Fejlődjön a gyerekek megfigyelőképessége, reakciógyorsasága és koordinációja játékos mozgás közben
A játék jellege: Energetizáló
A baleseti kockázat szintje: alacsony
Szükséges biztonsági intézkedések: A székek kör alakban olyan távolságban legyenek egymástól, hogy ne, vagy csak nagyon nehezen lehessen véletlen felborítani. Egyenes talajon játsszuk, ne legyen szőnyeg, vagy szintemelkedés. Ne legyen a kijelölt játéktér közelében olyan tárgy, aminek neki lehet ütközni, fel lehet borulni benne.
Résztvevők száma: 8-14 fő, 21-30 fő,
Résztvevők életkora: 5 évtől fiatalabb
Játékidő: 5-10 perc
Helyszín: A játék bárhol játszható
Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
Eszközigény: szék, ami jelöli az elfoglalni kívánt helyet magnó a zenéhez kartonpapír korona
Technikai igény: konnektor a magnóhoz
Az előkészítés feladatai: szükséges méretű tér kialakítása akár átrendezéssel
Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
A résztvevők bevonásának lehetőségei: közös csoport rendezés, helyszín kialakítás
A játék megnyitása, nyitánya: Az lesz most a legügyesebb játékos, aki a legtovább fenn tud tartani magának egy ülő helyet! A székkirály/né az lesz, aki az utolsó széket is elnyeri!
A játék menete, játékszabályok:A székek körben háttámlával a kör belseje felé vannak elhelyezve. Amíg szól a zene a játékosok körbe sétálják a székek alkotta kört. Amint elhallgat a zene, a cél, hogy minél hamarabb ülőhelyet foglaljon mindenki. Minden kör elején egy széket kifordítunk, ezzel jelezve, hogy arra a székre nem lehet leülni. Így mindig egy valakinek nem fog jutni szék. Mindig a soron következő kieső fogja a zenét elindítani és leállítani. Az kapja a koronát, akinek az utolsó körben is sikerül széket foglalnia.
A játék lezárása: A székkirály/né megkoronázása
Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A papírból készített koronát aznap viselheti a nyertes.
Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A szituáció egy tyúkólban játszódik. Eggyel kevesebb tojás (kartonpapír) van, mint játékos. A tyúkocskák ha éjszaka van csücsülnek a tojásukon. A kakaska lesz az, aki jelzi, ha felkel a nap és kimehetnek a tyúkok a tyúkólból csipegetni. A játékot úgy kezdjük, hogy a tyúkocskák leguggolnak a tojások fölé, melyek a szoba egyik sarkában helyezkednek el, egy játékos pedig lesz a kakaska. Ekkor a játékvezető még a hold táblát tartja a magasba. A kakaska kukorékol egyet, ekkor a játékvezető a holdat leereszti és a napot emeli a magasba. A tyúkok felállnak a tojásukról és kapirgálni mennek az udvarba. A tyúkocskák mindaddig kapirgálnak, ameddig a játékvezető a napot el nem teszi és a holdat fel nem emeli. Ekkor a tyúkocskák sietnek a tojásukra ülni, nehogy megfázzon a tojás. Az a játékos, aki utoljára ér a tyúkólba és nem jut neki tojás, ő lesz a kakas. A kakas újra elkukorékolja magát, és a játék kezdődik elölről.
A játékvezető speciális feladatai: A játékvezetőnél van egy napocska és egy hold tábla. A játékvezető jelzi a napszakot. A kellékeket a játékvezető maga is elkészítheti, vagy egy közös alkotás keretében a játékosokkal közösen is létrehozhatók.
Egyéb/megjegyzés: A játék továbbfejlesztésekor a szempont az életkor volt. A székfoglaló játékot szerettem volna olyan köntösbe bújtatni, amivel kisebb korosztály is tud játszani. Ezért: – csökkentettem a kockázati lehetőséget az eszköz cserével (szék helyett kartonpapír tojások) – nincs kieső, csökken a kudarcérzet lehetősége – megváltoztattam a kerettörténetet – megváltoztattam a játék nevét: Pipitér
A játékot lejegyezte: Hegyi-Sinyi Daniella