JÁTÉKRA FEL!

Hegedüsné Laza Tünde: Rakjunk rendet kismanók!

  1. A játék neve, címe: Rakjunk rendet kismanók!
  2. A játék pedagógiai célja: Együttműködő,alkalmazkodó képesség fejlesztése. Megfigyelőképesség,rövidtávú memória, reakciós képesség fejlesztése. Figyelem,fegyelem, kitartás, tolerancia,szabálytudat fejlesztése. Az együttjátszás örömének felkeltése, elfogadása.
  3. A játék jellege: Csoport vagy párképző
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Mivel a terem elég nagy,elég volt az asztalokat kicsit arrébb tolni, a székeket betolni. Elmondtam,hogy szaladgálás közben vigyázzanak egymásra,lehetőleg egy irányba fussanak.Ha véletlenül összeütköznek,ne vegyék bántásnak,ne kezdjenek el veszekedni a társukkal.(konfliktusok elkerülése) A sapkákon ne húzogassaák a gumit.(elszakadhat,csíphet)
  6. Résztvevők száma: 15-20
  7. Résztvevők életkora: -5
  8. Játékidő: 10-15 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Nagyobb kör: Akkora hely, ahol a résztvevők hátra tudnak lépni
  11. Kellékigény: kartonsapkák képekkel, ládák vagy kosarak
  12. Technikai igény:
  13. Az előkészítés feladatai: játékokat elpakolni, kellékeket előkészíteni
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: A sapkákra ragasztott képekkel előzetesen már játszottunk memória játékot. Mivel a képek rugaccsal vannak felragasztva, a gyerekek is segítettek benne.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Mivel kiscsoportról van szó,3-4 évesek, ezért előzményként,tízórai előtt, elmeséltem nekik A suszter manói című mesét. A játékot tízórai után játszottuk. A kismanók visszajöttek a házba,de most nem a műhelybe,hanem a konyhába mentek. Bebújtak mindenhova,mindent megnéztek,mindent kipakoltak.Ennek az lett a vége,hogy összekeverték az evőeszközöket,és semmit sem raktak a helyére. A ti feladatokok lesz,hogy segítsetek visszapakolni mindent a helyére. Azt,hogy hogyan kell,én fogom nektek elmondani.
  17. A játék menete, játékszabályok: 1. játék Körbe álltunk a szőnyegen. A szőnyeg közepén összekevertem a sapkákat. Rajtra, mindenki felrakott egy sapkát a fejére. Mindenkinek meg kellett jegyezni mi van a sapkán. Folyamatos, tempós séta a szőnyeg körül.Akiknek kimondtam a jelét (kanál,villa,tányér,pohár) le kellett guggolnia. Aki téveszt kiesik a játékból.Az utolsó 3 játékost megtapsoltuk. 2. játék Visszaálltunk a körbe. Helyet kellett cserélnie egymással azoknak akiknek a jelét mondtam. (villa-kanál, tányér-pohár,villa-pohár,tányér-kanál stb.) 3. játék 4 asztalra kiraktam 4 különböző ládát. Elmondtam,hogy melyik evőeszközt,melyik színűbe kell majd beletenni. A próbajátékban,először csak oda kellett állni az asztal köré. A kismanók örömükben összevissza futkároznak. Tapsra mindenkinek ahhoz az asztalhoz kell odaállnia,amelyik ládába kell tenni a sapkán lévő evőeszközt.
  18. A játék lezárása: 5.játék A kismanók tovább futkároznak a szőnyegen. Jelre párt választanak maguknak,és egymásnak kell megmondani, mi van a szemben álló sapkáján. Így kell beletenni a sapkát, a színek szerint megbeszélt ládákba. Ha ügyesek voltak, a ládákba azonos sapkáknak kell lenni. A manók nagyon elfáradtak a játékban,egy kicsit leültek megpihenni.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Minden kismanó nagyon ügyes volt,a konyhában minden a helyére került. Jutalmul,egy nagy kosár friss gyümölcsöt kaptak.( A gyerekek minden délelőtt kapnak gyümölcsöt) Közben megbeszéljük,ki hogyan,miben segít,segíthet otthon az anyukájának,akár a lakásban,akár az udvaron.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Mivel a sapkákról a képek levehetők,süveges játtékként máskor is fel lehet használni.( különböző számképek,állatok,zöldségek,gyümölcsök stb) Kerettörténetként párkereső játékokhoz találhatunk ki történeteket.(pl. a kisállatok nagyon éhesek,de összekeveredtek az ennivalójuk)
  21. A játékvezető speciális feladatai: Fontos,hogy a sapkák ne szorítsák a gyerekek fejét. A képek felismerhetők legyenek.Mindenkinek jusson sapka. Elegendő hely legyen a szaladgáláshoz. Lehetőleg ne ütközzenek egymással,ne lökdössék egymást,hogy ne forduljon elő konfliktus.
  22. Egyéb/megjegyzés:
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Hegedüsné Laza Tünde