A játék neve, címe: Szerezd meg a varázsital kellékeit!
A játék pedagógiai célja: 2. osztályosaimmal nyelvtanból a kiejtéstől eltérő helyesírású szavakat tanuljuk. Az év során minden témakörnél egy mesebeli várost járunk be, így tanuljuk meg a szavak, mondatok helyesírását. Most Becsaplakon járunk, ahol egy varázsló varázsfőzetek segítségével próbál minket becsapni, hogy a szavak leírásánál csak a fülünkre hallgassunk, felejtsük el a nyelvtani szabályokat. Azon felül, hogy nyelvtan órán írásbeli, digitális, dramatikus játékokkal ezt már összekapcsoltam, arra gondoltam, miért ne lehetne ezt mozgásos formában is kipróbálni. Így született meg a „Szerezd meg a varázsital kellékeit játék”. A játék során nem volt célom a kiejtéstől eltérő szavak gyakorlása, inkább a témát felhasználva a játék öröme vezérelt.
A játék jellege: Energetizáló
A baleseti kockázat szintje: közepes
Szükséges biztonsági intézkedések: Nagyon fontos, hogy a ”támadók” csak adott jelre induljanak. A játékban nem az erő dominál, tehát semmi esetre sem lehet cél, hogy erőszakosan, a másiknak nekimenve, ellökve jusson át valaki a túloldalra. Hangsúlyozni, bemutatni kell, hogy csellel ott kell átjutni a falon, ahol rés keletkezik, akkor amikor a védők nem rá figyelnek.
Résztvevők száma: 15-20 fő,
Résztvevők életkora: 7 évtől idősebb
Játékidő: 5-10 perc
Helyszín: A játék bárhol játszható
Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
Eszközigény: varázslókalap, babzsákok, zsámoly
Technikai igény: A játékhoz nincs szükség semmilyen speciális technikai feltételre.
Az előkészítés feladatai: A terem berendezése, kellékek előkészítése
Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
A résztvevők bevonásának lehetőségei: Nyelvtan órákon a témát előkészítettünk,ez motiválólag hatott a gyerekekre.
A játék megnyitása, nyitánya: A bevezető szöveg elmondása.(lásd: játékszabályok)
A játék menete, játékszabályok:A gyerekek törökülésben leülnek előttem, így ismertetem a játék menetét. – Melyik településen járunk nyelvtan órán? – Becsaplakon. – Így van. Ki az, aki mindig azt szeretné, hogy a szavak leírásában csak a fülünkre hallgassunk? – A varázsló. – Pontosan. Mindig próbálkozik, de nekünk mindig sikerül megakadályozni a varázsfőzetek elkészítését. A mai játék különleges lesz, mert most nem nyelvtani feladványokkal kell megszerezni a varázsital kellékeit, hanem csellel be kell jutni a varázsló várába, így szerezni meg az alapanyagokat. Két csoportra foglak benneteket osztani. Az egyik csoport a varázsló szolgái. (Ők lesznek kevesebben.) (1/3) A másik csoport tulajdonképpen mi magunk vagyunk 2.d. osztályosok, akik szeretnék megszerezni a varázsital kellékeit. (2/3)
A varázsló közben a várában fog ülni egy zsámolyon. (Őt is cserélhetjük a játék során)Körülötte annyi babzsák ( varázsital-alapanyag van, mint ahányan meg-akarják azokat szerezni. Ha azt mondom rajta, akkor a 2. osztályos gyerekeknek a terem egyik végéből meg kell próbálni átjutni a védők sorfalán és megszerezni a varázsital kellékeit. Akiknek ez sikerül, ők lesznek a következő játékban a védők. A védők, pedig támadók. Fontos, hogy a védők csak a kijelölt vonal mentén kaphatják el a támadókat, nem szaladhatnak utánuk.
Nagyon fontos, hogy a ”támadók” csak adott jelre induljanak. A játékban nem az erő dominál, tehát semmi esetre sem lehet cél, hogy erőszakosan, a másiknak nekimenve, ellökve jusson át valaki a túloldalra. Hangsúlyozni, bemutatni kell, hogy csellel ott kell átjutni a falon, ahol rés keletkezik, akkor amikor a védők nem rá figyelnek.
A játék lezárása: : A játékot addig játszhatjuk, ameddig van időnk, vagy a gyerekek szeretnék. Lehetőleg mindenki legyen mindkét szerepben.
Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Emeljétek olyan magasra a kezeteket, amennyire jól éreztétek magatokat! Miért érezted így? (egyéni vélemények meghallgatása) Melyik szerepben érezted jobban magad? Ki az, akinek sikerült bejutni a varázsló várába? Ki az, akinek sikerült megakadályozni a várba való bejutást? (A cél az, hogy mindenkinek legyen sikerélménye)
Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Lehet babzsákok nélkül is játszani, akkor a cél csak a várba való bejutás. Illetve nem muszáj helyet cserélni a védőkkel azoknak, akik átjutottak a sorfalon, hanem be is állhatnak ők is védőnek. Így már viszont az átjutás nehezebb lesz. Értékelés szempontjából gyakran használjuk az emoji fejeket. Mindenkinek van 3 kis bábja, amit óra végén mutat fel. Ezt itt is lehetne használni.
A játékvezető speciális feladatai: Folyamatosan figyelni kell a játékosok fizikai biztonságára, a szabályok betartására. Lehetőleg mindenki próbálja ki magát védőként és támadóként.
Egyéb/megjegyzés: Az egyik kisfiú fel volt mentve mozgásos tevékenység alól, de ő is szeretett volna játszani. Így ő lett a varázsló, aminek nagyon örült. A végén minden gyerek jól érezte magát, sokszor játszottunk, nagyon élvezték, ami a fotókon is játszik. Mindenkinek magasban a keze, kivéve a varázslónak. Ő azért nyújtotta félig, mert ő is szeretett volna játszani. Megígértem, ha meggyógyul, újból játszunk
A játékot lejegyezte: Hatházi Veronika