A játék neve, címe: Hova szöktek az állatkerti állatok?
A játék pedagógiai célja: A résztvevők kényszerérzet nélkül megismerkedjenek egymással, megtanulják társaik neveit. A dobás és az elkapás gyakorlása.
A játék jellege: Ismerkedős
A baleseti kockázat szintje: alacsony
Szükséges biztonsági intézkedések: Felhívom a játékosok figyelmét, figyeljenek egymásra! A plüssöket nem szabad erősen dobni!
Résztvevők száma: 8-14 fő,
Résztvevők életkora: 5 évtől idősebb
Játékidő: 5-10 perc
Helyszín: A játék bárhol játszható
Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
Eszközigény: Plüss állatokra van szükség a játék során, melyek eredetijeit az állatkertekben is meg lehet tekinteni.
Technikai igény: A játékhoz nincs szükség semmilyen speciális technikai kellékre.
Az előkészítés feladatai: Berendezni a helyszínt, hogy ott körben állva/ülve, biztonságosan tudjunk játszani.
Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
A résztvevők bevonásának lehetőségei: A játék előtt egy közös foglalkozáson a résztvevők készíthetnek maguknak névtáblát. Azt a becenevet írják/rajzolják rá, ahogy szeretnék, hogy a társaik szólítsák őket. Érdemes kihangsúlyozni, hogy az esztétikai elvárások mellett a láthatóság és olvashatóság is szempont. Ha van rá lehetőségetek, akkor akár többféle technikát is ajánlhatok a névtábla elkészítéséhez (pl. színes újságlapok kivágása és ragasztása, rajzolás/festés, textil/bőr darabokkal való díszítés…) Ez a plusz feladat plusz időt igényel!
A játék megnyitása, nyitánya: A játék előtt minden résztvevő mutatkozzon be (becenév). Ezt többször ismételjételjük meg, hogy megjegyezzék egymás nevét. Esetleg a játék előtt játszhattok egy másik névtanulós játékot. Elmondom a játékszabályokat.
A játék menete, játékszabályok:A játékosok körben állnak, én pedig szintén a körben állva irányítom a játékot, úgy, hogy az mondom:
-Nem, nálam van a medve, hanem x.y.-nál. -Majd átdobom, x.y.-nak a plüss medvét. -X.y. azt mondja, nem nálam van a medve, hanem x.z.-nél. -Ezután átdobja x.z.-nek a medvét. -Majd így tovább…(odafigyelve, amíg sorra nem kerül mindenki.)
A játék lezárása: A cél az ismerkedés volt, és rögzüljenek benne a társai nevei. Éppen ezért az esetleges hibázás, tévesztés következménye nem lehet a játékból való kizárás. Elegendő, ha a játék élményéért játszanak, következmény és versenyhelyzet nélkül! Ebben az esetben a játéknak, a résztvevők visszajelzéseit és a külső körülmények hatásait figyelembe véve én vetek véget.
Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Megdicsérem a játékosokat, megköszönöm a részvételt, megkérdezem, hogy hogyan érezték magukat, milyen tapasztalatokat szereztek, mit tanultak belőle (a neveken kívül)…
Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: -Ha a résztvevők már ismerik egymást, akkor a játékot játszhatod kitalált nevekkel is (pl. mindenki választ magának egy állatnevet). -Ha gyorsítok a tempón. -Egyszerre több plüss figurával is lehet játszani, amiket folyamatosan adok be a körbe, nem egyszerre.
A játékvezető speciális feladatai: Érdemes a szabályokat fokozatosan ismertetni. Először csak egy utasítást kipróbálni, majd ha már mindenki számára érthető, hogy mit kell tenni, akkor bevezetni a következőt, és így tovább. Minél jobban megy a játék, érdemes annál gyorsabban vezetned a játékot. Ettől még izgalmasabb lesz a játék! Folyamatosan figyelni kell a játékosok fizikai és lelki biztonságára is!
Egyéb/megjegyzés: Az eddigi tapasztalatok szerint a résztvevők szeretik ezt a játékot!
A játékot lejegyezte: Harangozó Zsófia