A játék neve, címe: Árokcica Mozgásos játék, fogócska.
A játék pedagógiai célja: Az életkornak megfelelően játék és tevékenység-központú tanulás. A közösségben való részvétel támogatása. Az életkori sajátosságokat figyelemben vevő érzelmi nevelés. Önismeret fejlesztése.
A játék jellege: Bemelegítő, ráhangoló
A baleseti kockázat szintje: alacsony
Résztvevők száma: 8 főnél kevesebb, 8-14 fő,
Résztvevők életkora: 5 évtől idősebb
Játékidő: 5-10 perc
Helyszín: Elsősorban szabadtéren játszható
Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
Eszközigény: Zsinór, ami az árkot jelöli, illetve bója, kavics, fadarab, ami a játéktér hosszát jelöli.
Technikai igény: Nincs speciális technikai igény.
Az előkészítés feladatai: Ki kell húzni a zsinórt, ami a játékteret jelöli, illetve be kell rajtuk jelölni a távolságot, amelyen belül mozoghatnak a játékosok. Minél többen vannak, annál nagyobb teret adhatunk, persze ki kell próbálni, a gyerekek életkorának is megfelelő legyen. Ha nem füves részen játszunk, hanem egy földes udvaron, bele is karcolhatjuk az árokszakaszt a földbe.
Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
A résztvevők bevonásának lehetőségei: Segíthetnek a gyerekek kifeszíteni a zsinórt, illetve a távolságot jelölő bójákat is letehetik a megfelelő helyre.
A játék megnyitása, nyitánya: Ha mindenki felkészült, kezdődhet a játék. Jelöljük ki, ki legyen a cica. Kiszámolóval, kinek van a szülinapja, névnapja legközelebb.
A játék menete, játékszabályok:Ez egy régi közkedvelt játék volt, fiúk, lányok játszották egyaránt. Az út mellett, az árokparton játszották, viszonylag kevés volt még a gépkocsi. Most ez már balesetveszélyes lenne, ezért gondoltam úgy, hogy inkább kijelölünk egy árkot, játékteret, ahol játszani lehet. Egy zárt udvarban, pályán, iskolai udvaron sokkal biztonságosabban lehet játszani. Ennek a játéknak két formája ismeretes. 1. Szerepjátszó változat: amikor az árokban lévő cica igyekszik megfogni az árkon keresztül ugrókat, futókat, akik az árok mindkét oldalán szétszórva helyezkednek el. Akit megérint, megfog közülük a cica, azzal szerepet cserél, ő lesz az új fogó. 2. Fogyó-gyarapodó változat: akit megfogott a cica-fogó, mellette marad és együtt igyekeznek megfogni a többi játékost. Az a győztes, akit utoljára fognak meg.
A játék lezárása: Amikor már csak egy játékos marad a 2. változatban. Az elsőben nincs meghatározva, mikor lesz vége.
Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Dicséret mindenkinek, hiszen ügyes volt a fogó és a menekülő egyaránt. Megbeszéljük, kinek mi tetszett a játékban, hogyan érezte magát a játék közben, s szeretné-e máskor is játszani.
Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Mondókát is mondhatunk hozzá: Ilyen cica mellett, aludni is lehet!
A játékvezető speciális feladatai: Figyelmeztetni, hogy óvatosan fogják meg egymást, nehogy fájdalmat okozzanak egymásnak, nehogy ellökjék egymást! Figyelmeztetni a játékszabályok betartására is!
Egyéb/megjegyzés: Aki a játékteret elhagyja, az is árokcica lehet. Erre is figyelmeztetni kell a gyerekeket.
A játékot lejegyezte: Hancz Gáborné Zsuzsa