JÁTÉKRA FEL!

Habonyné Urbán Orsolya: Traktorok

A játék neve, címe: Traktorok

A játék pedagógiai célja: A játékosok örömmel vegyenek részt a játéktevékenységben. Fő célom a szórakoztatás, az együtt játszás öröme, annak fokozása. A gyermekek figyeljenek egymásra. A nagyobbak segítsék a kisebbeket. Tanuljanak meg segítséget adni, kapni, elfogadni. A játék fejleszti a térben való tájékozódást, a térérzékelést, a látást, a figyelmet, az emlékezetet, a gondolkodást, a kreativitást, a ritmusérzéket, a türelmet, a kitartást, állóképességet és a mozgást. Az ötös számkor erősítése, a reakció fejlesztése.

A játék jellege: Egyéb

A baleseti kockázat szintje: alacsony

Szükséges biztonsági intézkedések: Felhívom a gyermekek figyelmét a szabályokra. Megkérem őket, hogy ne ütközzenek, a kisebbekre fokozottan figyeljenek, segítsék egymást, ne lökdösődjenek.

Résztvevők száma: 8 főnél kevesebb,

Résztvevők életkora: 5 évtől idősebb

Játékidő: 5-10 perc

Helyszín: A játék bárhol játszható

Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye

Az előkészítés feladatai: A résztvevők meghívása, értesítése. A játékra kijelölt tér akadálymentesítése, hogy a tevékenység biztonságos legyen.

Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc

A résztvevők bevonásának lehetőségei: A gyermekek játékra hangolása már a tevékenységet megelőző napokban, akár hetekben is megtörténhet. Egy projekten belül például számos lehetőség kínálkozik előzménynek. Lehet a gyerekekkel mondókát mondani, énekelni, mezőgazdászosat játszani játék traktorokkal, traktorokat megfigyelni a helyi gazdaságban, építeni egy traktor telepet fakockából, rajzolni, színezni, barkácsolni, énekelni, mesét hallgatni, terepasztalt készíteni stb.

A játék megnyitása, nyitánya: Motiválom a gyermekeket a játékra. A megfelelő időben kezdeményezem a játékot. Varázslattal elutazunk a mezőgazdászok, a traktorok világába. Sőt! Mindenki becsukja a szemét és mire hármat számolok minden kisgyerek olyan traktorrá változik, amit csak el tud képzelni. A traktorok dolgoznak a szántóföldön és hol eső akadályozza a munkálatokat, hol nyuszik szaladnak a traktorok elé, így meg kell várni még elmennek a szántóföldről, és van amikor ki kell rakodni a szalmabálákat a megrakott pótkocsiról.

A játék menete, játékszabályok:A játékosok szórt alakzatban helyezkednek el a játékvezető előtt. A gyermekek futkároznak a játéktérben. 1. ESŐ vezényszóra: megállás, ablaktörlés eljátszása a kezünkkel. Magastartásban a kéz, karok mozgatása jobbra – balra, majd futás tovább – ESŐ VÉGE, MEHETNEK A TRAKTOROK!- vezényszóra . 2. NYUSZIK vezényszóra: megállás, és el kell mondani egy, már ismert nyuszis mondókát. MEHETNEK A TRAKTOROKRA- futás tovább. 3. SZALMABÁLA vezényszóra kijelölt helyre menni, mindenki hangosan 5-ig számol, majd futás tovább-MEHETNEK A TRAKTOROK!

A játék lezárása: Beesteledett! Traktorok a garázsba! Minden traktor szépen nyugovóra tér, elalszik! Mire hármat számolok újra gyerekekké változunk és visszavarázsoljuk magunkat a saját világunkba! Ébredjetek gyerekek, itthon vagyunk!

Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Megdicsérek minden gyermeket. Elmondom, hogy örömmel játszottam velük. Kedvesen érdeklődök, hogy tetszett e nekik a játék. Kiemelem a pozitívumokat. Megköszönöm, hogy velem játszottak. Felkínálok néhány tevékenységet az újra élés, a tovább élés lehetőségével, illetve szabadjátékra is lehetőséget biztosítok.

Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A játékot, annak megfelelően, hogy a résztvevők mennyire ismerik, vagy hogy az adott csoport milyen korú gyermekekből áll, egyszerűsíthetem vagy bonyolultabbá is formálhatom. – Kicsikkel például, csak egy vezényszót használok, egyfajta feladatot adok. – Nagyobbaknál, ha már ismerik az alapjátékot képekkel helyettesíthetem a vezényszót. – Ha a résztvevők létszáma engedi színes szalagokkal megjelölhetem, hogy kik lesznek a kék és kik a piros traktorok. Mást kell csinálni a piros traktoroknak és mást a kékeknek. – Kellékekkel is kiegészíthetem a játékot. Például jelre szalmabálát (labda vagy babzsák) kell adott helyre vinni. – Páros játékká is alakíthatom. Egyik gyermek a sofőr/traktor, másik a pótkocsi. A sofőr/traktor vezeti a csukott szemű pótkocsit. – Vagy a szalmabála kelléket (pl.labda, babzsák) csak a pótkocsi foghatja meg, a sofőr/traktor meg csak ablakot töröl. De együtt haladhatnak.

A játékvezető speciális feladatai: A szabályokat, a játék menetét fokozatosan ismertetem. Fokozatosan játék közben ismertetem a gyerekekkel a játékot, hogy adott vezényszónál mit kell csinálni. Mindent kipróbálunk a gyakorlatban is, ha rögzült egy feladat, és mindenkinek érthető, jöhet a következő. Minél jobban megy a játék, a feladatok teljesítése, annál gyorsabban váltogatható a vezényszó. A játékosok fizikai és pszichikai biztonságát folyamatosan figyelem.

Egyéb/megjegyzés: Vegyes korcsoporttal valósítottam meg a játékot. 6 résztvevővel. 4 fiú, 2 lány. A gyermekek érdeklődését a traktorok, a mezőgazdasági munkálatok határozzák meg mostanában, így a mindennapi játéktevékenységüket is ennek megfelelően alakítják. (Életkor: 2, 4, 5, 6, 6, 10)

A játékot lejegyezte: Habonyné Urbán Orsolya