JÁTÉKRA FEL!

Gyurkovicsné Izinger Irén: Nézz mélyen a szemembe!

  1. A játék neve, címe: Nézz mélyen a szemembe!
  2. A játék pedagógiai célja: Koncentráció és önuralom fejlesztése, elsősorban a szemkontaktus során kialakuló érzelmek megélése és megfogalmazása
  3. A játék jellege: Energetizáló
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: A játék, mivel általában nagy önuralmat igényel a résztvevőktől – főleg, ha a célcsoport tagjai nem a középiskolai korosztályból kerülnek ki, – megkezdése előtt a szabályokat többször hangsúlyozni kell: játék közben legyenek csöndben, tilos beszélni, más direkt nem verbális jelzéseket használni, pislogni, nevetni, zavarni a még játékban levőket.
  6. Résztvevők száma: 8-14
  7. Résztvevők életkora: 14+
  8. Játékidő: 5-10 perc
  9. Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
  10. Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  11. Kellékigény:
  12. Technikai igény: Esetleg szék minden résztvevőnek.
  13. Az előkészítés feladatai:
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: nem szükséges előkészület
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Ha a játékot a tanítási órán határozott céllal játszatjuk, pl. magyar nyelv órán a kommunikáció témakört tárgyaljuk, akkor előtte ráhangolásként beszámoló készítéséhez témát adhatunk a non-verbális jelzések szerepének köréből. Megkérem a játékban résztvevőket, hogy rendezzék át a termet úgy, hogy legyen elegendő hely a játékra. (A padokat húzzák ki a fal mellé a felesleges székekkel együtt.)
  16. A játék megnyitása, nyitánya: A mai órán egy olyan játékkal ismerkedünk meg, mely megtanít bennünket arra, hogy próbáljuk meg uralni érzelmeinket, gesztusainkat. Bizonyára néztetek már farkasszemet egymással! Ki mit ért azon, hogy farkasszemet nézni? (a csoport tagjaival közösen értelmezzük a szólást: sokáig, merően, rendszerint pillantás nélkül vkinek a szemébe nézni, illetve azt is jelenti, hogy nem tér ki vki vagy vmi elől, hanem bátran szembeszáll, dacol vele.)
  17. A játék menete, játékszabályok: Két sorba üljetek le egymással szembe fordulva, párt alkotva. Játék közben legyetek nagyon csendben, egymást semmivel nem zavarhatjátok meg. Az a feladatotok, hogy farkasszemet nézzetek egymással, azaz folyamatosan szemkontaktust tartsatok a szemben ülő párotokkal minél hosszabb ideig. A páros tagjai közül, aki kevésbé tudja tartani a szemkontaktust feláll, s csendben megáll a széke mögött. Aki tovább tudta fenntartani a szemkontaktust a páros tagjai közül, az újabb párt keres magának, akivel szemben helyet foglal, s folytatja a játékot. A játék győztese az, aki a legtovább tudta fenntartani a szemkontaktust pislogás nélkül.
  18. A játék lezárása: Ha megvan a játék győztese, a csoport tagjai körbeülnek. Felolvasom Aranyosi Ervin: Nézzünk farkasszemet! c. versét, továbbá gyűjtünk szólásokat, közmondásokat, szólásokat a szemünkre, tekintetünkre, látásunkra vonatkozóan.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A gyakorlat elvégzése után megbeszélés következik: megkérdezem a csoporttagokat az átélt élményről, és a bennük megfogalmazódó érzelmekről: – Mennyi ideig sikerült fenntartani a szemkontaktust? – A páros melyik tagja bírta tovább fenntartani a szemkontaktust? Miért? – Mit éreztetek az adott helyzetben? – Éreztetek-e dühöt a másik ember iránt? Ha igen, miért? – Ha a helyzet/feladatvégzés kellemetlen volt számotokra, miből adódott ez az érzés? – Pl. a csókák hogy reagálnak, ha hosszan figyeljük őket?
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A koncentráció fejlesztése céljából be lehet iktatni zavaró tényezőket, pl. nem tanteremben, hanem külső helyszínen, a párokat egymással szembe állítva játszatjuk (ki tudják-e zárni pl. a zajhatásokat) vagy tantermi körülmények között a kiesett játékosok non-verbális jelzésekkel zavarhatják kitartóbb társaikat.
  21. A játékvezető speciális feladatai: A játék megkezdése előtt a kevésbé motivált tanuló érdeklődését felkelteni, hogy aktívan részt vegyen a játékban. A játék lezárást követően pedig fel kell oldani az átélt élmény kellemetlen hatásait.
  22. Egyéb/megjegyzés:
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Gyurkovicsné Izinger Irén