JÁTÉKRA FEL!

Gyurkó Ildikó: Kalózok

  1. A játék neve, címe: Kalózok
  2. A játék pedagógiai célja: Fogadják el egymás irányítását, merjék vállalni az irányító szerepét. Figyeljenek társaikra.
  3. A játék jellege: Együttműködési
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Akkora hely biztosítása, ahol az ejtőernyő kihúzható. A terem nagysága határozza meg azt is, hány gyerek szállhat be egy hajóba. Az ejtőernyő alatti helycserénél fel kell hívni a gyerekek figyelmét, hogy ne ütközzenek össze alatta.
  6. Résztvevők száma: 8-14,15-20,21-30
  7. Résztvevők életkora: -5,5+,7+,10+,14+
  8. Játékidő: 15+
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Nagyobb kör: Akkora hely, ahol a résztvevők hátra tudnak lépni
  11. Kellékigény: 5-10m kötél 1-2-3 db a résztvevők számától függően 1-3 db tüsilabda v. babzsák v. softlabda, ejtőernyő
  12. Technikai igény:
  13. Az előkészítés feladatai: Ha a csoportszobában játsszuk az asztalokat és a székeket félre kell rakni.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: A játéktér kialakításában segíthetnek /székeket vihetik az ablak elé, vagy a tornapadokat helyezhetik el a teremben.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Keretmese: Seholországban Huck kapitány és a kalózai megtalálták az elveszett kincset, amit Pán Péter és az elveszett fiúk rejtettek el egy szigeten. Mielőtt azonban hajóra rakhatták volna megzavarta őket Pán Péter és menekülniük kellett. Ti lesztek most a kalózok és a kalózhajóról észreveszitek a távcsöveteken át a kincset. A hajó oldalán lévő csónakokhoz mentek, egy csónakba 7 kalóz fér el. A kötélen lesétálva szállnak be a csónakokba.
  17. A játék menete, játékszabályok: Kérd meg a játékosokat, hogy üljenek le egymás mögé terpeszülésben úgy, hogy ne érjenek egymáshoz. Fogják meg bal oldalon a kötelet két kézzel. Aki hátul ül, ő vezényel és kormányoz: "Húzd meg, húzd meg! Ahogy ő irányít úgy kell a többieknek húzni a kötelet előre-hátra hajolva. Ha kanyarodni akar azt kell mondania: Evezőket át! – ekkor a kötelet a fejük fölé emelve átrakják a jobb oldalra. Ha azt hallják: Evezőt fel! Igyunk! – akkor mindenki leteszi a kötelet és magasba emeli a kezét, majd a kormányos elindítja hátulról előre a rumot /babzsákot, labdát, flaskát/. Sorban isznak belőle és továbbadják előre. Mikor az első gyerekhez ér, ő megy hátra és ő lesz az irányító. Akkor érnek partot, mikor mindenki volt már kormányos. Partot érve megtalálják a kincset /ejtőernyőt/ és nagyon örülnek neki. Kifeszítik és -Hipp-hipp-hurrá! kiálltással a magasba emelik a hurrára és aki a nevét hallja az ernyő alá futva cseréljen helyet a társával. Az ünneplést Pán Péter felbukkanása zavarja meg. A kalózok a kincset /ejtőernyőt/ hátrahagyva csónakba szállnak és a hajóhoz eveznek minél gyorsabban: az irányító 3x vezényel, majd előre szalad és beszáll a csónakba. Mindig az utolsó vezényel.
  18. A játék lezárása: Akkor érnek a hajóhoz, ha az első irányító újra hátra kerül. Ekkor van vége a játéknak.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Az értékelés során dicsérd meg a kalózokat, hogy minden kalóznak sikerült elmenekülnie.Kinek mi volt könnyebb: irányítani, vagy végrehajtani a parancsot? Legközelebb hogyan tudnának gyorsabban a hajóra érni? Mire kell figyelnetek jobban?
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A földön ülve is evezhetnek, vagy tornapadon lovagló ülésben vagy az iskolában a padban egymás mögött ülve. A hajók versenyezhetnek is egymással, ha már jól megy az evezés. Sorversenyként is játszható. Ha nincs kötél állva egymás vállát fogva mehet az evezés. Nehezíthető ha némán kell csak mozdulattal irányítani a társakat.
  21. A játékvezető speciális feladatai: A hangulat megteremtése fontos. A játékvezető élje bele magát a történetbe, mikor észreveszi a távcsövön a kincset, mikor megérkezik Pán Péter és menekülniük kell a kalózoknak.
  22. Egyéb/megjegyzés:
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó:
  24. A Játékot lejegyezte: Gyurkó Ildikó