A játék neve, címe: Smart Bumm
A játék pedagógiai célja: A résztvevők koncentrációjának és figyelemfenntartásának fejlesztése mellett csapatépítésre is alkalmas játék.
A játék jellege: Egyéb
A baleseti kockázat szintje: alacsony
Szükséges biztonsági intézkedések: különösebb nem szükséges (csak stabil talaj és megfelelő méretű tér)
Résztvevők száma: 8-14 fő, 15-20 fő,
Résztvevők életkora: 10 évtől idősebb
Játékidő: 5-10 perc
Helyszín: A játék bárhol játszható
Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
Az előkészítéshez szükséges idő: Nem szükséges előkészület
A játék megnyitása, nyitánya: Kör kialakítása és a játékszabályok ismertetése a résztvevőkkel.
A játék menete, játékszabályok:A játékosok körben állnak, a játékvezető pedig a kör közepéről irányítja a játékot úgy, hogy rámutat az egyik játékosra és mond egy kategóriát, pl. bútor/ főváros/ gyümölcs/ költő/ folyó stb. Az a játékos, akire rámutattál leguggol/hátra lép, a két szomszédja pedig egymásra mutatva mond egy-egy szót, ami a megadott kategóriába illik. Aki gyorsabban mond egy jó választ, az bent marad a játékban, a másik kiesik. Ha egyszerre mondanak jó választ, mind a ketten játékban maradnak. Ha mindketten rossz választ adnak, mindketten kiesnek. Ha az egyik gyorsabban válaszol, de rossz a válasza, akkor az marad bent, aki lassabban ugyan, de jó választ adott. Aki nem mond semmit, az is kiesik.
A játék lezárása: A végén, ha már csak ketten maradnak játékban, háttal állnak egymásnak, lassan távolodni kezdenek egymástól, és amint a játékvezető kimondja a kategóriát, szembe fordulnak egymással és egymásra mutatva mondanak egy-egy szót, ami a megadott kategóriába illik. A gyorsabban helyes választ adó a győztes.
Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A résztvevők megdicsérése, megkérdezése arról, hogy érezték magukat és arról, hogy mi véleményük a játékról, mi az, ami tetszett nekik és mi az, ami nem. Tantárgyak esetében kaphatnak a játékosok plusz pontot/kis jegyet.
Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A kategóriákat lehet (kell) a csoport életkorának/érdeklődésének/a célnak megfelelően megválasztani. A játékot iskolában tantárgyspecifikussá is lehet tenni, jól működhet pl. földrajz (hegy, folyó, ország, földrész, megye, főváros, megyeszékhely, USA-tagállam stb.), kémia, történelem, magyar és idegen nyelvi órákon is. Ha csak 10 játékos van, lehet mindenkinek több pl. három élete is.
A játékvezető speciális feladatai: Nagyon fontos a játékvezető felkészülésénél a megfelelő számú és tartalmú kategóriák kiválasztása/kitalálása. A szabályok elmagyarázása után próbajátékot célszerű tartani, hogy lássa a játékvezető, hogy mindenki megértette-e a szabályokat. Folyamatosan figyelni kell a játékosok fizikai és lelki biztonságára is! Fontos a motiválás és a pozitív megerősítés.
Egyéb/megjegyzés: A játékosok a tapasztalatok alapján élvezik a játékot.
A játékot lejegyezte: Győriné Lajkó Lívia