JÁTÉKRA FEL!

Györgydeákné Haviár Magdolna: Színek versenye

A játék neve, címe: Színek versenye

A játék pedagógiai célja: Valami újnak a tanulása ( új játék ), együttműködésben való fejlődés, csoport vagy osztályközösség formálása, csoport felfrissítése, szórakozás.

A játék jellege: Együttműködési

A baleseti kockázat szintje: alacsony

Szükséges biztonsági intézkedések: Mivel a játék során egymás ölébe kell ülni, figyelmeztetem a résztvevőket, hogy vigyázzanak egymásra, és lehetőleg ne durván az egész testsúlyukkal helyezkedjenek a másikra.

Résztvevők száma: 8-14 fő, 15-20 fő,

Résztvevők életkora: 7 évtől idősebb

Játékidő: 10-15 perc

Helyszín: Elsősorban beltérben játszható

Helyigény: Nagyobb kör: Akkora hely, ahol a résztvevők hátra tudnak lépni

Eszközigény: Egy pakli UNO kártya.

Technikai igény: Szék minden résztvevőnek.

Az előkészítés feladatai: Kártyaválogatás ( csak a számokkal ellátott kártyákat használjuk). A játékban mi most 0-4 – ig számozással használtuk a színes kártyalapokat, így ezeket kellett kiválogatni.

Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc

A résztvevők bevonásának lehetőségei: Székek körberendezése.

A játék megnyitása, nyitánya: Kedves gyerekek! Ebben a játékban a színek versenyre kelnek. Négy csapat a piros-kék-zöld-sárga fog versenyezni. A feladatotok az lesz, hogy az azonos színű csapattagok egymást segítve, minél előbb eljussanak a célba. Amelyik csapat összes tagja először ér célba, azé lesz a dicsőség és győzelem.

A játék menete, játékszabályok:1. Csapatválasztás szimpátia alapján. (Jelen esetben két fős csapatok, igyekezzünk azonos létszámú csapatokat alakítani.) 2. A csapattagok úgy helyezkedjenek el a székeken, hogy egymás mellé ne kerüljenek. 3. Minden résztvevő jegyezze meg jól, hogy melyik székről indult, hiszen ugyanarra kell visszaérkeznie az lesz a cél is. 4. A játékmester az összekevert kártyalapokat egymás után húzza fel a pakli tetejéről és mutatja meg a játékosoknak, majd a pakli aljára helyezi azokat. 5. Amelyik csapat a színét látja az az óramutató járásának megfelelően egy székkel jobbra ülhet. 6. Ha foglalt az előtte álló szék, akkor a társa ölébe kell ülnie, ezáltal lezárva annak előrehaladását. Mindig csak azok a színek haladhatnak tovább akik nincsenek lezárva, tehát felül ülnek. 7. A csapattagok segíthetik egymást – pl. figyelmeztethetik az esetleges elmélázó és nem tovább haladó társaikat. 8. Aki visszaért a helyére az a széke mögött felállva várja be csapattársai célba érkezését, onnan segítheti azokat. 9. Amelyik csapat összes tagja visszaért az eredeti helyére az lesz a győztes. 10. A játék végén nem csak csapat, hanem egyéni győztest is lehet hirdetni. Nem biztos, hogy az egyéni győztes csapatgyőztes is lesz, ezáltal több résztvevőt is jutalmazhatunk.

A játék lezárása: A játékot a győztes színű csapat kihirdetésével zárjuk: Ezt a mai színek versenyét az XY színű csapat nyerte és ezáltal övék a képzeletbeli aranyérem és a vele járó dicsőség. Az egyéni győztes pedig, aki legelőször ért vissza a helyére XY színű, XY gyermek lett. Győztesek megtapsolása.

Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Visszajelzést külön nem kérek, de az érzéseket, élményeket meghallgatom a játék után, pakolás közben.

Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Másnap lejátszottuk az ebédlőben ( ahol nagyobb volt a hely ) a játékot úgy, hogy a csapatválasztás véletlenszerű volt, tehát nem biztos, hogy az egymással szimpatizáló gyerekek kerültek egy csapatba. Nehezítésként pedig a kártyalapokon lévő számoknak megfelelő egyszerű kérdésekre kellett válaszolni a csapatoknak ahhoz, hogy előre tudjanak haladni ( pl.: kék 2-es: Kékek, soroljatok fel két költözőmadarat!…stb.) Az általános ismeretekre támaszkodó egyszerű kérdések. 0-4-ig számozással használtuk a színes kártyalapokat. A nullás lapnál nem volt kérdés, autómatikus volt a tovább haladás.

-Lehet még a kártyalapokon lévő számokat ( ezáltal válaszadások számát ) emelni, 0-9-ig ad lehetőséget a kártya. -Kérdések, kérdéskörök nehezítése a résztvevők tudásához igazodva.

A játékvezető speciális feladatai: Alaposan ismerje a játékosok tudását, tisztába legyen ismereteikkel és ezáltal állítsa össze kérdéseit.

Egyéb/megjegyzés: Én a játékomat a nyári napközis táborban, az általam tanított és jól ismert gyerekeknek vezettem le, akik tanulásban akadályozott- enyhe fokban értelmileg sérült 7-12 éves gyermekek voltak.

A játékot lejegyezte: Györgydeákné Haviár Magdolna