JÁTÉKRA FEL!

Gyömbér Csaba: Matek BUMM

A játék neve, címe: Matek BUMM

A játék pedagógiai célja: Matematikai műveletek begyakorlása, a reflexek fejlesztése.

A játék jellege: Bemelegítő, ráhangoló

A baleseti kockázat szintje: alacsony

Szükséges biztonsági intézkedések: A termet át kell rendezni, hogy kört tudjunk alkotni.

Résztvevők száma: 8-14 fő,

Résztvevők életkora: 10 évtől idősebb

Játékidő: 5-10 perc

Helyszín: A játék bárhol játszható

Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni

Az előkészítés feladatai: terem átrendezése

Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc

A résztvevők bevonásának lehetőségei: segítség a pakolásban

A játék megnyitása, nyitánya: Egy hagyományos BUMM játék bemelegítésképpen.

A játék menete, játékszabályok:A gyerekek körben állnak. A tanár a kör közepén. Akire a tanár „rálő”, annak le kell guggolni. A lövés szava nem az eredeti BUMM szó, hanem valamilyen matematikai feladvány. A guggoló szomszédai egymásra „lőnek” a feladvány megoldásával. Aki hamarabb lő helyesen, az maradhat a körben, a másik játékos kiesik. A matematikai feladvány mindig igazodik a tanóra anyagához. Pl. egyszerű fejszámolás (összeadás, kivonás, szorzás, osztás), mértékváltás, hatványozás, kerület, terület, térfogat számolás egyszerű számokkal.

A játék lezárása: Mikor már csak 2 játékos marad a körben, akkor jön a párbaj. Egymásnak háttal állnak. A játékvezető lassan 3-ig számol, eközben 1-1 nagy lépéssel távolodnak egymástól. Majd a feladványra megfordulnak és a megoldással lőnek egymásra. Aki hamarabb lő (helyesen), az győz.

Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Megdicsérem a játékosokat, a győztes párbajozó matematikából pirospontot, vagy szorgalmi 5-öst kap. Megköszönöm a részvételt, megkérdezem, hogy hogyan érezték magukat, milyen tapasztalatokat szereztek, mit tanultak belőle.

Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Nehezebb változat, amikor tanuló áll a kör közepén és ő találja ki a feladványokat. Tovább nehezíthető a játék úgy, hogy a kiesők nem állnak ki a körből, csak leguggolnak és a játékban nem vesznek részt. Ezzel a még játszó játékosok dolgát nehezítik meg, mert így már arra is figyelniük kell, hogy ki játszik és ki nem.

A játékvezető speciális feladatai: Érdemes a matematikai feladatok nehézségét fokozatosan változtatni. Először csak egyféle feladattal (pl. szorzótábla) kipróbálni, majd ha már mindenki számára érthető, hogy mit kell tenni, akkor bevezetni a következőt, és így tovább. Minél jobban megy a játék, érdemes annál szerte-ágazóbb feladványokat kérdezni.

Egyéb/megjegyzés: A gyerekek nagyon élvezték a játékot.

A játékot lejegyezte: Gyömbér Csaba