JÁTÉKRA FEL!

Gyócsi Gabriella: Megy a gőzös

  1. A játék neve, címe: Megy a gőzös
  2. A játék pedagógiai célja: Koncertráció képesség, mozgáskoordináció fejlesztése.
  3. A játék jellege: Energetizáló
  4. A baleseti kockázat szintje: Közepes
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: A padlón eligazítani a táskákat, a padokat kicsit széthúzni, hogy elférjenek közöttük. Figyelmeztetni kell a gyerekeket, hogy figyeljenek az akadályokra és a dal ütemét tartva könnyebb együtt haladni.
  6. Résztvevők száma: 8-14,15-20
  7. Résztvevők életkora: 7+
  8. Játékidő: 5-10 perc
  9. Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
  10. Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
  11. Kellékigény: Nincs szükség speciális kellékre, de ha tornateremben vagy szabadban játsszák, akkor gondoskodni kell kerülendő akadályokról.
  12. Technikai igény: Nincs, de nehezebb ha „beöltöznek”, mert akkor nem tud a társa ruhájába kapaszkodni.
  13. Az előkészítés feladatai: A helyszín eligazítása, kellékek felvétele.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Osztály délutánon vagy technika órán elkészíthetjük a kellékeket.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Játékszabályok megismerése, ill. átismétlése, beöltözés.
  17. A játék menete, játékszabályok: Egy gyermeket kinevezünk masinisztának. Ő fogja elindítani, megállítani a vonatot, ő felügyeli, hol szakadt el a sor. Egy másik gyermeket mozdonyvezetőnek választunk, az ő feladata a vagonok minél ügyesebb kacskaringóztatása. A Megy a gőzös kezdetű dalt énekeljük. Közben a mozdony vezetésével sort alkotunk, vagyis láncszerűen kapaszkodnak a gyerekek egymásba. A masiniszta jelt ad a tárcsával és erre elindul a vonat. A „gőzös” halad előre, kanyarodik ide-oda, kikerüli az útjába kerülő tárgyakat. Ha a lánc elszakad, a masiniszta felemeli a tárcsát, megáll a vonat és megnevezi, ki rontott. Az a játékos hátraáll a vagonok végére vagy kiesik, ezt előre letisztázzuk. Majd újra indul a dal és a vonat. Megy a gőzös, megy a gőzös Kanizsára. Kanizsai, kanizsai állomásra. Elöl ül a masiniszta, ki a gőzöst, ki a gőzöst igazítja. Elöl ül a masiniszta, hátul meg a krumplifejű palacsinta.
  18. A játék lezárása: Ha kiesősen játsszuk, akkor van vége, amikor a vagonok fele leszakadt. Ha hátraállósan, akkor az előre megbeszélt menetidő végén (pl. 10x indul újra tovább a vonat).
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Értékeljük a mozdonyt, jól kacskaringózott-e, a masinisztát, igazságosan jelzett-e. Megtapsoljuk azokat a vagonokat, akik végig a helyükön tudtak maradni. Közülük választjuk ki a következő masinisztát, ill. mozdonyvezetőt.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Nehezebb változat, ha csak 1 kézzel kapaszkodhatnak egymásba a gyerekek.
  21. A játékvezető speciális feladatai: A szabályok pontos ismertetése, meggyőződni, mindenki megértette-e azokat. Figyelni kell a gyerekek testi-lelki biztonságára.
  22. Egyéb/megjegyzés: Nagyon szeretik ezt az egyszerű játékot a gyerekeim, sokszor kérik, hogy vonatozzunk.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Gyócsi Gabriella