JÁTÉKRA FEL!

Gyenes Anna: Hangközfogó

  1. A játék neve, címe: Hangközfogó
  2. A játék pedagógiai célja: A résztvevők játékosan gyakorolják és elmélyítsék zeneelméleti tudásukat.
  3. A játék jellege: Egyéb
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Felhívom a játékosok figyelmét, hogy figyeljenek egymásra.
  6. Résztvevők száma: 15-20
  7. Résztvevők életkora: 14+
  8. Játékidő: 10-15 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  11. Kellékigény: Lufi, toll
  12. Technikai igény: A játékhoz nincs szükség semmilyen speciális technikai kellékre.
  13. Az előkészítés feladatai: Berendezzük a termet, a helyszínt, hogy ott körben, biztonságosan tudjunk játszani.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: nem szükséges előkészület
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: A játék előtt egy közös foglalkozáson felfújjuk a lufikat, ráírjuk a hagközök jeleit, illetve a rájuk jellemző gyermekdalok szimbólumait.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: A játék előtt minden résztvevővel egy közös dalban átismételjük a tanult hangközöket és jellemzőiket. Ez egy speciális játék emelt énekesek számára. Célom a tanult hangközök gyakorlása, memorizálása, felismerése.
  17. A játék menete, játékszabályok: A játékosok körbeállnak, én is részese vagyok a körnek, innen irányítom, felügyelem a játékot. Az első lufit én dobom a körbe és kimondom az egyik tanuló nevét. A tanulónak nem szabad hagyni a lufit leesni, a levegőben kell tartani enyhe újjbeggyel való ütögetéssel mindaddig, amíg az adott hangközre nem tud mondani egy helyes dallami, vagy szolmizációs példát. A helyes válasz után a játékos egy másik tanulót választ ki a nevének a kimondásával, ezután a lufit átadja neki, akinek szintén a levegőben kell azt tartania, ahogy az előző játékosnak is. Az új játékosnak szintén kell mondani egy új, helyes példát a lufira írt hangközre. A játék során egyre több lufi kerül be a körbe különböző hangközökkel. A cél, hogy a lufi a levegőben maradjon. Ha egy lufit birtokló játékos nem tud helyes választ adni, akkor kiesik a játékból.
  18. A játék lezárása: Célom a zeneelméleti ismeret bővítése, gyakorlása, hangközök gyors felismerése. A játék során a több lufi bevonásával a versenyhelyzet gyors reagálást igényel. A hibázó vagy tévesztő játékosok kiesnek a játékból. A játéknak akkor van vége, ha már csak egy résztvevő marad a játékban.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A játék végén megdicsérem a játékosokat, ha ügyesen játszottak. Megkérdezem, hogy érezték magukat a játék alatt és szerintük mennyire volt hatásos.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A kieső játékosokat nem állítom ki a körből, csak nem érinthetik meg a lufit. Így a bennmaradó játékosoknak arra is figyelni kell kell, hogy kinek passzolják át a lufit. Egyre több lufi bevonásával is lehet nehezíteni a játékot, valamint a hangközök kis-, és nagy párját a szolmizációs hangokon kívül, ABC-s nevekkel, akár különböző hangnemekben is kitalálhatják.
  21. A játékvezető speciális feladatai: Érdemes a játékot egy lufival kezdeni és egy hangközzel, majd ha ez jól megy, több lufit egyenként hozzáadni a játékhoz.
  22. Egyéb/megjegyzés: Az eddigi tapasztalatok szerint a résztvevők szeretik ezt a játékot, mert észrevétlenül rögzülnek a hangközök. Szívesen játszanak bármilyen játékot. Azért volt szükség erre a speciális, előismeretet igénylő játékra, mert ének-zene tagozatos gyermekeket tanítok és kevés lehetőség a zeneelméleti ismeretek játékos elsajátítására. Minden alkalommal jól feldobja a résztvevőket.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Gyenes Anna