JÁTÉKRA FEL!

Gyarmatiné Tóth Renáta: Robi a ROBOT

  • A játék neve, címe: Robi a ROBOT
  • A játék pedagógiai célja: Testséma, téri tájékozódás fejlesztése Beszédészlelés, beszédmegértés fejlesztése, szókincs bővítés, kommunikáció fejlesztés Lateralitás fejlesztés
  • A játék jellege: Egyéb
  • A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  • Szükséges biztonsági intézkedések: A terem berendezéseinek, bútorainak ki-elkerülése, ütközés megelőzése.
  • Résztvevők száma: 8-14
  • Résztvevők életkora: 5+
  • Játékidő: 10-15 perc
  • Helyszín: A játék bárhol játszható
  • Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
  • Kellékigény: robot jelmez ( jelen esetben egy fejlámpa) elrejtett játék ( robot alkatrészhez hasonló eszköz(… jelen esetben egy működésképtelen gombos mobiltelefon)
  • Az előkészítés feladatai: Robot „jelmez”; vagy kiegészítő készítése.
  • Az előkészítéshez szükséges idő: Több mint 5 perc
  • A résztvevők bevonásának lehetőségei: Színező robot motivummal.
  • A játék megnyitása, nyitánya: kerettörténet: ROBI egy frissen tervezett robot, akinek egy fontos alkatrésze elveszett, ahhoz hogy jól működjön, ezt az alkatrészt egy irányító segítségével kell megtalálnia. A robot csak egyszerű utasításokat ért! Lépj ELŐRE/ HÁTRA x lépést! Fordulj JOBBRA/ BALRA! Guggolj LE! Emeld FEL!….,
  • A játék menete, játékszabályok: A fenti kerettörténet elmondása után, bemutatom a robot mozgatás irányait (jobb, bal, fel, le, előre, hátra). Fontos ! szabály, a robot csakis a fenti utasításokat érti, ha nem ezeket használod a robot áll ( hiába tudja, gondolja merre kell menni, nem mozdulhat). Amíg az irányító elrejti a tárgyat, a robot a termen kivül vagy távolabbi részén várakozik.Ha kész, a csoport az irányítóval együtt Bíííííp-Bíííííp-Bíííííp-Bíííííp hanggal jelez. Ha megtalálja majd a robot az alkatrészt, akkor Ő fog ugyanígy „jelezni”! Első pár (irányító+robot) kiválasztása!….a kellékek átadása! Helyükre kísérése!…és kezdődhet a játék
  • A játék lezárása: Ha a robot megtalálta az alkatrészt, összeszereljük 😉 … jelen esetben a fejlámpa piros villogó bekapcsolása. Újabb játékpáros jelentkezése, újabb játék indítása.
  • Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Már játék közben szükséges ( jelen célcsoportnál) az értékelés, jutalmazás, biztatás, ösztönzés. Játék végén mindenképp, a jó irányítás kiemelése, és a gyengébb hibáinak megbeszélése ..miért? mi volt a baj? mit kellett volna?
  • Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: több tárgy megkeresése játék megfordítása……a tárgyhoz való eljutás megfogalmazása, írott formában az utasítás
  • A játékvezető speciális feladatai: Mivel a célcsoport is „speciális” , azt gondolom a rugalmasság, tolerancia, a lassabb ütemü feldolgozás, problémahárítás, akadálymegszüntetés is speciális játékvezetőt kiván.
  • Egyéb/megjegyzés: Gyógypedagógusként a játékot tanulásban akadályozott gyerekek részére találtam ki, a fejlesztési területek is ezt sugallják, Egyik legáltalánosabb, sokféle területen előbukkanó probléma a térbeli tájékozódás zavara. Csoporton belül, eltérő képességekből adódhatnak „érzelmi problémák”, ezt abban a pillanatban le kell reagálni, különben a csoport feldarabolódik, a játék megakad vagy véget is érhet, az élmény elveszik.
  • A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  • A Játékot lejegyezte: Gyarmatiné Tóth Renáta