A játék neve, címe: Várvédés
A játék pedagógiai célja: Közösségformálás, csapatépítés. Egymás és önmagunk megismerése. Konfliktushelyzetek megoldása. Gondolkodás, logika fejlesztése. Empátia készség fejlesztése.
A játék jellege: Energetizáló
A baleseti kockázat szintje: alacsony
Szükséges biztonsági intézkedések: A játékszabályok ismertetésénél elmondom, hogy a labdát csak alacsonyan, a földhöz közel szabad hajítani, vagy gurítani. Tilos egymásra célozni, kiváltképpen fejre, vagy egyéb érzékeny testrészre. Lökdösködni is tilos!
Résztvevők száma: 8-14 fő, 15-20 fő,
Résztvevők életkora: 7 évtől idősebb
Játékidő: 10-15 perc
Helyszín: A játék bárhol játszható
Helyigény: Nagyobb kör: Akkora hely, ahol a résztvevők hátra tudnak lépni
Eszközigény: 5 darab kislabda, 4-5 darab kis műanyag karika, 4-5 darab kugli, 5-6 darab ugrókötél.
Technikai igény: –
Az előkészítés feladatai: A vár felépítése és körbekerítése. Ehhez a karikákat a terem közepére tesszük, belerakjuk a kuglikat. Kb. 2 méter távolságra körbe kerítjük az ugrókötéllel.
Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
A résztvevők bevonásának lehetőségei: A kellékeket együtt hoztuk ki a tornaterem szertárából, együtt helyeztük el, rendeztük be a terepet az irányításommal.
A játék megnyitása, nyitánya: A testnevelés órán játszottuk le az osztályommal a játékot. Első osztályosok, 7 évesek. 20 fő, 12 lány és 8 fiú. Elmondom nekik a kerettörténetet: Volt egyszer egy vár, annak volt egy hős várkapitánya és négy bátor várvédő vitéze. De a nyugodt napoknak egyszer csak vége szakadt, mert a szomszédos országnak a királya el akarta foglalni a várat. Körbevette seregével, amelyik túlerőben volt és kezdődött a támadás. A kapitány és vitézei hősiesen védték a várat hol sikerrel, hol nem. Most ti lesztek a hős várvédők és a támadók.
A játék menete, játékszabályok:Ti lesztek most a várvédők és a támadók. Kiválasztunk egy kapitányt és 4 vitézt. A terem közepébe karikákból és kuglikból felépítünk egy várat. /4-5 kis karikába állítunk 1-1 kuglit, egymás mellé tesszük szorosan kör alakzatban /. A vár köré áll a kapitány és a vitézei. Ugrókötelekkel körbeveszem a várat, kb. másfél-2 méteres távolságban. A kötélen kívül feláll körben a támadó csapat. A támadó csapat kap 5 kis labdát. Ezekkel a labdákkal kell megpróbálni ledönteni a várat. A védőknek pedig meg kell akadályozni, hogy ledöntsék a várat. Ha kivédik a támadást, azaz elkapják a kislabdát, azt vissza kell dobni a támadóknak. Ha valamelyik támadó ledönti a várat, helyet cserél azzal a védővel, aki felé célzott és nem tudta kivédeni. Így belőle lesz védő, a védőből támadó. A várat gyorsan újraépítik és kezdődhet a következő támadás.
A játék lezárása: Játék lezárása: A játék időtartama k. 10-15 perc. A játékidő alatt folyamatosan cserélődnek a védők és a támadók. Ha már mindenki, vagy majdnem mindenki volt védő /aki szeretett volna- gyerekeknél ez fontos! /akkor véget ér a játék. Sípszó jelzi a játék végét, ezt a játék kezdete előtt szintén ismertetem.
Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Záró szakasz: – A helyszín visszarendezése. A kuglik, karikák, ugrókötelek és a kislabdák visszavitele a szertárba. Ezt a gyerekek szokták elvégezni, akiket kiválasztok. -Értékelés: értékelem a gyermekek tevékenységét frontálisan, azaz osztályszinten és egyénileg is, kiemelem a legügyesebben játszó tanulókat. Főleg a dicséretet alkalmazom ebben az életkorban, hiszen nagy motiváló ereje van. Az észrevételeimet is elmondom, pl. legközelebb hogyan tudnak még hatékonyabban védeni, vagy támadni.
Saját magam értékelése: Erre később kerül sor, mikor otthon átgondolom újra a játék menetét, levezetését, lezajlását, sikerességét. Elgondolkozni a továbbfejlesztéséről. Pl. Azt a védőt, aki miatt ledől a vár, elviheti hadifogságba. Erre a célra új eszközökre van szükség. Pl. zsámolyokkal elkerített rész a börtön, vagy hullahopp karikák a cellák.
Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Továbbfejlesztési lehetőségek: – Azt a védőt, aki miatt ledől a vár, elvihetik hadifogságba. Erre a célra új eszközökre van szükség. Pl. zsámolyokkal elkerített rész a börtön, vagy hullahopp karikák a cellák. -Gumilabdával támadnak a támadók, nekik a várat kell ledönteni, a védők viszont kidobhatják a támadókat. Akit kidobnak, az kiesik a játékból. /Elmegy a tábori kórházba/.
A játékvezető speciális feladatai: Mivel ez egy új játék volt, amit most ismertek meg a gyerekek, jobban oda kellett figyelnem a játékszabályok betartására. Szerencsére könnyen megértették a szabályokat és be is tartották őket. A játékot élvezettel játszották. Konfliktus nem adódott, pedig más játékoknál szoktak lenni nézeteltérések, sértődések. A biztonságra is figyeltem, bár a játék balesetvédelmi szempontból nem nagyon veszélyes. Egymásra célzás és dobás tilos, a várat kell ledönteni, de a védés kézzel, testtel történik, aminél óhatatlanul a védőhöz ér a labda.
Egyéb/megjegyzés: Reflexió: A játékot a mai testnevelés órán vezettem le. A gyerekek nem ismerték még ezt a játékot. A terem berendezése 5 percet vett igénybe. A keretmese motivációs ereje érvényesült, a gyerekek nagyon fellelkesedtek és alig várták, hogy elkezdődjön a játék. A játékszabályokat ismertettem, amit elsőre megértettek. Kb.15 percig játszottuk a játékot. Többször cserélődtek a védők, voltak sikeres védések és sikeres támadások is. A játék végén értékeltem a tevékenységüket. Megbeszéltük, hogy máskor is fogjuk játszani. Saját célom pedig a játék továbbfejlesztése, pl.gumilabdával támadnak a támadók, nekik a várat kell ledönteni, a védők viszont kidobhatják a támadókat. Akit kidobnak, az kiesik a játékból. /Elmegy a tábori kórházba/. Összegezve: sikeresnek éreztem a játék levezetését, élvezték a gyerekek is és én is.
A játékot lejegyezte: Gyarmati Orsolya