A játék neve, címe: Várfoglaló
A játék pedagógiai célja: Kognitív képességek fejlesztése, reakció idő gyorsítása
A játék jellege: Együttműködési
A baleseti kockázat szintje: alacsony
Szükséges biztonsági intézkedések: Felhívni a játékosok figyelmét, hogy el ne csússzanak az irányváltoztatásoknál.
Résztvevők száma: 8-14 fő, 15-20 fő,
Résztvevők életkora: 5 évtől idősebb
Játékidő: 5-10 perc
Helyszín: A játék bárhol játszható
Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
Eszközigény: 11 db. bója, 3-3 azonos színű trikó vagy rongy
Az előkészítés feladatai: Bóják felrakása, színes trikók kiosztása.
Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
A résztvevők bevonásának lehetőségei: Nem szükséges őket bevonni az előkészületekbe.
A játék megnyitása, nyitánya: Játékszabályok ismertetése. A két csapat, két sereget, például a magyar és a török sereget képviselik. A játék célja a bástyák lerombolása, a várak, majd a birodalom elfoglalása.
A játék menete, játékszabályok:A játékosok egyenlő létszámban, két oszlopban helyezkednek el 10 méterre a felrakott játéktáblától. A csoportok első tagjai egymással szembe fordulva kő, papír, olló játékot játszanak egymással. A győztes a kezében lévő színes trikóval rohan az előre felrakott 9 bójához, ahol egyet kiválasztva rádobja a trikót. Ezután visszafut és ekkor a második két páros következik. Aki veszit a Kő, papír, olló játékban az nem futhat, hanem át kell adnia trikót a sorban következő olyan játékosnak, akinek nincs trikó a kezében. Ha a kő, papír, olló játékban azonosat mutatnak, akkor a gyorsaság dönt, hisz mindkettő futhat a trikóval a kezében. Akinek sikerül három azonos színű trikót leraknia egy vonalban vagy átlósan, az amőba szabályaira támaszkodva, az jelképesen lerombol egy bástyát. Amelyik csapatnak sikerül 5 bástyát lerombolnia, az elfoglalja a várat. 5 vár elfoglalása egy birodalom vagy egy ország elfoglalását jelenti. Itt véget ér a játék és győztest hirdetünk.
A játék lezárása: Amelyik csapatnak sikerül 5 bástyát lerombolnia, az elfoglalja a várat. 5 vár elfoglalása egy birodalom vagy egy ország elfoglalását jelenti. Itt véget ér a játék és győztest hirdetünk.
Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A vesztesek meghajolnak a győztesek előtt ezzel azt mutatva, hogy behódolnak az új uralkodóknak.
Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: 5 vár egy megye, 10 megye egy ország, 10 ország egy földrész, 7 földrész az egész világ elfoglalását jelenti.
A játékvezető speciális feladatai: Folyamatosan közvetíteni kell a játékot. Ha azonos időben történik a trikók rádobása a bójákra, akkor a játékvezető dönti el, hogy ki dobta rá hamarabb. Ilyenkor a másik játékosnak máshová kell áthelyeznie a trikóját. (A videóban egy ilyen esetet rögzítettem)
A játékot lejegyezte: Guta János