JÁTÉKRA FEL!

Gulyás Orsolya: Játéksorozat ismerkedéshez

  • A játék neve, címe: Játéksorozat ismerkedéshez
  • A játék pedagógiai célja: Az osztályom (egymásnak ismeretlen gyerekek) tagjai egymást megismerjék, megtanulják egymás nevét, ne idegenkedjenek egymástól. Feszültségoldás, közösség kialakításának kezdeti lépései. (Első osztály, szeptember első hete.)
  • A játék jellege: Ismerkedős
  • A baleseti kockázat szintje: Közepes
  • Szükséges biztonsági intézkedések: Közösségi tér (játéktér) kialakítása az osztályteremben. A gyerekek magasságában lévő ablakok bezárása, padok eltolása a játéktérből, a tv és a dvd-lejátszó sarokba helyezése.
  • Résztvevők száma: 21-30
  • Résztvevők életkora: 5+,7+
  • Játékidő: 15+
  • Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
  • Helyigény: Nagyobb kör: Akkora hely, ahol a résztvevők hátra tudnak lépni
  • Kellékigény: plüssállatok, labda, textil, 2 db párna
  • Technikai igény:
  • Az előkészítés feladatai: Közösségi tér kialakítása, a gyerekek figyelmének felhívása a balesetveszélyes tárgyakra/helyekre, helyzetekre. Kellékek előkészítése.
  • Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  • A résztvevők bevonásának lehetőségei: A közösségi teret a gyerekekkel alakítottuk ki. Örültek a lehetőségnek, hogy együtt játszunk majd. A tanítótársammal elmozgattuk a tv állványt a sarokba.
  • A játék megnyitása, nyitánya: Keretmese: -Kutyusnak nincs még barátja az 1.d-ben, mert senkit sem ismer még. Segítsetek neki barátokat szerezni!
  • A játék menete, játékszabályok: 1.) Kutyus körbeadása (mindkét irányban) : Mutatkozzon be Kutyusnak mindenki! Figyeljetek mindnyájan közben, próbáljatok meg minél több nevet megjegyezni! 2.) Dobd a kutyust annak a társadnak, akinek még nem tudod a nevét! (ő pedig elmondja neked) 3.) Most olyasvalakinek dobd, akinek tudod a nevét! (Mondd, kinek dobod!) 4.) Névtanulás lepedővel: Két csoportra osztjuk az osztályt, a két csapat közt egy lepedőt feszítünk ki. Egy-egy önként jelentkező a kijelölt helyre ül (a lepedő két oldalán párna van). Mondd meg a nevét, ki ül veled szemben. 5.) – Fogja meg mindenki a lepedő egy részét! Próbáljuk a lepedőn tartani a labdát, hogy ne essen le! (ha ez már megy:) Gurigázzunk a labdával! Repítsük fel a magasba! (együttműködést igényel). Néhány perc után helycsere, majd álljon mindenki olyasvalaki mellé, akit nem ismer.
  • A játék lezárása: Egyszerűen – Itt a játék vége!- felkiáltással. Megkértem őket, üljenek le körbe.
  • Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: – Emelje fel mindenki annyira a kezét, amennyire jól érezte magát! (bemutatom mit jelentenek a fokozatok) – Ki tudja megmondani olyasvalaki nevét, akit eddig nem ismert? (esetleg többet is) Menjen is oda hozzá (érintse meg, mondja a nevét) ( dicséret jár érte. ) /Akinél Kutyus van, az beszél, a többiek meghallgatják őt/
  • Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A plüssdobálós játékok több plüssel is játszhatók a későbbiekben. Egy-két hét múlva a Körbeszaladó nevek c. játék is kipróbálható. A lepedős játék a későbbiekben szintén két csapattal úgy is játszható, hogy meg kell neveznie a csapatoknak, hogy a másik csoportból ki ment ki/kik mentek ki. Az utolsó játékot több/kisebb méretű labdákkal ill. léggömbökkel is lehet játszani.
  • A játékvezető speciális feladatai: A gyerekek ezeken az első napokon nagyon érzékenyek a kudarcra, sok bátorítást igényelnek, nagy óvatosságra és türelemre van szükség ebben az időszakban. Sokat segít, ha megismerkedünk a családokkal az „iskolakóstolgatókon”, illetve egyéb családoknak szervezett rendezvényeken. A gyerekek ebben a szeptemberi időszakban még nehezebben értik meg egy új ember (a tanító) utasításait, sokszor ismételve, egyszerűsítve, lépésenként kell bevezetni az új játékokat. A vehemensebb gyerekeket jó magunk közelébe hívni, hogy csillapítani, figyelmeztetni tudjuk őket kellő időben. „Testközelben” kell legyenek, mert gyakran csak a testkontaktussal vehetjük fel velük a kapcsolatot.
  • Egyéb/megjegyzés: Mivel a gyerekekkel még csak most ismerkedünk, ez a kezdeti időszak eléggé stresszes és fárasztó mindnyájunknak, ezért egyszerű, könnyen érthető, alacsonyabb kockázati szintű, nagyrészt számomra is ismert játékokat kellett választanom. Leírva eléggé "lapos" talán a tervezet, de e gyerekek számára nagy kihívás volt pl. a saját nevük megmondása a csoport előtt, vagy a másokkal való testkontaktusba kerülés is. Mindent egybevetve azonban jó hangulatú, sikeres játékórává alakult.
  • A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  • A Játékot lejegyezte: Gulyás Orsolya