JÁTÉKRA FEL!

Grósz Zsuzsanna: Hajótörés

  1. A játék neve, címe: Hajótörés
  2. A játék pedagógiai célja: A figyelem ébrentartása, együttműködés.
  3. A játék jellege: Energetizáló
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: A játék előtt felhívom a résztvevők figyelmét, hogy minden helyváltoztatáskor fokozottan ügyeljenek egymásra.
  6. Résztvevők száma: 8-14,15-20,21-30
  7. Résztvevők életkora: 5+
  8. Játékidő: 1-5 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
  11. Kellékigény:
  12. Technikai igény:
  13. Az előkészítés feladatai: Ha teremben zajlik a játék, akkor a helyszínt el kell rendezni a kellő térnyeréshez és a biztonságos mozgás kialakításhoz.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Mivel a játékot a tanóra menetét megszakítva frissítésre, élénkítésre, s persze ezen túlmenően az együttműködés fejlesztésére használom, ezért elegendő motivációt biztosít a résztvevők bevonásához a hajótörött kerettörténet elmesélése. (Tanórán kívül is működik.)
  16. A játék megnyitása, nyitánya: A körben álló résztvevőknek játékvezetőként elmesélem a következő kerettörténetet: Egy hajótörött visszaemlékezik élete legijesztőbb eseményére: ” Szörnyű vihar tombolt a tengeren. Minden próbálkozásunk ellenére hajótörést szenvedtünk, de szerencsére a legénység minden tagja ki tudott úszni a közeli kis szigetre. A kezdeti rémület után hamar megépítettünk egy biztonságos kunyhót magunknak. Fontos volt a testi épségünk, ezért a vadállatok támadásait közösen védtük ki. Természetesen soha nem adtuk fel a reményt, hogy hazajutunk, ezért hajót is építettünk.”
  17. A játék menete, játékszabályok: A résztvevők körben állnak, s a következő vezényszavakra kell adott pozíciót gyorsan felvenniük szabadon választott, de lehetőleg mindig más társsal, társakkal:  Kunyhó (Párban, egymással szemben karjukkal háztetőt formálnak.)  Támadás (Párban, egymásnak háttal érjenek össze.)  Hajó (3-4 fő egymás mögé áll.)
  18. A játék lezárása: A játék célja a frissítéssel párhuzamosan az együttműködés, ezért nem kiesésre játsszuk. Pusztán a játék öröméért szívesen játsszák a gyerekek. Ha már szemmel láthatóan megvalósult a cél, véget vetek a játéknak.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Megdicsérem a résztvevőket a szabályok betartásáért, a fegyelemért és az egymásra figyelésért. Érdeklődöm, hogy érezték magukat, milyen ötletük van a játék továbbfejlesztésére, esetleg nehezítésére.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Ha már jól ismerik a játék menetét,  lehet nyelvtani ismeretek játékos alapozására – pl. igeidők, igemódok gyakorlására használni. Igéket mondok, s a három pozíció közül, az előre megbeszéltek szerint kell felállni.  a mássalhangzók csoportosítását is lehet gyakorolni (egy-, két- és háromjegyű) szintén szavak felsorolásával.
  21. A játékvezető speciális feladatai: Kezdetben csak két pozíció felállását gyakoroljuk, ha az már jól és gyorsan megy, ütközés nélkül, folytonos párcserével, akkor következik a harmadik is. A reakcióidő növelésével izgalmasabb is lesz a játék, de ezzel párhuzamosan nekem is nagyon kell figyelnem, hiszen a lendületes párcseréknél fokozottan kell ügyelni a biztonságra.
  22. Egyéb/megjegyzés: A gyerekek szeretik játszani ezt a játékot, mert jó hangulatú, vicces az állandó párcsere miatt. Éppen ezért szeretem én is, mert gyakorlatilag mindenki egyenrangú, nincs „ügyetlen”.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Grósz Zsuzsanna