JÁTÉKRA FEL!

Gógné Lengyel Ildikó Olga: Nyuszi vadászat

A játék neve, címe: Nyuszi vadászat

A játék pedagógiai célja: A környezettudatos magatartás erősítése. Fenntartható természetkezelés és az egészséges ökoszisztéma egyensúlyának hangsúlyozása. Gyorsaság, figyelem, emlékezet, ügyesség, együttműködés fejlesztése, számosság alakítása, számképek felismerésének gyakoroltatása. Élménynyújtás.

A játék jellege: Együttműködési

A baleseti kockázat szintje: alacsony

Szükséges biztonsági intézkedések: Felhívom a gyerekek figyelmét arra, hogy ha egyszerre ketten indulnak a nyúlért, össze ne ütközzenek.

Résztvevők száma: 8 főnél kevesebb, 8-14 fő, 15-20 fő,

Résztvevők életkora: 5 évtől idősebb

Játékidő: 5-10 perc

Helyszín: A játék bárhol játszható

Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye

Eszközigény: Kötél, plüss nyuszi, kalapok, számkártyák, csörgődob, répa

Az előkészítés feladatai: A kellékek beszerzése, a helyszín biztonságossá tétele

Az előkészítéshez szükséges idő: Több mint 5 perc

A résztvevők bevonásának lehetőségei: Matematika foglalkozáson a számkártyákat számképpel és pöttyözve is elkészíttetem a gyerekekkel.

A játék megnyitása, nyitánya: Gyerekek! Most vadászok lesztek, nyúlra fogtok vadászni. A nyulak nagyon elszaporodtak, megrágják és tönkre teszik a fákat, bokrokat ezért le kell őket vadászni.

A játék menete, játékszabályok:Két csapat vadászra lesz szükségünk. Egyik csapat álljon vonalban a kötél egyik oldalára, ők lesznek a kalapos vadászok. A másik csapat álljon a másik oldalra, a kalaposokkal szemben. A nyuszi a kötél közepét rágcsálja éppen. Halkan, egymás között beszéljétek meg, hogy 1-5-ig, ki hányas számú vadász szeretne lenni. Annak a vadásznak kell a nyulat leggyorsabban elkapni, akinek a számát mondom. A kötélen átlépni nem szabad. Átnyúlva, ha megérinted azt a vadászt, akinél a nyúl van, az köteles átadni neked a nyulat. Ha 0-át mondok minden vadásznak indulnia kell a vadászatra. Ilyenkor vigyázzatok, ne ütközzetek! Aki a leggyorsabb, legügyesebb azé a nyúl. Minden egyes nyúlért répa lesz a jutalom. Igyekezzetek minél több répát szerezni. Egyre messzebbről foglak indítani benneteket, egyre messzebbről kell a nyulat levadásznotok.

A játék lezárása: Ha mindenkire legalább kétszer-háromszor sor került, akkor fejezzük be a játékot.

Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A játék végén összeszámoljuk a gyerekekkel közösen, hogy a csapatok hány répát gyűjtöttek. Ki volt a gyorsabb, ügyesebb. Megdicsérem a csapatokat, és a játékosokat is külön-külön. Megkérdezem, hogyan érezték magukat a játék alatt? Megköszönöm, hogy segítettek a vadászatban. Megkérdezem, hogy legközelebb velem tartanak- e.

Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Ha a gyerekek már biztonságban játszák a játékot, akkor kitapsolom vagy az ujjaimon mutatom a vadászok számát. Páratlan létszám esetén a fővadász lehet egy kisgyerek. Lehetne 10-es számkörben is játszani. Számok helyett, lehetne játszani színekkel is. A kerettörténetet is lehetne változtatni, pl. a macskáknak egeret kellene elkapniuk vagy a horgászoknak halat kellene fogniuk.

A játékvezető speciális feladatai: A szabályokat érthetően, a korosztálynak megfelelően kell ismertetni. Változtatni csak akkor szabad, ha már jól begyakorolták. Ösztönözni, buzdítani, dicsérni kell őket. A játék izgalmát, tempóját lehet fokozni a játék vezetés gyorsításával.

Egyéb/megjegyzés: Több alkalommal is kérték a gyerekek, hogy játsszuk el.

A játékot lejegyezte: Gógné Lengyel Ildikó Olga