A játék neve, címe: Postás játék, Besnyi Szabolcs Játékra fel képzése alapján
A játék pedagógiai célja: A játék célja: egymásra hangolódás, csoportkohézió erősítése, együttműködés erősítése, koncentráció fejlesztése. A játékot egy 9. évfolyamos osztállyal próbáltam ki rendszerező, összefoglaló órán. Fontos cél volt az egyetemes középkori történettel kapcsolatos ismeretek összegzése, ismétlése.
A játék jellege: Együttműködési
A baleseti kockázat szintje: alacsony
Szükséges biztonsági intézkedések: A teremet be kellett rendezni, illetve felhívni a diákok figyelmét arra, hogy ne szorítsák túl egymás kezét.
Résztvevők száma: 8 főnél kevesebb,
Résztvevők életkora: 14 évtől idősebb
Játékidő: 10-15 perc
Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
Eszközigény: 2 asztal, 8 szék, egy 50 forintos és egy textil tolltartó.
Technikai igény: 2 iskolapad, 8 szék.
Az előkészítés feladatai: A diákokkal együtt rendeztük át a tantermet.
Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
A résztvevők bevonásának lehetőségei: Közösen rendeztük be a termet, választottuk ki a plüssjátékot helyettesítő eszközt, illetve képeztük a csapatok tagjait.
A játék megnyitása, nyitánya: Kerettörténet: A következő órán témazáró dolgozatot írunk. Kiemelt témakör a középkori céh és a középkori város működése. A két létrejött csoport egy-egy céhet képvisel és a középkori szabályokkal ellentétben verseng egymással. Aki több pontot szerez az plusz pontot kap a dolgozatpontszámaihoz.
A játék menete, játékszabályok:A 8 tanuló két csoportot, céhet alkotott az alapján, hogy ki milyen messze lakik az iskolától. Az egyik csoport a közelebbi, a második a távolabbi diákokból jött létre. Először az 50 forintos érmés postás játékkal melegítettünk be, gyakoroltuk a játékszabályokat, majd élesben, már pontra ment az igaz-hamis állításokkal. Minden állítás után meg is beszéltük az állítás indoklását, így ismételtek is a diákok, tudatosítottuk a tananyagot. Játékszabályok: – a játékhoz koncentrációra és együttműködésre van szüksége – meg kell fogni egymás kezét, és kézszorítással jelet adni a mellettünk ülőnek – csak a felőlem legközelebb ülő játékos nézheti az 50 forintos, illetve válaszolhat az igaz-hamis állításokra, tehát így ő adhatja tovább a jelet, azaz a kétszorítást – a többieknek a tábla felé kell fordulniuk, tilos lesni – megszólalni nem szabad – csak a fej illetve az igaz állításoknál kell jelezni, jelzést továbbadni – aki előbb elkapja a tolttartót azé a pont, ekkor a csoport tagjai tolódnak egyet előre – rossz válasz, jeladás esetén mínusz pont jár – tilos csúnyán beszélni, és szidni a másikat, ha rosszul választ, válaszol – csalni tilos, pontlevonással jár
A játék lezárása: A játék 12 percig tartott. Mikor elfogytak az állítások összeadtuk a pontokat. A suszterek céhe nyert 13 ponttal.
Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A nyertes csapat 3, míg a vesztes 1 plusz pontot kapott a témazáró dolgozathoz. A diákok értékelték a játékot. Nagyon tetszett nekik, különösen az, hogy közös erőfeszítésre volt szükség a győzelemhez. Azonban problémának érezték, hogy végig fogni kellett egymás kezét.
Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A játéknak kakukktojásos verzióját is egy alternatívnak tartom. Mikor a kakukktojást kell megtalálni, és így kézszorítással jelezni a csapatunknak, hogy tudjuk a választ.
A játékvezető speciális feladatai: Figyelni, hogy valóban megtörtént-e a kézszorítás átadása, nem tört-e csalás, és nem az utolsó tudta helyes választ. Kiemelten hangsúlyos, hogy ne legyen konfliktus a tagok között az esetleges tévedések, hibák miatt.
Egyéb/megjegyzés: Meglátásom szerint ezt a játékot inkább olyan közösséggel kell játszani, akik már összeszoktak, és nem zavarja őket a kézfogás intimitása.
A játékot lejegyezte: Gergye Petra