JÁTÉKRA FEL!

Gerencsérné Szánóczki Judit: Denevér – fogó

  1. A játék neve, címe: Denevér – fogó
  2. A játék pedagógiai célja: – a játék öröme, – a tanult ismeretek feldolgozása, a foglalkozás levezetése, – szabály- és feladattudat fejlesztése
  3. A játék jellege: Egyéb
  4. A baleseti kockázat szintje: Közepes
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Előre behatárolt területen mozoghatnak, egyenes, természetes és mesterséges akadályoktól mentes helyszínen.
  6. Résztvevők száma: 8-14
  7. Résztvevők életkora: 7+
  8. Játékidő: 5-10 perc
  9. Helyszín: Elsősorban szabadtéren játszható
  10. Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
  11. Kellékigény: A játékteret kijelölő színes kötél.
  12. Technikai igény:
  13. Az előkészítés feladatai: A játékteret kijelölő kötél elhelyezése.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Az elővett és elhelyezésre kerülő kötél már mint motivációs eszköz szerepelhet. Az életkori sajátosságból adódó kíváncsiság szintén motiválhat. Maga a játék és annak lehetősége vonzó.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Osztálykiránduláson program levezetéseként, feladat és szabálytudat fejlesztése mellett a játékért magáért játszottuk.Kirándulásunk fő témája a denevér volt, így a játék szereplői is ők lettek. A denevérek kirajzottak a barlangból, hogy megtöltsék a hasukat ízletes kis rovarokkal. A denevérek a kötélen kívül, míg a zsákmányok a kötélen belül helyezkednek el. A denevérek egész nap nem ettek, így nagyon éhesek, és az a céljuk, hogy minél több rovart elkapjanak.
  17. A játék menete, játékszabályok: A rovarok csak a kijelölt területen belül mozoghatnak. A denevérek feladata az, hogy elkapják őket. A rovarok szerencséjére nincs könnyű dolguk a denevéreknek. Csak úgy támadhatnak, és léphetnek a kötélen belülre, ha hallhatóvá teszik hangjukat és egy levegővétellel hangos "Ááááá"-t kiáltanak. Ez idő alatt kell rovart fogniuk. Ha elfogy a levegőjük, és a kötélen belül maradnak, ők is ennivalóvá változnak. Abban az esetben menekülhetnek meg, ha levegő fogytán kilépnek a kötélen kívülre. Ha el tudnak kapni egy kis rovart, úgy a kis ízeltlábú is denevérré változik és a kötélen kívülre kerül. – Első körben egyszerre csak egy denevér indulhat zsákmányt szerezni. – Egyszerre három denevér indul vadászatra – Akikedig denevérek voltak, most helyet cserélnek a rovarokkal. – Újabb két csoport alakul.
  18. A játék lezárása: Amikor a csapatok váltották egymást, és a denevérek, rovarok is elfáradtak, javaslom, hogy a jóllakott denevérek repüljenek vissza a barlangba egy kis szunyókálásra. Ha viszont nem lankad a játékkedv, akkor felajánlok a gyerekeknek egy kissé pihentetőbb, kevésbé mozgásos játékot, hogy feltöltődjenek.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Megkérdezem, van-e olyan kis rovar, akit nem kaptak el egyszer sem. Ő lesz a nap hőse.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A természetismeret, magyar nyelv és irodalom…tantárgyakkal való koncentráció lehetőséget biztosít az akár aktuális ismeretanyag (növények, állatok, személyek…) szereplőként, játékfiguraként való alkalmazására.
  21. A játékvezető speciális feladatai: Egy időben több szabály betartatása.
  22. Egyéb/megjegyzés:
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Gerencsérné Szánóczki Judit