JÁTÉKRA FEL!

Geisz Angéla: Nappal és éjszaka

  1. A játék neve, címe: Nappal és éjszaka
  2. A játék pedagógiai célja: Napszakok, azokra jellemző cselekvések, időrend gyakorlása.
  3. A játék jellege: Együttműködési
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Csoportszoba elrendezése, bútorok arrébb tolása, szellőztetés.
  6. Résztvevők száma: 15-20
  7. Résztvevők életkora: -5
  8. Játékidő: 5-10 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Nagyobb kör: Akkora hely, ahol a résztvevők hátra tudnak lépni
  11. Kellékigény: Napszakokat ábrázoló képek, dob, triangulum
  12. Technikai igény:
  13. Az előkészítés feladatai: Képek elkészítése, hangszerek előkészítése, terem elrendezése
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Játékra való felhívás, foglalkozásból való átvezetés, terem közös elrendezése, hangszerek kiválogatása.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Körben ülünk a szőnyegen, napszakokról beszélgetünk, képeket rendezik a gyerekek időrendi sorrendben, amelyek napszakokat ábrázolnak. Megbeszéljük az adott napszakhoz tartozó tevékenységeket, napszakok közti ellentétpárokat: nappal-éjszaka, este-reggel. "Képzeljétek el, ennek a két hangszernek (dob, triangulum), amiket idekészítettünk varázsereje van. Ha megszólal a varázsdob leszáll az éj és mély álomba szenderültök. Amikor viszont megszólal a tiangulum csilingelő hangja, akkor rögtön reggelt varázsolok, kinyílik a szemetek, kipattantok az ágyból!"
  17. A játék menete, játékszabályok: Hangszerek elővétele, megszólaltatása, kipróbálása Játékszabály ismertetése: Amikor a dob hangját halljátok és éjszakát varázsoltok, mivel éjjel alszunk, gyorsan lefekszetek a szőnyegre és becsukjátok a szemeteket. Ha viszont a tiangulum hangját halljátok és azzal reggelt varázsolok, akkor gyorsan kipattantok az ágyból és felálltok! És így tovább, mikor melyik hangszer szólal meg a hozzá tartozó feladatot kell csinálnotok: Dobszóra lefeküdni, csilingelésre felállni! Játék játszása úgy, hogy én, mint játékvezető leszek a varázsló, én szólaltatom meg a hangszereket. Hangszerek változásának időtartamát folyamatosan csökkentem, minél gyorsabban kell a helyzetüket változtatni, átvezetem mozgásgyakorlatba. Játék eljátszása úgy, hogy a gyerekek szólaltatják meg a hangszereket (ők lesznek a varázslók).
  18. A játék lezárása: Addig játsszuk, amíg minden gyerek sorra nem kerül varázslónak. "Most már annyiszor váltotta egymást az éjszaka a nappallal, hogy eljutottunk az év végéig, most egy kicsit megpihenünk. Leülünk a szőnyegre. A sok mozgásban biztos nagyon megszomjaztatok, kiosztom a poharakat, mindenki igyon egy kis vizet."
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A pihenés közben a gyerekeknek kérdéseket teszek fel a játékkal kapcsolatban, meghallgatom az egyéni véleménynyilvánításokat. Mi tetszett a legjobban a játékban? Visszacsatolás: Milyen két napszak váltotta egymást? Milyen tevékenységet folytatunk azokban a napszakokban?
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Bevonhatunk több napszakot is, több hangszerrel és tevékenységgel.
  21. A játékvezető speciális feladatai: Egymás testi épségének megóvására figyelni, elég hely legyen lefeküdniük, ne lépjenek egymás kezére. Amikor a gyerekek használják a hangszereket, akkor figyelni arra, hogy minden gyerek sorra kerüljön, aki szeretne.
  22. Egyéb/megjegyzés:
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Geisz Angéla