JÁTÉKRA FEL!

Garamvölgyi Noémi: Rejts, találj, rakd össze!

  1. A játék neve, címe: Rejts, találj, rakd össze!
  2. A játék pedagógiai célja: Ismeretszerzés Magyarország városairól, megyéiről, hazánk nevezetességeiről. Koncentrációs készség, megfigyelés, rész-egész viszonya – területek fejlesztése. Memória, szóbeli fogalmazás, élmény történet elmondása – fejlesztése.
  3. A játék jellege: Kommunikációs
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: kényelmes, nem zsúfolt, megfelelő nagyságú tér kijelölése
  6. Résztvevők száma: 21-30
  7. Résztvevők életkora: 5+
  8. Játékidő: 10-15 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
  11. Kellékigény: kényelmes, nem zsúfolt, megfelelő nagyságú tér kijelölése
  12. Technikai igény: nincs
  13. Az előkészítés feladatai: rend, tisztaság a teremben és a folyosón
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Ebben a tanévben iskolánk mottója, ami köré csoportosítottuk a programjainkat: Itthon otthon vagy. Minden osztály húzott egy megyét, amiből felkészült, megismerte a nevezetességeit, látnivalóit, elhelyezkedését, szomszédait, hagyományait. Tablót is készítettünk, képekkel, fontos tudnivalókkal ismertettük meg a többi osztállyal a saját megyénket és mi is így ismertük meg a többi megyét játékos formában kis előadásokkal. Majd minden osztály a közös faliújságra kitette a kivágott megyét és lett belőle egy nagy alakú Magyarország térkép. Ez a folyosón található, minden gyerek sokszor nézi szünetben, ezért már nem nehéz feladat kitenni puzzle-ból.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Mai játékunkban mindenki elrejthet, megtalálhat és kirakhat valamit. Máris mondom hogyan.
  17. A játék menete, játékszabályok: Körben leülünk törökülésben a földre és mindenki 1-et dob a dobókockával. Ha 6-ost dobtál, kapsz tőlem 1 puzzle darabot. Ha nem 6-ost dobsz, de mondasz 1 városnevet vagy megyét, akkor is a tied a puzzle. Addig megyünk körben, míg elfogy az összes puzzle, így minden gyerek 1 vagy 2 darabot kap. Ezután akinek a keresztneve betűinek száma páros, az kimegy a folyosóra, akinek páratlan, az marad bent a teremben. Kb. fele-fele nálunk az arány. A feladat, hogy elrejtsd a darabot, darabokat. Lehet polcra, szekrénybe, szekrényre, könyvek közé, virágtartóra, padba, ablakpárkányra, függöny mögé stb, egy feltétellel, hogy a csücske kilátszódjon. Ezután helycsere, s meg kell találni az elrejtett darabokat. /én az ajtóban álltam, innen figyelhettem mindkét csapatot / Segíteni is lehetett egymásnak a hideg, langyos, meleg, forró segédszavakkal – így mindet sikerült megtalálnunk, ki 1-et, ki 2-t, volt aki 3-at is. Szabály volt az is, hogy ameddig volt olyan, aki még nem talált, addig nem kereshetett olyan gyerek, akinek már volt találata. Ismét leültünk körben és elkezdtük kirakni a kirakóst, már addigra mindenki rájött, hogy Magyarország fog kialakulni belőle.
  18. A játék lezárása: Az utolsó darab volt a legizgalmasabb, ezután megtapsoltuk magunkat. Majd beszélgetni kezdtünk, hogy ki járt már egy-egy helyen, amire rámutattam, vagy ők megmutatták, hol nyaraltak, hol lakik a nagymama stb. Elmondták, milyen élményeik voltak egy-egy helyen, városban, milyen nevezetességre emlékszenek, mit ajánlanak másoknak, hogy feltétlenül nézzék meg stb.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Megdicsértem őket, hogy gyorsan, pontosan dolgoztak, segítették egymást, vigyáztak egymásra, ügyesen rakták a darabokat és sokat meséltek az élményeikről. Egy-egy kis csoki is járt a dicséret mellé. Megkérdeztem tőlük, hogy a játék 4 része közül melyik tetszett a legjobban, mikor érezték magukat a legkellemesebben. A táblára kitettem 4 színes lapot: a piros elé állt, aki a dobókockás részt szerette, a kék elé, aki az elrejtést, a zöld elé, aki a megtalálást és a sárga elé, aki a kirakást. 3- 5- 6- 12 volt a megoszlás nálunk, nem is csodálkozom rajta, nagyon szeretünk puzzle-val játszani.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Ez a játék mindig más, ha újabb és újabb puzzle a kirakandó. Lehet más mozgásformákat is beleszőni, pl. nyúl ugrásban, óriásjárásban rejthet-találhat stb
  21. A játékvezető speciális feladatai: Ebben a korosztályban arra kell figyelni, hogy a szabályokat tartsák be, pl. kilógó csücsök vagy, hogy mindenkinek lehetőséget kell adni a találásra.
  22. Egyéb/megjegyzés:
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Garamvölgyi Noémi