JÁTÉKRA FEL!

Garamvölgyi Anett: Tulipánszedő

  1. A játék neve, címe: Tulipánszedő
  2. A játék pedagógiai célja: Zenei hallás, mozgáskoordináció és reflexek fejlesztése
  3. A játék jellege: Egyéb
  4. A baleseti kockázat szintje: Közepes
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Játék közben a felszedésre szánt tulipánok egyaránt kerülhetnek elhelyezésre körben a földre, illetve egy asztalra vagy asztalsorra. Amennyiben lekerekített szélű asztal/asztalok állnak rendelkezésünkre, ez utóbbi biztonságosabb, amennyiben nem, és a föld mellett döntünk, célszerű a szemüveget viselő játékosokkal levetetni a szemüvegjeiket, nehogy játék közben leessen róluk és megsérüljenek. A földön elhelyezett tulipánok esetén kockázatot jelenthet a játékosok összefejelése és elbotlása is. Ezt teljesen megelőzni nem lehet, csak csökkenteni a kockázatot azzal, hogy nem hagyunk felesleges tárgyakat a mozgástér közelében.
  6. Résztvevők száma: -8,8-14,15-20,21-30
  7. Résztvevők életkora: 5+,7+,10+
  8. Játékidő: 15+
  9. Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
  10. Helyigény: Nagyobb kör: Akkora hely, ahol a résztvevők hátra tudnak lépni
  11. Kellékigény: Papírtulipánok (vastagabb vagy laminált papírból). Én az „Így tedd rá” néptáncoktatási módszer tulipánjait használom erre a célra, mert nem koszolódnak és nem szakadnak el.
  12. Technikai igény: Játékvezetőként az énekem kíséretére én saját hangszeremet, a kobozt használom (pengetős népi hangszer). Természetesen ez felcserélhető vagy elhagyható. Fő, hogy a játékosok pontosan hallják, mikor kezdődik a zene és mikor áll meg. Abban az esetben, ha a játékvezető nem játszik hangszeren, javaslom egy hangfalakkal rendelkező zenelejátszó eszköz használatát. A játék játszható asztallal és asztal nélkül is. Az előbbi egy kicsit biztonságosabb, mert a tulipánok felszedéséhez nem kell olyan mélyen lehajolni, mintha a földre helyeznénk azokat.
  13. Az előkészítés feladatai: Előkészítésként fontos feladat a terem átrendezése úgy, hogy egy kör alakban kiürített teret kapjunk. Lényeges az eszközök kikészítése: a játékvezető hangszere vagy zenelejátszója, papírtulipánok (egyelőre még a gyermekek látószögén kívül) és amennyiben asztallal játszunk akkor egy asztal vagy asztalsor a résztvevők számától függően. A szempont az, hogy minden körülötte álló játékos odaférjen az asztalra helyezett virágokhoz. Végül, de nem utolsó sorban szintén az előkészítés része egy közös daltanulás. Én a Hej, tulipán, tulipán kezdetű népdalt társítottam játékomhoz, hiszen a közben használt játékeszközök is tulipánok.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: Több mint 5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Amennyiben szükséges a terem átrendezése, a gyermekek is segíthetnek ebben. Daltanítás előtt gyakran tartok egy rövid hangszerbemutatót a játékosoknak ezzel is bővítve hangszerismereteiket és egy kicsit oldva a hangulatot. A bemutató után az éneklést is szeretem interaktívvá tenni kérdésekkel. Pl: Melyik évszakban énekelhették ezt a népdalt? Hány virág van a szövegében? Milyen színű tulipánokat láttak már? A dalban felsorolt virágok közül melyik gyógynövény?… stb. Így nem csak bemagolják a dalszöveget, hanem értelmezik is azt.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Az énektanulást követően a játék nyitányaként kiosztásra vagy kitételre kerülnek a papírtulipánok. Miközben a játékosok és a virágok körben elrendeződnek, ismertetem a játékszabályokat.
  17. A játék menete, játékszabályok: A játék menete egyszerű: Zenei kísérettel énekelve a közösen tanult dalt a gyermekek sétálva vagy táncolva elindulnak a kihelyezett tulipánok körül. Egészen addig járnak körbe, míg a játékvezető által szabályozva a zene egy váratlan pillanatban le nem áll. Ekkor a lehető leggyorsabban mindenkinek fel kell szednie egy tulipánt. Az első körben még pontosan annyi papírvirág van, amennyi játékos. A második körtől azonban a rendelkezésünkre álló játékidő és a játékosok számától függően 1 vagy 2 db tulipánt kiveszünk, a többit visszatesszük. Aki a zene leálltával nem tud felszedni tulipánt, az a következő körtől főénekessé, illetve főzenésszé válik és mellém áll muzsikálni. A játék addig tart, amíg az utolsó tulipánt is felszedi valaki. Kiegészítő szabályok tapasztalatok alapján: – Mindenki csak egyetlen tulipánt szedhet fel a kör végén. – A tulipán azt illeti, aki először megérintette. Szabálytalanságnak számít egymás kezéből kivenni. – Zene közben nem szabad a tulipánokhoz érni vagy föléjük nyújtott kézzel őrizni őket. Kizárólag csak akkor van lehetőség a felszedésükre, amikor a zene leállt. Megjegyzés: Fontos odafigyelni arra, hogy a játékosok ne kudarcként éljék meg a kiesést, ezért nálam a legújabb 4 kieső tojáscsörgőt kap, hogy segítsen adni a ritmust azoknak a lába alá, akik még aktívan, a körben játszanak és természetesen mindemellett szorgalmasan énekelnek.
  18. A játék lezárása: Zárásként mindannyian tapssal jutalmazzuk a nyertest. Amennyiben a csoporttagok jó viszonyban vannak, ezt kiegészítheti egy nagy ölelés is.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Dicséret illeti a legügyesebb tulipánszedőt és vele együtt az összes játékost. Tudatosítani kell a gyermekekben, hogy a játék során nem a győzelem a legfontosabb, hanem az, hogy együtt vagyunk és jól érezzük magunkat. Ráadásként játék után én meg szoktam engedni a játékosoknak azt is, hogy kipróbálhatják a hangszeremet.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A virágok körben a földön, illetve asztalon vagy asztalsoron egyaránt elhelyezhetőek. Amennyiben az asztal/asztalok sarkai lekerekítettek, úgy biztonságosabbnak tartom ezt a verziót, mert kisebb az esélye annak, hogy a gyermekek a nagy izgalomban és lendületben összefejeljenek vagy egymásra esnek. A tulipánok helyettesíthetőek más felszedhető tárgyakkal is. Például kisebb plüssjátékokkal. A kísérő ének szintén cserélhető. Ezzel a módszerrel könnyen begyakoroltathatunk akármilyen dalt, mert a gyerekek a játék hevében nem unják azt meg ismételgetni, sőt, kifejezetten élvezik.
  21. A játékvezető speciális feladatai: Ebben a játékban pozitív, ha a vezetőnek van némi muzikális adottsága. Ha hangszeren játszani esetleg nem is tud, jó, ha legalább énekelni igen. Külön figyelmet igényel a gyermekek lelki állapotának követése játék közben. Buzdítsuk őket arra, hogy örüljenek egymás sikereinek.
  22. Egyéb/megjegyzés: Szívből remélem, hogy mások is annyira élvezik majd ezt a játékot, mint én és az eddigi játékosaim. 🙂
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: https://goo.gl/photos/eZd1coetuqzzHRRU6
  24. A Játékot lejegyezte: Garamvölgyi Anett, (anetteg92@gmail.com)