JÁTÉKRA FEL!

GÁNCS SZILVIA: „SOROZATOS SOROZATOK”

  1. A játék neve, címe: „SOROZATOS SOROZATOK”
  2. A játék pedagógiai célja: 1. A résztvevők játékos formában ráhangolódnak a 2.osztályos tananyagban soron következő témakörre (szorzás). Azáltal, hogy folyamatosan ismétlik adott szabályszerűség alapján a növekvő sorozatokat, folyamatosan gyakorolnak szinte észrevétlenül. 2. Figyelem fejlesztése pontos számolással. 3. Számolási készség fejlesztése szóbeli műveletvégzéssel.
  3. A játék jellege: Bemelegítő, ráhangoló
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Vigyázzanak egymásra és a berendezési tárgyakra amikor a „számlabdát” dobálják egymásnak.
  6. Résztvevők száma: 8-14
  7. Résztvevők életkora: 7+
  8. Játékidő: 5-10 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  11. Kellékigény: 1 db (szivacs)labda
  12. Technikai igény: Annyi szék, ahány résztvevője van a játéknak.
  13. Az előkészítés feladatai: A helyszín berendezése, ahol körben ülve vagy állva biztonságosan lehet játszani.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Minden résztvevő a saját székét/párnáját hozza magával a játék színhelyére és kört alkotnak (pedagógus irányításával).
  16. A játék megnyitása, nyitánya: A „Sorozatos Sorozatok” egy általam kigondolt játék. Ilyen formában még soha, senkivel nem játszottam. Ti lesztek az elsők. A játékszabály a következő: – Növekvő számsorozatokat kell alkotnotok az általam megadott szabály alapján. – A kezdő játékos -akit kiszámolóval fogunk kiválasztani- 0-ról fog indulni. Tőle az óramutató járásával egyező irányban fogunk haladni. – Ha valaki ront, nem esik ki a játékból, de fel kell állnia, a saját széke mögé és, amikor az aktuális kör véget ér, van lehetősége arra, hogy visszaüljön a helyére, de csak akkor, ha az aktuális számsorozatot hibátlanul elmondja. – Ha azt mondom, hogy a számsorozat egy 2-vel növekvő sorozat lesz, akkor a sorozat tagjai a következő számok lesznek: 0,2,4,6,8,10,12,14,16,18,20…
  17. A játék menete, játékszabályok: A játékosok körben ülnek, én a körön kívülről irányítom az eseményeket. Megkérek egy tanulót, hogy számolja ki a kezdőjátékost. – X.Y. számold ki, ki legyen a kezdőjátékos! – Z lesz a kezdőjáétkos és 4-gyel növekvő sorozatot kérek. Indulhat a játék! Játékra fel! – Ha a sorozat alkotása közben nem rontott senki, akkor új kezdőjátékos és új sorozatot kezdünk. Ha volt(ak) rontás(ok), akkor lehetőséget biztosítok a számukra, hogy javítsák a hibájukat, a teljes sorozat pontos megismétlésével.
  18. A játék lezárása: A játéknak akkor van vége, ha én véget vetek annak (pl. időhiány miatt) vagy valamely külső tényező miatt abba kell hagynunk.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A játéknak csak győztesei vannak, mert játszva tanulnak, így a játék végeztével minden tanulót megdicsérek. Megköszönöm, nekik a részvételt. Megkérdezem őket, hogy érezték magukat, mit tanultak a játékból.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: 1. A kezdőjátékos kiszámolása után az illető egy „számlabdát” kap, amit bárkinek dobhat, kivétel a két mellette ülő társának. Egy általam megadott szám alapján növekszik a sorozat, ha valaki nem tudja folytatni a sorozatot vagy nem kapta el a labdát, feláll a saját széke mögé és a játékmenet végén lehetősége lesz a teljes sorozat pontos megismétlésével újra elfoglalni a helyét. Ha a sorozatot nem sikerül pontosan megismételnie zálogot kell adnia, amit a játék befejezése után kiválthat. 2. A kezdőjátékostól (0) balra haladva indulunk. Adott szám alapján növekszik a sorozat, de ekkor mindenki megismétli az előtte elhangzott számokat és hozzáteszi a sorozat következő tagját is. Aki ront, vele az előzőekben elmondottak alapján járok el.
  21. A játékvezető speciális feladatai: A játékvezető speciális feladatai: A bevezetésre kerülő új játék szabályait fokozatosan ismertetem. Próbajáték után gyakoroljuk az „alap” játékot, ha ez már megy következhetnek a módosítások.
  22. Egyéb/megjegyzés: A tanulóknak tetszett a játék, élvezték, lelkesek voltak.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: GÁNCS SZILVIA