JÁTÉKRA FEL!

Galiné Szabó Katalin: „Megy a hajó a Dunán..”

  1. A játék neve, címe: „Megy a hajó a Dunán..”
  2. A játék pedagógiai célja: A résztvevők segítése a j – ly differenciálásában, helyesírásuk memorizálásában mozgásos, játékos formában.
  3. A játék jellege: Egyéb
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: A terem átrendezése, a gyerekek figyelmeztetése arra, hogy figyeljenek egymásra mozgás közben.
  6. Résztvevők száma: 21-30
  7. Résztvevők életkora: 7+
  8. Játékidő: 5-10 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  11. Kellékigény: Kép- és szókártyák
  12. Technikai igény: nincs szükség semmilyen speciális technikai kellékre
  13. Az előkészítés feladatai: Berendezem a helyszínt, hogy biztonságosan lehessen játszani. A kép- és szókártyákat középre helyezem, a hajó és uszály képét elhelyezem a terem egy-egy sarkában.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: 3-4. osztályos gyerekekkel képes szójegyzéket lehet készíteni korábbi nyelvtan órákon. A játék során azt is lehet használni.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Mondóka tanulása, ritmizálása, dramatizálása. Hangerő-játék, ritmusjáték. A bonyolultabb verziókhoz kapitány kijelölése. „Megy a hajó a Dunán, lemaradt a kapitány, kiabál, trombitál, de a hajó meg nem áll.”
  17. A játék menete, játékszabályok: 1. A legegyszerűbb verzió: A mondókázás közben kört alakítunk, középre elhelyezem a szó- és képkártyákat véletlenszerűen. „Betűország kikötőjében egy hajó és egy uszály várja az utasokat.” Az aktuális csoport tanulói már ismerik ezt a metaforát a korábbi órákról. Ha először játszunk ilyet, ismertetni kell velük, hogy ha j jelöli a szóban a „j” hangot, az a szó csak a hajón utazhat át a Mesék Földjére. Ha ly jelöli a „j” hangot, annak a szónak az uszályba kell beszállnia. Tapsra elindulnak és húznak egy kártyát. A biztonság érdekében le lehet őket lassítani mondjuk úgy, hogy csak tyúklépésben, törpe- vagy fókajárásban haladhatnak a kártyák felé. Ha kihúzta a kártyát, el kell döntse hogyan írjuk helyesen a szót és elindulni a hajó és uszály jelölte sarokba. Az aktuális csoport tanulói első osztályosok, így nekik könnyítésül és hogy sikerélményük legyen a szókártyákon nem hagytam ki a j hangot jelölő betűket. A képet húzó tanulóknak viszont nehezebb a dolguk. Itt is lehet könnyíteni, mert a szó – és képkártyák párosíthatók, így segíthetik egymást a tanulók. Az a csapat nyer, ahol a beérkező gyerekek először állnak be oszlopba/sorba.
  18. A játék lezárása: Ha mindenki megtalálta a helyét, minden gyerek elmondja a szavát vagy a képének a nevét hangosan, és közösen szótagoljuk. Érdemes felhívni a gyerekek figyelmét arra, hogy melyik járműben utaznak a szavak, ezzel is segítve a memorizálást.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Meg kell dicsérni a gyerekeket! Mivel az aktuális csoport tagjai kicsik még az önreflexióhoz, direkt kérdéseket teszek fel. Ki érezte jól magát?/Kinek tetszett a játék? A saját szavad helyesírását megjegyezted-e? Figyeltél-e az utastársaid szavaira is? Segítettél-e valakinek a játék során? Miben?
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: 2. kihagyni a szókártyákon a j hangot jelölő betűket/csak képekkel dolgozni = ebben az esetben kell egy kapitány, aki ellenőrzi az utaslistáján, ki szállhat be a járműbe 3.nem elég csak rátalálni a helyesírásra, az utasok csak betűrendben szállhatnak be a hajóba és az uszályba = itt is érdemes kapitányt kijelölni, aki ellenőrzi az utaslistát
  21. A játékvezető speciális feladatai: Figyelni kell a tanulók biztonságára! A szabályokat egyértelműen kell elmagyarázni. Fokozatosan, a legegyszerűbb verziótól érdemes haladni az összetett játék felé. A segítséget igénylő tanulókra figyelni kell, segítségnyújtással kudarcuk elkerülhető. (Erre is be lehet vezetni egy egyezményes jelet, ha a csoport összetétele úgy kívánja.)
  22. Egyéb/megjegyzés: A j-ly szavak körét lépésről-lépésre érdemes bővíteni. Vagy a játékot megelőzően írni, mondatba foglalni a szavakat, vagy a játék után megtenni ugyanezt.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: https://drive.google.com/drive/folders/0Bz9dvDjzwf6yWUFfLVd0WVdfUGc
  24. A Játékot lejegyezte: Galiné Szabó Katalin