JÁTÉKRA FEL!

Galambos Éva: Vigyázz, kész, méz!

A játék neve, címe: Vigyázz, kész, méz!

A játék pedagógiai célja: Állóképesség, ügyesség, gyorsaság fejlesztése, számlálás gyakorlása, tájékozódás térben, gyors irányváltások gyakorlása

A játék jellege: egyuttmukodesi

A baleseti kockázat szintje: kozepes

Szükséges biztonsági intézkedések: Futás közben összeütközhetnek a játékosok. Minél több a résztvevő, annál nagyobb a kockázat. Biztonsági intézkedések: a résztvevők létszámától függően elegendő hely biztosítása, zsúfoltság elkerülése, a figyelem felhívása az ütközés veszélyére, a játékban szereplő gyűjtőhelyek számának, vagy nagyságának növelése létszámtól függően, szintén a zsúfoltság elkerülése érdekében.

Résztvevők száma: 8 főnél kevesebb, 8-14 fő,

Résztvevők életkora: -5

Játékidő: 1-5 perc

Helyszín: barhol

Helyigény: ter

Eszközigény: gyűjtőhely: lehet egy vagy több karika vagy doboz, kréta, vagy bot, amivel körberajzolunk egy-egy területet, piros és sárga műanyag kislabdák (azonos számúak) – a számuk a résztvevők számától függően lehet több vagy kevesebb. Olyan gyűjtőhelyet kell kialakítani, amiből a labdák nem tudnak szétgurulni.

Technikai igény: Két térfél kialakításához, elválasztásához kötél, vagy felrajzolt csík, bármilyen jelölés. Nagyobb korosztálynál képzeletbeli vonal. A gyűjtőterületek megjelölése, ahová a virágport (labdákat) gyűjtik. Ha több játékos van egy-egy csapatban, akkor több gyűjtőpont (karika, láda, körberajzolt terület) hogy az ütközést, fejek összekoppanásának veszélyét csökkentsük.

Az előkészítés feladatai: A két térfél meghatározása, megjelölése, a gyűjtőhelyek megjelölése, labdák elhelyezése a gyűjtőhelyeken (egyik oldalon csak piros, másik oldalon csak sárga labdák )

Az előkészítéshez szükséges idő:0-5

A résztvevők bevonásának lehetőségei: Segíthetnek a labdákat elhelyezni a gyűjtőhelyeken.

A játék megnyitása, nyitánya: A játékosok kialakítanak két csapatot, vagy a játékvezető határoz meg két csapatot. Kisgyerekek esetén érdemes a játékvezetőnek választani, hogy közel azonos feltételekkel rendelkezzen a két csapat. A sárga csapat a piros labdák elé áll, a piros csapat pedig a sárgák elé.

A játék menete, játékszabályok:Kerettörténet: Egy szép virágos rétre méhecskék szállnak és szorgalmasan gyűjtögetik a nektárt. A piros kaptár méhei piros virágport (labdákat) a sárgák pedig természetesen sárgát. Ám a furfangos darazsak ellopkodják a fáradságos munkával összegyűjtött méznek valót. Játékszabály: Mindkét csapat kiválasztja, hogy kik lesznek a méhek és kik a darazsak a csapatban (érdemes azonos számú méhet és darazsat választani csapatonként). A kiválasztott darazsak átmennek az ellenfél térfelére. A méhek feladata, hogy az ellenfél térfeléről minél több virágport (labdát) gyűjtsenek a kaptárukba, de csak a saját színüket vihetik és azt is egyenként. Szabály, hogy dobni, gurítani a labdát nem lehet, csak egy kézzel betenni, kivenni. A darazsak feladata, hogy a méhektől visszaszerezzék a labdákat. A sárga csapattól a sárgákat, a pirosaktól a pirosat. Vezényszóra indul a gyűjtés: Vigyázz, kész, méz! Egy előre megadott jelre (taps, füttyszó, állj kiáltás) ér véget. A kézben lévő labdákat le kell dobni a földre, azok már nem érvényesek. Az a csapat nyert, akinek több saját színű virágport (labdát) sikerült begyűjteni.

A játék lezárása: Valamilyen jelre ér véget a játék. Ez után meg kell számolni a labdákat és ennek függvényében eredményt hirdetni. Ha közösség építés a cél és még nem fáradtak el a játékosok, akkor meg lehet ismételni a játékot új csapatbontással.

Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A játékvezető megköszöni a részvételt, megdicséri a résztvevőket. Érdeklődhet, hogy elfáradtak-e, van-e kedvük egy visszavágóhoz, vagy új játékhoz. Mivel én óvónéni vagyok, ezért a játékot valamilyen foglalkozás keretén belül vezetem le. Ez után lehetőség van arra, hogy pl: megkínáljam a gyerekeket mézes teával (biztos kimelegedtek a futásban) Felajánlhatok nekik levezető feladatokat, pl: méhecske színezés, virágos rét készítés ragasztással.

Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Ha több játékos van egy-egy csapatban, akkor nehezíthetjük úgy a játékot, hogy a kiválasztott darazsak kettesével vihetik vissza a labdákat saját csapatuk térfelére. A két térfél közé valamilyen akadályt állíthatunk, melyen keresztül kell mászni, ugrani, de ez a baleset kockázatát növeli. Erre külön fel kell hívni a figyelmet.

A játékvezető speciális feladatai: Figyelni kell, hogy mennyire fáradnak el a résztvevők, sikerül-e felülkerekedni a méheknek vagy a darazsaknak. Ehhez kell igazítani a játék végét. Pl: elfogytak a begyűjtendő labdák. Mivel kicsi óvodásokkal játszom, nekik a szabályok megértése is tanulási folyamat. Először csak egyetlen csapatot választunk és az a feladatuk, hogy a labdákat egyesével áthordják az egyik térfélről a másikra. Ez után választunk egy kis darazsat, akinek a feladata, hogy az áthordott labdákat visszaszerezze. Ha már látom, hogy értik a szabályt, csak akkor csinálok belőle verseny játékot két csapattal.

Egyéb/megjegyzés: A játékot én kisóvodásokkal (4-5 évesek) játszottam, de felső korhatár nincs. Az idősebbeknél tekintettel kell lenni azonban arra, hogy ők már nem biztos, hogy bírnak huzamosabb ideig futni. A játék neve, a játékosok szerepe változtatható korosztálytól függően. A nagyobb gyerekeket már jobban motiválja, ha nem méhecskék és darazsak lesznek, hanem például hajóskapitányok és kalózok, vagy aranyásók és tolvajok, akik kincsekre vadásznak.

A játékot lejegyezte: Galambos Éva