JÁTÉKRA FEL!

Galambos Bernadett: Ökolábnyom-avagy mennyi jut a tortából-ŐZJÁTÉK

  1. A játék neve, címe: Ökolábnyom-avagy mennyi jut a tortából-ŐZJÁTÉK
  2. A játék pedagógiai célja: A környezeti nevelés témakörben összefüggések felismerése és megértése
  3. A játék jellege: Egyéb
  4. A baleseti kockázat szintje: Közepes
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Tempó meghatározása, a ragadozó szerepnél el kell mondani, hogy csak egymás karját lehet megfogni!
  6. Résztvevők száma: 8-14
  7. Résztvevők életkora: 7+
  8. Játékidő: 15+
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
  11. Kellékigény: Nem kell hozzá kellék
  12. Technikai igény: Tereprendezés, ha beltéren játszódik
  13. Az előkészítés feladatai: Csoportok meghatározása, szerepek kiosztása
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Minden résztvevő játszik, változnak a szerepek játék közben, ezért szerepcsere sem kell.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Bevezető szöveg: Az emberiség jelenlegi életformája hosszú távon nem fenntartható. A fejlett orzágok lakosai többet használnak a Földből, mint kellene. Mindennapi szükségleteink kielégítése milyen következményeket vonhat maga után? Bolygónk lát el minket mindennel, ami az élethez szükséges. Ha a körülöttünk lévő élővilág rendszere felborul, az életünk is felborul.
  17. A játék menete, játékszabályok: A játékosok fele őz, a másik fele természeti elem. A természeti elemeket megbeszéljük: táplálék, víz,menedék, tér. Azt is megbeszéljük, hogyan kell mutatni az elemeket: a tér: széttárt kar a fej mellett, a tápláléknál a kezünk a hasunkon, a víznél az ujj a szájon, a menedéknél a kezek háztető formában a fej felett. Megbeszéljük ezeknek az elemeknek a fontosságát az őzek szempontjából. A gyerekekből 2 csoportot alakítunk megadott szempont szerint/fiú, lány, ruhaszín stb/. A két csoport feláll egymással szemben, majd hátat fordítanak egymásnak úgy 15-20 méter távolságra. Az őzek közül mindenki kigondolja, hogy mire lenne a legnagyobb szüksége: víz, táplálék, búvóhely, élettér. A természeti elemek kigondolják mik lesznek. Ez egyéni döntés. 3-ra mindkét sor megfordul és az őzek elfutnak a természeti elemek sorához és megpróbálják mgszerezni azt a dolgot, amit mutattak a kezükkel. A gyorsabbak megfogják a természeti elem kezét és a saját csoportjukba viszik. Belőlük is őz lesz. Azok az őzek, amelyek nem szerezték meg a szükségletüket természeti elemmé válnak. Eg természeti elemet, csak egy őz vihet haza. A játék új felosztással folytatódik. Érdemes többször játszani a megváltozott feltételek szereplők miatt.
  18. A játék lezárása: Összehasonlítjuk a kiinduló játékot a jelenlegi helyzettel
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Megbeszéljük a létrejött variációkat. Sok őz-kevés táplálék-elpusztulnak. Sok őz kevés élettér-csak az ügyesebbek maradnak fent, más populációkat is veszély fenyegethet.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A játékvezető megsúgja a természeti elemeknek, hogy nincs víz szárazság van az erdőben és környékén. Az erdőben tűz üt ki, csökken az élettér. Ragadozó kijelölése, minden elragadott őz is ragadozóvá válik. Mi törtéik, ha elszaporodnak a ragadozók és fogy az élelem? hogyan befolyásolják ezek a nehezítések az életfeltételeket?
  21. A játékvezető speciális feladatai: Néha felhívja a figyelmet a játékban fennálló szerepváltozásokra és kihangsúlyozza azokat, hogy a megbeszélés könnyebb legyen. Akár meg is állhatnak néha és megbeszélik a fennálló változást
  22. Egyéb/megjegyzés: Több próbajátékot kellett csinálni a kicsikkel, mert először megváltoztatták a mutatott jelzéseket és az emberrablás volt a céljuk. Figyelni kellett a ragadozókra, mert néha bedurvultak.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Galambos Bernadett