JÁTÉKRA FEL!

Gadzur Emese: Gyermeklánc

  1. A játék neve, címe: Gyermeklánc
  2. A játék pedagógiai célja: A gyermek szociális kapcsolatainak fejlesztése, tanulják meg, hogy a közös munkával, az egymásnak való segítéssel, sokkal eredményesebb munkát tudnak elérni, megkönnyithetik a mindennapjaikat. Ezen felül kitartásra és koncentrációra nevel.
  3. A játék jellege: Együttműködési
  4. A baleseti kockázat szintje: Közepes
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Felhívni a gyermekek figyelmét, hogy legyenek türelemmel ágymás irányába, ne rángassák egymás kezét, és ne lükdössék a társukat.
  6. Résztvevők száma: 8-14
  7. Résztvevők életkora: -5
  8. Játékidő: 5-10 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  11. Kellékigény: Tornakarikák (nagy, közepes és kis méretű) – minimum 3db, több résztvevő esetén tőbb karika.
  12. Technikai igény: Karikák biztosítása.
  13. Az előkészítés feladatai: Karikák előkészítése, kör forma kialakítása.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Óvónőként ilyenkor játékba hivogató dalt éneklek. Miután a gyermekek körémgyűlnek, kicsit bemelegítjük az izomzataikat, majd egy kis nyújtást végzünk, hogy a játék során könnyebben megoldják a feladatot.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: A gyerekeknek elmondom, hogy most egy új fajta játékot fogunk játszani, felkeltem figyelmüket, elmondom a játék nevét és elmondom a játékszabályokat.
  17. A játék menete, játékszabályok: A játékosokkal egy kört alkotunk, én is résztvevője vagyok a játéknak. Körben állva mindenki szorosan fogja a mellete lévő játékos kezét, semmilyen körülmények között sem szabad elengedni a másik játékos kezét, mivel egy gyermekláncot képezünk. Minden játékos egy láncszem, én pedig az összezáró kapocs vagyok . Erre a láncra pedig különböző színes karikákat kell felfűznünk, mert így fog a láncunk szivárvány szinekben pompázni. Miután felkerül egy-egy karika a gyermekláncra, azt körbe-körbe kell vezetni a láncon úgy, hogy az közben ne szakadjon el, tehát nem engedhetjük el egymás kezét. Csak úgy tudjuk a karikát körbe-körbe vezetni a láncon, ha segítünk egymásnak, ha hajlékonyak vagyunk, ha lehajolva, leguggolva, átlápve, társunknak megemelve, feje fölött átlökve próbáljuk tovább juttatni. Miután az első karika már a kör feléig eljutott, indíthatjuk a következőt és így tovább egyre sűrűbben helyezhetünk új karikát a gyermekláncra. Érdemes a legnagyobb karikával kezdeni és legkisebb felé haladni. Ha valaki elengedi társa kezét, akkor az a láncszem letörik, így ki kell állni a láncból.
  18. A játék lezárása: Addig játszhatjuk a játékot, ameddig minden játékos át nem bújt minimum egyszer minden karikán. Illetve, ameddig a gyermekek élvezik a játékot.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Megdicsértem a gyerekeket, megkárdeztem, hogy kinek , hogy tetszett a játék. Elmondta mindenki, hogy mi tetszett neki benne és mi nem, volt aki további ötleteket adott a folytatáshoz. Elmondták mi volt legnehezebb, mi volt a legkönnyebb része. Valamint megbeszéltük a tapasztalatokat, hogy mennyivel könnyebb volt olyankor túljuttatni magunknál a karikát, amikor a társunk is segített ebben. Majd rávezettem őket, hogy mindezt a hétköznapokban is alkalmazzák.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Nem muszáj, hogy a gyermekek egymás kezét fogják, mert így izzad a tenyerük és egy idő után kellemetlen lehet, csúszhat is, a játékosok között akár egy szalag is lehet, amelynek két végét fogják, így ez összeköti a láncszemeket. Idősebb jtékosok esetben, akár a szemüket be is köthetjük, így koordinációfejlesztő játékként is alkalmazható. Továbbá a játék hosszát meghaározhatja egy-egy zeneszám is. pl. addig minden gyermeknek tovább kell juttatni magán 3 karikát mire vége a zenének
  21. A játékvezető speciális feladatai: Nagyon fontos fokozatosan és részletesen elmondani a a szabályokat. Majd elismételni újra a főbb, legfontosabb részeket is. Ezt követően pedig próbakört játszani. Ebbe az esetben, ötlteket adtam arra, hogy hogyan tudunk könnyedén átbújni a karikán, illetve, hogy hogyan tudnak társuknak is segíteni ebben. Valamint elmondtam nekik, hogy én leszek az, aki folyamatosan felhelyezi az új karikákat, mivel én vagyok a kapocs a láncon.
  22. Egyéb/megjegyzés: A gyermekek nagyon élvezték a játékot, és annyira ügyesen játszottak, hogy csupán egyetlen egyszer szakadt el a lánc. Valamint a vezetett játék után ők önállóan is nekifogtak játszani ezt a körjátékot.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Gadzur Emese