JÁTÉKRA FEL!

Gabuláné Iró Zsuzsanna: Hatos dobós tulajdonnevekkel

  1. A játék neve, címe: Hatos dobós tulajdonnevekkel
  2. A játék pedagógiai célja: A tulajdonnevek gyakorlása játékosan
  3. A játék jellege: Bemelegítő, ráhangoló
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: A játékosok figyelmét fel kell hívni arra, hogy a ceruzát/tollat óvatosan vegyék ki társuk kezéből, figyeljenek egymás testi épségére, különös tekintettel a szemre.
  6. Résztvevők száma: -8,8-14
  7. Résztvevők életkora: 7+,10+,14+
  8. Játékidő: 10-15 perc
  9. Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
  10. Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  11. Kellékigény: 1 dobókocka, 1 ceruza/toll, játékosonként 1 üres papír
  12. Technikai igény: 1 nagyobb asztal, vagy 2 iskolapad összetolva, székek (ahány játékos van)
  13. Az előkészítés feladatai: 1 nagyobb asztal vagy két kétszemélyes asztal összetolása, székek elhelyezése körben. Az asztal közepére 1 dobókocka és 1 ceruza/toll kitétele. Minden játékos elé az asztalra egy üres papírlap elhelyezése.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: A játékosok tolják össze az asztalokat, tegyék körbe a székeket.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Tulajdonnevek és azok helyesírásának átismétlése.
  17. A játék menete, játékszabályok: A játékosok az asztal körül ülnek. A ceruza/toll az asztal közepén van. Mielőtt a játék elkezdődne, a játékosok dobnak a dobókockával. Az a játékos kezdi a játékot, aki a legnagyobbat dobja. Az első játékos tehát dob egyet a dobókockával. A tőle jobbra ülő játékos dob ezt követően, és így tovább, a kocka körbejár. Aki 6-ost dob, az asztal közepéről elveszi a ceruzát/tollat, és a saját lapjára kezd írni tulajdonneveket egymás mellé. Közben a többiek dobnak a kockával, ha valaki közben 6-ost dob, elveszi a ceruzát/tollat az éppen író játékostól, és ő kezdi a tulajdonnevek sorolását. Ha visszaszerzi egy játékos a ceruzát/tollat, onnan folytathatja a tulajdonnevek írását, ahol előtte abbahagyta. Az győz, aki először 10 tulajdonnevet helyesen leír a papírjára. Ha megvan a győztes, a játék folytatódik addig, amíg mindenki le nem ír a papírjára 10 tulajdonnevet.
  18. A játék lezárása: Az elsőként elkészült játékos tulajdonneveit a játékvezető ellenőrzi, majd a már „kiszállt” játékos(ok) körbejárnak és figyelik, hogy a többi – még versenyben lévő – játékos helyesen írja-e a szavakat.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A játékvezető megdicséri a játékosokat, megköszöni a részvételt, a sportszerűséget, és azt, hogy odafigyeltek egymás testi épségére. Megkérdezi, hogy hogyan érezték magukat a játék közben.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A játékot lehet játszani más szófajú szavak gyakorlására is. Egy másik lehetőség, hogy a játékra összesen 10 percet adunk, majd az idő letelte után megnézzük, hogy ki hány szót írt le helyesen. Az győz, aki a legtöbb tulajdonnevet gyűjtötte.
  21. A játékvezető speciális feladatai: Játék közben körbe kell járnia a játékvezetőnek, hogy ellenőrizze, hogy a játékosok valóban tulajdonneveket gyűjtenek, és azokat helyesen is írják le.
  22. Egyéb/megjegyzés: A játéknak nagy sikere van a gyerekek körében, nagyon szeretik! A tulajdonneveket és azok helyesírását játék közben gyakorolják, fel sem tűnik nekik, hogy ez tanulás is. Arra viszont fel kell készülni, hogy a játék hangoskodással, időnként sikoltozással jár, tehát olyan helyen játszassuk, ahol másokat nem zavarunk.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Gabuláné Iró Zsuzsanna