JÁTÉKRA FEL!

G. Varga Éva: Királyom, Királyom adj egy katonát! Népi csapatjáték

  1. A játék neve, címe: Királyom, Királyom adj egy katonát! Népi csapatjáték
  2. A játék pedagógiai célja: Közösségépítés, csapatszellem fejlesztése
  3. A játék jellege: Együttműködési
  4. A baleseti kockázat szintje: Közepes
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Fel kell hívni a játékosok figyelmét, hogy szakításkor ne szaladjanak túlságosan erősen neki az ellenfél sorfalának, mert a túl erős szakítás a kezeken fájdalmat okozhat.
  6. Résztvevők száma: 15-20,21-30
  7. Résztvevők életkora: 5+,7+,10+,14+
  8. Játékidő: 15+
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
  11. Kellékigény: Nincs szükség semmilyen kellékre. Bár alsó tagozatosoknál motiváló lehet, ha a vitézek készítenek maguknak papírból csákót, a királyok pedig koronát.
  12. Technikai igény: Nincs szükség semmilyen technikai kellékre.
  13. Az előkészítés feladatai: Ha szabadban játszunk, érdemes a terepet átnézni, nincs-e balesetveszélyes faág, nagyobb kő, amiben megbotolhatnak a játékosok. Fontos, hogy biztonságosan tudjunk játszani.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: A játék előtt a résztvevők készíthetnek maguknak a technika óra keretein belül csákót és koronát papírból. Ezzel még a környezetvédelmi szemléletet is tágíthatjuk, hisz az újságpapír tökéletesen megfelel a célnak.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Érdemes, főleg alsó tagozatosoknál nagy csinnadrattát rendezni a vitézek toborzására. A kicsik nagyon élvezik, hogy „katonásat” játszhatnak. Esetleg egy kis dobbal érdemes őket összetoborozni.
  17. A játék menete, játékszabályok: Választunk két királyt. Ők egymás után felváltva választanak maguknak a vitézek közül hadsereget. Miután kialakult a két csapat, elhelyezkednek egymással szemben kézen fogva egy – egy sorban kb. 10 -12 m távolságban. Az egyik csapat királya így kezdi a kérést: – Királyom, királyom, adj egy katonát! A másik csapat királya visszakérdez. – Melyiket? – Azt a híres, nevezetes… (itt megnevez egy vitézt az ellenfél csapata közül, pl. Kovács Lacit). Ekkor a megnevezett katona elengedi társai kezét és átfut az ellenfél sorfalához, ahol megpróbál két gyerek között úgy átfutni, hogy megszakítsa a sort, vagyis hogy elengedjék a kézfogást. Ha sikerül, akkor a két gyereket, ahol szakított visszaviszi a saját csapatába, és innentől azt a csapatot erősítik. Ha nem sikerült neki elszakítani a sort, akkor fogságba esik az ellenfél csapatába és ott marad katonának. Így kérnek a királyok felváltva egymástól szakító katonát. Ha magát a királyt kérik, és ő el tudja szakítani a sort, ő nem két, hanem négy katonát visz vissza a saját hadseregébe. Így fogy vagy nő a két hadsereg.
  18. A játék lezárása: A játéknak akkor van vége, amikor az egyik csapat katonái már mindnyájan fogságba estek az ellenfélnél. Ilyenkor már csak a király marad szakítani. Ha meg tudják tartani szakítás nélkül, akkor nyert a csapat. Ha viszont a király mégis szakít, akkor újra szerez magának 4 katonát. A játék így megy, amíg egyik csapat teljesen el nem fogy vitézestül, királyostul együtt.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Ez a játék azért jó, mert mindkét csapat nyertesnek érezheti magát az miatt, hogy egy csapatként fogják meg az utolsóként futó királyt! Így aztán minden játékos sikerélménnyel gazdagodhat ennek a vidám játéknak a végén. Egy nagy, közös "Éljen!" kiáltással fejezhetjük be a csatát.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk:
  21. A játékvezető speciális feladatai: Arra érdemes a játék vezetése közben odafigyelni, hogy ne legyen olyan kisgyerek, akit sosem kérnek. Szabályban ki lehet kötni, hogy azután lehet csak valakit újra kérni, ha már egyszer minden katonát kértek legalább egyszer.
  22. Egyéb/megjegyzés: Ez egy nagyon régi, népi játék. Megérdemli, hogy újra felelevenítsük! Tapasztalatok szerint a mai gyerekek is szívesen játsszák. A játékhoz tartozó fotókat emailben fogom elküldeni.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: G. Varga Éva